تیزر جدیدی منتشر شده که نشان می‌دهد رویداد جدید کوالکام با محوریت سری تراشه اسنپدراگون ایکس ۵ اردیبهشت برگزار شده و احتمالا تراشه اسنپدراگون ایکس الیت از این تاریخ راهی بازار می‌شود.

شرکت کوالکام هرساله تراشه‌های مختلفی را تحت عنوان سری اسنپدراگون برای گوشی‌ها و تبلت‌ها معرفی می‌کرد. باگذشت زمان و پیروزی نسبی در رقابت با مدیاتک و تراشه‌های دایمنسیتی، این شرکت به‌دنبال برداشتن گام بعدی بود تا اینکه آبان ماه ۱۴۰۲ از اولین تراشه اسنپدراگون ایکس الیت (X Elite) برای رایانه‌‌های شخصی و لپ‌تاپ‌ها رونمایی کرد. این تراشه هیجان زیادی را در بازار تراشه به‌وجود آورد؛ چراکه از قدرت پردازشی بسیار بالایی بهره می‌برد و نشان‌دهنده ظهور یک شرکت دیگر در بازار تراشه‌های PC بود. گزارش‌های قبلی نشان می‌داد این تراشه اواسط ۲۰۲۴، یعنی بهار و تابستان ۱۴۰۳ به بازار عرضه می‌شود.

اکنون شرکت کوالکام پست جدیدی در پلتفرم ایکس (توییتر) منتشر کرده که نشان می‌دهد چیزی تا عرضه این تراشه باقی نمانده است. در ویدیو منتشر شده، یک تراشه CPU قابل مشاهده است که با تغییر زاویه دوربین به یک حرف «X» سه‌بعدی تبدیل می‌شود. در توضیحات این ویدیو نوشته شده «منتظر ۲۴/۴ باشید» که به تاریخ ۲۴ آوریل یا ۵ اردیبهشت اشاره می‌کند.

باوجود اینکه چندماه قبل تراشه اسنپدراگون X Elite معرفی شده بود، گزارش‌هایی درباره نسخه دیگری از آن به‌نام اسنپدراگون ایکس پلاس (X Plus) منتشر شده که قرار است در لپ‌تاپ‌های ارزان‌تر استفاده شود. البته در این تیزر اشاره‌ای به نسخه اسنپدراگون ایکس الیت یا ایکس پلاس نشد، بااین حال گمانه‌زنی‌ها نشان می‌دهد این رویداد برای معرفی و عرضه هر ۲ تراشه برگزار می‌شود. درحقیقت اگر قرار بود یکی از ۲ تراشه معرفی یا عرضه شود، در تیزر ب یک نسخه از اسنپدراگون ایکس اشاره می‌شد، اما از آنجایی که تیزر درباره سری اسنپدراگون ایکس است احتمالا هر ۲ نسخه معرفی و عرضه می‌شوند.

نکته مهمی که در گمانه‌زنی‌ها نقش دارد، افشای اخیر لنوو یوگا اسلیم ۷ است که شایعه شده با تراشه اسنپدراگون ایکس الیت عرضه می‌شود. براین اساس لپ‌تاپ جدید به اولین محصول بازار با تراشه اسنپدراگون ایکس الیت تبدیل خواهد شد.

پردازنده اسنپدراگون ایکس الیت پیش از این به‌دلیل قابلیت‌های اختصاصی هوش مصنوعی برای رایانه‌های شخصی به‌لطف عملکرد چشمگیر ۴۵ TOPS (هزار میلیارد پردازش در ثانیه) پردازش عصبی NPU مورد تقدیر قرار گرفته بود. همچنین بنچمارک‌های مختلف نشان دادند این تراشه بسیار بهتر از M3 اپل است که آخرین نسل پردازنده‌های اپل برای مک به‌شمار می‌رود. درکمال تعجب این تراشه توانست از نظر پردازشی عملکردی مشابه و حتی بهتر از Core i7-13700HX و Core i9-13900H اینتل و آخرین پرچمدار AMD Ryzen 9 8945HS ارائه دهد.

CPUتک هسته‌ایچند هسته‌ای
اسنپدراگون ایکس الیت۲۴۲۷۲۴۲۵۴
Core i9-13900H۲۳۳۷۱۰۵۹۱
Core i7-13700HX۲۲۸۴۱۱۶۳۶
Ryzen 9 8945HS۲۳۷۴۱۱۶۵۰
بنچمارک تراشه اسنپدراگون ایکس الیت درمقایسه‌با پردازنده‌های مطرح بازار

اگر نتایج به‌دست آمده در بنچ‌مارک‌ها با عملکرد واقعی اسنپدراگون ایکس الیت مطابقت داشته باشد، پردازنده جدید کوالکام می‌تواند رقیب بزرگی برای شرکت‌های مطرح صنعت و تراشه‌های آنها باشد. علاوه‌بر آن کوالکام اخیرا در یک رویداد نسخه آزمایشی نرم‌افزار ویرایش ویدیو Davinci Resolve را به‌نمایش گذاشته است. همچنین شایعه دیگری منتشر شده که نشان می‌دهد قابلیت هوش مصنوعی ویندوز ۱۱ به‌صورت اختصاصی برای دستگاه‌های مجهز به اسنپدراگون ایکس الیت عرضه می‌شود.

اخبار مرتبط: