یک موسسه تحقیقاتی با انتشار مقاله‌ای اعلام کرد کوالکام حدود 40 درصد از درآمدش را در سه‌ماهه چهارم سال 2023 میلادی ازطریق سامسونگ به‌دست‌آورده ‌است؛ بنابراین اگر غول کره‌ای تراشه‌های اگزینوس را بهبود بخشد می‌تواند کوالکام را با مشکلات مالی مواجه کند.

همان‌طورکه می‌دانید، سامسونگ به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند نقش اصلی را در خرید تراشه‌های کوالکام ایفا می‌کند؛ به‌همین‌دلیل، این دو غول فناوری قراردادی چندساله را برای تولید پرچمداران سری گلکسی S و Z امضا کردند. به‌عبارتی‌دقیق‌تر، پژوهش‌ها نشان می‌دهد کوالکام وابستگی شدیدی به سامسونگ دارد و حدود 40 درصد از درآمد این کمپانی آمریکایی حاصل خریدهای غول کره‌ای برای تولید سری گلکسی S24 در سه‌ماهه‌چهارم سال 2023 بود. اکنون، آمار می‌گوید اگر سامسونگ بتواند فناوری و پایداری تراشه‌های اگزینوس را توسعه دهد، احتمالا دیگر نیازی به پردازنده‌های کوالکام اسنپدراگون نخواهد داشت.

براساس آخرین پژوهش‌ها از موسسه Canalys، کمپانی کوالکام حدود 40 درصد از درآمدهای حاصل از سه‌ماهه چهارم سال 2023 را مدیون تولید سری گلکسی S24 سامسونگ است که در ابعاد بسیار گسترده‌ای از پردازنده اسنپدراگون 8 نسل 3 استفاده کرد. سپس، شیائومی با 17 درصد از کل درآمدهای کوالکام در سه‌ماهه آخر توانست در جایگاه دوم قرار بگیرد! اما همان‌طورکه مشاهده می‌کنید تفاوت‌های بسیار زیادی بین رتبه اول و دوم وجود دارد که بیانگر وابستگی‌های تراشه‌ساز آمریکایی به سامسونگ است. درمقام‌مقایسه‌، مدیاتک چشم‌انداز بسیار متعادل‌تری دارد و سامسونگ تنها یک‌چهارم کل درآمد این غول تایوانی را تشکیل می‌دهد.

سامسونگ 40 درصد از درآمد چیپست کوالکام در سه ماهه چهارم 2023 را به خود اختصاص داده است

علاوه‌براین، کارشناسان Canalys می‌گویند اگر سامسونگ خرید تراشه‌های مدیاتک را رها کند، نمی‌تواند آسیبی به‌پیکره بزرگ‌ترین کمپانی نیمه‌رسانا تایوان بزند، چراکه مدیاتک بیشترین مشتری را در دنیا دارد و تقریبا با تمام سازندگان گوشی‌های هوشمند به‌جزء گوگل همکاری می‌کند. همچنین، آخرین گزارش‌های ما نشان می‌دهد مدیاتک برای سه‌ماهه اول سال 2024 حدود 15 تراشه جدید آماده‌کرده که احتمالا در بسیاری از گوشی‌های میان‌رده و پرچمدار اقتصادی گوشی‌های چینی مانند پوکو، ردمی، اوپو و وان پلاس مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

شایعات تایید می‌کند سامسونگ روی توسعه اگزینوس 2500 به‌صورت گسترده کار می‌کند تا بتواند ازآن برای کل سری گلکسی S25 استفاده کند، اما بسیاری از کارشناسان براین‌باورند که چنین طرحی تا سال‌های آینده قابلیت پیاده‌سازی ندارد. پردازنده اگزینوس 2400 درمقایسه‌با اگزینوس 2200 از پیشرفت تکنولوژیکی بسیار خوبی برخوردار بود، اما نمی‌تواند عملکردی مشابه اسنپدراگون 8 نسل 3 داشته باشد؛ بنابراین، این‌موضوع تا سال‌ها ادامه پیدا خواهد کرد و سامسونگ مجبور به‌خرید از کوالکام برای توسعه پرچمداران جدیدش است. البته باید یادآور شویم غول آمریکایی به‌صورت بی‌رویه قیمت تراشه‌های پرچمدارش را افزایش می‌دهد که موجب ازدست‌دادن بسیاری از مشتریاش خواهد شد.

ممکن است کوالکام مشتریان خود را از دست بدهد

درحال‌حاضر، سامسونگ رقابت سنگینی با کمپانی تایوانی TSMC برای تولید معماری لیتوگرافی 2 نانومتری دارد که به‌واقع می‌تواند سخت‌‌افزار و قابلیت‌های تراشه اگزینوس را بهبود بخشد و به‌عنوان رقیبی سخت برای پردازنده‌های اسنپدراگون و دایمنسیتی شناخته شود. گزارش‌ها نشان می‌دهد سامسونگ در توسعه معماری 2 نانومتری با فناوری GAA نسبت‌به TSMC جلوتر است که می‌تواند زنگ خطری برای کمپانی کوالکام باشد، چراکه میزان درآمد این غول آمریکایی درمقایسه‌با شرایط فعلی از 40 درصد کمتر خواهد شد. همچنین، ویفرهای TSMC بسیار گران هستند و همین‌موضوع می‌تواند باعث موفقیت‌های روزافزون برای سامسونگ باشد تا مقام اول را در دنیای نیمه‌رسانا کسب کند.

ازسوی‌دیگر، باید اشاره کنیم سامسونگ و شیائومی احتمالا از استراتژی دو منبع تامین برای ساخت سری گلکسی S25 و شیائومی 15 استفاده خواهند کرد تا بتوانند سطح قیمت تولید را کاهش دهند. همچنین، باید اشاره کنیم کوالکام به‌تازگی کمپانی هواوی را به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مشتریانش ازدست‌داده، چراکه این سازنده چینی با تولید چندین تراشه 5G ازجمله کرین 9000S اعلام کرد دیگر نیازی به پردازنده‌های قدیمی با پشتیبانی از شبکه ارتباطی 4G کوالکام ندارد. آخرین آمار نشان می‌ده هواوی سالانه حدود 60 میلیون تراشه از کوالکام خریداری می‌کرد که با توقف آن ضرری چند میلیارد دلاری را به‌پیکره سازنده‌ آمریکایی وارد کرد.

اخبار مرتبط: