در آستانه‌ رونمایی از آیپد جدید، بررسی کمپین تبلیغاتی منحصر به‌فرد و خلاقانه‌ی اپل در ژاپن، حائز اهمیت است. این کمپین بازاریابی اپل که صرفا در بازار ژاپن اجرا شده، به‌دلیل رویکرد نوآورانه و استفاده از هنر عروسک‌گردانی، توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.

برخلاف رویه معمول، اپل در این کمپین بازاریابی برای متقاعد کردن کاربران اندروید به استفاده از آیفون، به سراغ روشی غیرمعمول و سرگرم‌کننده رفت، این روش تبلیغاتی استفاده از عروسک گردانی بود.

این انتخاب هوشمندانه با در نظر گرفتن اهمیت تاریخی و فرهنگی عروسک‌گردانی در ژاپن صورت گرفته است. هنرهایی مانند بونراکو و نُو که هر دو از انواع تئاتر عروسکی هستند، برای قرن‌ها در فرهنگ ژاپن نقش پررنگی داشته‌اند. ایجاد ارتباط بین ظرافت در ساخت آیفون با این هنر اصیل ژاپنی، احتمالا منجر به شکل‌گیری احساس مثبتی نسبت به این محصول در بین مخاطبان بالقوه‌ای شده است که این تبلیغات را مشاهده کرده‌اند.

بنابراین، اپل با درک عمیق از ارزش‌های فرهنگی ژاپن، توانست از یک رویکرد تبلیغاتی منحصر به‌فرد استفاده و نظر کاربران اندرویدی را به سمت آیفون جلب کند. اگرچه این کمپین بازاریابی اپل به‌قدری متفاوت و جذاب است که می‌توانست در هر بازاری جلب توجه کند، اما به‌نظر می‌رسد هدف اصلی اپل ایجاد پیوندی میان ارزش‌های فرهنگی سنتی و فرهنگ مصرف‌گرایی مدرن برای دسترسی به بخش‌های جدیدی از بازار ژاپن بوده است.

تبلیغ اپل

این کمپین منحصر به وب‌سایت اپل در ژاپن نبود. این شرکت برای متقاعد کردن کاربران اندرویدی به استفاده از آیفون، از همان عروسک‌های جذاب در بیلبوردها و تبلیغات ویدیویی نیز بهره گرفت. این استراتژی هوشمندانه نشان می‌دهد که اپل با درک عمیق از ارزش‌های فرهنگی ژاپن، توانسته است از یک ابزار سنتی هنری برای جلب نظر مخاطبان مدرن و سوق دادن آن‌ها به سمت محصولات خود استفاده کند.

زک بوچمن، مدیر بخش خلاقیت استودیوی عروسک‌سازی فِری پاپِت (Furry Puppet Studio) در مصاحبه با ۹to5Mac، در مورد این کمپین بازاریابی اپل چنین گفت: «همکاری با تیم‌های مستقر در آمریکا و توکیو، تجربه‌ای فوق‌العاده لذت‌بخش بود. بخش قابل توجهی از این لذت به دلیل آزادی عمل بالایی بود که به ما داده شد. می‌دانم که این موضوع برای شما تعجب‌آور است، اما آن‌ها صرفا سبک کاری ما را می‌پسندیدند و به فرآیند خلاقانه‌ی ما اعتماد داشتند. این قطعا یکی از مفرح‌ترین پروژه‌های تبلیغاتی‌ بود که تابه‌حال در آن مشارکت داشته‌ام.»