افزایش قیمت پیامک، امسال درآمدی بالغ بر 800 میلیارد تومان از محل درآمدهای حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات را وارد خزانه دولت می‌کند.

براساس جدول منتشر شده از بودجه کل کشور، امسال به‌ازای ارسال هر صفحه پیامک داخلی، مشترکان مبلغ 4 تومان بیشتر از سال گذشته می‌پردازند که این افزایش قیمت نسبت به سال گذشته 1 تومان بیشتر بوده است. هرساله با بالا رفتن نرخ تورم و افزایش هزینه‌ها، دولت برای متعادل نگه‌داشتن بودجه‌ها و ایجاد امنیت در خزانه‌داری، اقدام به افزایش قیمت در بعضی حوزه‌ها از جمله حوزه ارائه خدمات در بخش ارتباطات می‌کند. سال گذشته نیز در زمینه خدمات ارتباطی، دولت افزایش هزینه‌ها را اعمال کرده بود که این افزایش قیمت برای پیامک، معادل 3 تومان بوده است.

با مقایسه نرخ افزایش قیمت پیامک، در دو سال متوالی متوجه می‌شویم که امسال نرخ افزایش، 1 تومان بیشتر از سال گذشته بوده که دلیل آن بند «ش» ماده 72 قانون جوانی جمعیت است.

گفتنی است که این افزایش قیمت براساس قانون دولت و ابلاغیه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، برای تمام اپراتورها اعمال می‌شود و درآمد ناشی از آن نیز ربطی به درآمد شرکت‌های ارتباطی نداشته و جزو عایدات دولت محسوب می‌شود.

نکته دیگر اینکه هزینه ارسال پیامک به عوامل مختلفی از جمله اپراتور مبدأ، نوع سیم‌کارت (اعتباری یا دائمی)، زبان نگارش پیام و تعداد کاراکترهای موجود در هر پیامک بستگی دارد که قیمت پیامک فارسی در مقایسه با زبان‌های دیگر، برای تمام اپراتورها با نرخ ارزان‌تری محاسبه می‌شود. اما علت افزایش قیمت پیامک زبان‌ خارجی، به‌خاطر مقابله با فرهنگ درحال رواج استفاده از «فینگلیش» برای ارسال پیام، طی سال‌های گذشته است که قانون‌گذاران و متولیان را به‌فکر این تمهید انداخته است. «فینگلیش» قالب نوشتاری به زبان فارسی اما با حروف و کلمات انگلیسی است.

تعرفه ارسال پیامک اپراتور ایرانسل

همچنین اگر مشترکی هم از زبان فارسی و هم از زبان خارجی، در ارسال پیام استفاده کند در این صورت نرخ محاسبه قیمت براساس زبان فارسی محاسبه می‌شود.

درمورد ارسال پیامک‌های خالی یا حاوی علائم و اعداد، بدون استفاده از حروف نیز مبنای محاسبه هزینه پیامک، زبان پیش‌فرض است. بنابراین اگر زبان پیش‌فرض ارسال پیامک فارسی باشد، هزینه پیامک نیز کمتر محاسبه می‌شود.

اما در مورد نحوه محاسبه تعداد صفحات نیز روال به‌این صورت است که اگر زبان ارسال پیامک فارسی باشد، با درنظر گرفتن تعداد 204 کاراکتر استاندارد، صفحه اول شامل 70 کاراکتر، صفحه دوم شامل 64 کاراکتر، صفحه سوم 67 کاراکتر و صفحه چهارم نیز شامل 3 کاراکتر می‌شود. (با حذف 3 کاراکتر می‌شود هزینه را تا یک چهارم کاهش داد.)

اگر زبان ارسال پیامک لاتین باشد با درنظر گرفتن تعداد 310 کاراکتر استاندارد؛ صفحه اول شامل 160 کاراکتر، صفحه دوم شامل 164 کاراکتر و صفحه سوم نیز شامل 4 کاراکتر می‌شود. (با حذف 4 کاراکتر می‌توان هزینه را تا یک سوم کاهش داد.)

نکته دیگر اینکه اپراتورها با درنظر گرفتن بسته‌های تخفیفی و مقرون به‌صرفه، به مشترکان برای کاهش هزینه‌ها کمک می‌کنند.

در زیر جدول مربوط به هزینه ارسال پیامک هر سه اپراتور براساس آخرین اطلاعات موجود ارائه می‌شود.

تعرفه ارسال پیامک اپراتور همراه اول

نوع سیم‌کارتتعرفه پیامک فارسی (تومان)تعرفه پیامک انگلیسی (تومان)
دائمی8.922.2
اعتباری10.626.4

تعرفه ارسال پیامک اپراتور ایرانسل

نوع سیم‌کارتتعرفه پیامک فارسی (تومان)تعرفه پیامک انگلیسی (تومان)
دائمی11.925.2
اعتباری13.629.4

تعرفه ارسال پیامک اپراتور رایتل

نوع سیم‌کارتتعرفه پیامک فارسی (تومان)تعرفه پیامک انگلیسی (تومان)
دائمی8.822
اعتباری10.526.2