گزارش‌ها نشان می‌دهد سازمان پلیس ایالات متحده آمریکا و رسانه‌های مطبوعاتی براین‌باورند که قابلیت NameDrop سیستم‌عامل iOS 17 جزئیاتی از اطلاعات فردی کاربران را افشا می‌کند.

اوایل تابستان سال‌جاری، کمپانی اپل با برگزاری مراسمی تحت‌عنوان Wonderlust از سری آیفون ۱۵ به‌همراه ساعت هوشمند اپل واچ اولترا نسل دوم و سری ۹ رونمایی کرد که با استقبال گسترده و میلیونی کاربران در سراسر جهان روبه‌رو شد. همچنین، این سازنده آمریکایی طبق روال سال‌های گذشته سیستم‌عامل iOS 17 را به‌عنوان آپدیت نرم‌افزاری منتشر کرد که در‌مقایسه‌با نسل گذشته از قابلیت‌ها و ویژگی‌های بیشتری برخوردار است؛ باوجوداین، تعداد انگشت شماری مشکل و نقص فنی وجود دارد که باعث شده غول فناوری کوپرتینو مرتبا به‌روزرسانی جدیدی عرضه کند تا شرایط به‌حالت پایداری برسد‌.

همان‌طورکه اشاره کردیم، سیستم‌عامل iOS 17 درمقایسه‌با iOS 16 یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری بزرگ با قابلیت‌های فراوان محسوب می‌شود که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توانیم به NameDrop اشاره کنیم که به‌عنوان افزونه‌ای در بخش AirDrop سیستم‌عامل قرار دارد. باید توجه داشته باشید ویژگی نام‌برده روی گوشی‌های آیفون و ساعت‌های هوشمند اپل واچ کار می‌کند و به کاربران اجازه می‌دهد تصاویر یا اطلاعات تماس خودشان را با یک مخاطب دیگر به‌سرعت اشتراک‌گذاری کنند. اکنون، برخی از سازمان‌ها و نهادهای خبری به‌اضافه ادارات پلیس اطلاعاتی را مبنی‌بر انتشار خودکار هویت فردی توسط NameDrop منتشر می‌کنند که به‌طورکل اشتباه است.

چندی پیش، غول فناوری ساکن کوپرتینو قابلیت NameDrop را دستگاه‌های سازگار با سیستم‌عامل iOS 17.1 و watchOS 10.1 منتشر کرد تا کاربران آیفون و اپل واچ بتوانند به‌سادگی اطلاعات تماس‌شان را بدون اتلاف وقت با دوستان و همکاران اشتراک‌گذاری کنند. طبق ادعای اپل این قابلیت بسیار ساده و ایمن است و کاربران بدون هیچ‌گونه نگرانی می‌توانند از آن بهره‌مند شوند؛ به‌صورتی‌که کاربر باید قبل‌از اشتراک‌گذاری اطلاعات رضایت طرف مقابل را جلب کند و به‌هیچ‌وجه خودکار عمل نخواهد کرد. وب‌سایت نشریه واشنگتن پست گزارش کرد ادارات پلیس و خبرگزاری‌های حوزه فناوری به کاربران درباره استفاده از قابلیت NameDrop در سیستم‌عامل iOS 17 هشدار می‌دهد و از آنان خواستند با احتیاط از آن بهره‌مند شوند.

سیستم‌عامل iOS 17

به‌عبارتی‌دقیق‌تر، دپارتمان‌های پلیس اوکلاهاما، پنسیلوانیا و چندین ایالت بزرگ دیگر بیان می‌کنند ویژگی موردبحث سیستم‌عامل iOS 17 می‌تواند اطلاعات کاربران با کنارهم قرار دادن دو دستگاه به‌اشتراک‌ گذاشت، اما نباید فراموش کرد این فرآیند به‌سادگی انجام نمی‌شود. درحقیقت، اداره پلیس شهر چستر با انتشار بیانیه‌ای رسما اعلام کرد اگر از قابلیت NameDrop استفاده می‌کنید باید به‌سرعت در منو تنظیمات آن را روی حالت خاموش بگذارید تا اطلاعات هویتی و حساس شما افشا نشود. درحال‌حاضر، هیچ بیانیه‌ای ازسوی کمپانی اپل منتشر نشده، اما برخی منابع می‌گویند غول کوپرتینو به‌صورت شفاهی تمام مشکلات یادشده را رد می‌کند.

ادعای پلیس شهر چستر، پنسیلوانیا، آمریکا کاملا درباره فعال بودن قابلیت NameDrop به‌صورت پیش‌فرض درست است. بااین‌حال، اشتراک‌گذاری اطلاعات روند ساده و خودکاری ندارد، چراکه باید دو دستگاه آیفون در نزدیکی یک‌دیگر باشند و دو دستگاه درکنارهم قرار گرفته و گزینه تایید برای انتقال اطلاعات انتخاب شود؛ دراین مرحله اگر یکی از کابران اجازه دسترسی ندهد اطلاعات اشتراک‌گذاری نمی‌شود و کل فرآیند انتقال داده کنسل می‌شود. درحقیقت، اپل با اضافه کردن چنین قانونی در سیستم‌عامل iOS 17 و watchOS 10، حریم شخصی دو طرف را درنظر گرفته و سپس اجازه انتقال اطلاعات را می‌دهد.

علاوه‌براین، دپارتمان‌های پلیس در ایالات مختلف با انتشار بیانیه‌ در شبکه‌های اجتماعی هشدار جدی به کاربران در خصوص ناامن بودن NameDrop دادند. ازسوی‌دیگر، رسانه‌های محلی این اطلاعات را بدون تایید غول فناوری کوپرتینو اشتراک‌گذاری کردند‌. به‌عنوان‌مثال، شبکه KDKA-TV مصاحبه‌ای را به‌همراه جزئیاتی منتشر کرد که نشان می‌دهد NameDrop در سیستم‌عامل iOS 17 یک قابلیت کاملا خودکار است و کاربران روی آن تسلطی ندارند. درحال‌حاضر، اطلاعات بیشتری در خصوص این موضوع وجود ندارد، اما درصورت انتشار اخبار جدید آن را در سریع‌ترین زمان ممکن با شما به‌اشتراک می‌گذاریم.

اخبار مرتبط: