پس از ماه شایعات و حدس و گمان، بالاخره به‌صورت رسمی شاهد معرفی پلی‌استیشن 5 پرو و قیمت و جزئیات سخت‌افزاری آن هستیم.

امروز مارک سرنی، در طی نمایشی ویژه، به معرفی پلی‌استیشن 5 پرو، کنسول میان نسلی جدید سونی پرداخت. در این نمایش، جزئیات سخت‌افزاری این کنسول به رخ تماشاچیان کشیده شد که باعث می‌شود بازی کردن در حالت Performance به فراموشی سپرده و جای آن به حالت‌های Fidelity یا Quality آن هم با نرخ فریم 60 فریم بر ثانیه کاملاً ثابت داده شود.

در طی رویداد معرفی، معمار ارشد پلی استیشن، نگاهی به قدرت پردازشی پلی‌استیشن 5 عادی کرده و عنوان کرد حدود 75 درصد از بازیکنان، ترجیح می‌دهند از حالت Performance به جای Quality استفاده کنند و عمده بازی‌ها را در این حالت اجرا می‌کنند. بدین ترتیب، هدف سونی در یک کنسول میان نسلی، کاهش حفره بین این دو حالت نمایشی بود. در راستای رسیدن به این هدف، پلی‌استیشن 5 پرو در سه زمینه بسیار مهم ارتقا و بهبود یافته است. اولین زمینه مربوط به کارت گرافیک است؛ در کنسول میان نسلی شاهد استفاده از کارتی بزرگ‌تر هستیم که 45 درصد پردازش سریع‌تر نسبت به نسخه عادی تحویل می‌دهد. این مسئله به لطف افزایش 67 درصدی واحدهای پردازشی و همچنین بالا بردن 28 درصدی سرعت حافظه ممکن شده است. دومین بهبودی، مربوط به قابلیت ری تریسینگ است که در کنسول جدید، دو تا سه برابر بهتر از مدل پایه ظاهر شده و نمایی زیبا و تماشایی به بازی‌ها می‌دهد. بهبود سوم، قابلیت PlayStation Spectral Super Resolution یا به اختصار PSSR است که مشابه ویژگی DLSS در کارت گرافیک‌های شرکت انویدیا است. این قابلیت به کمک هوش مصنوعی، تک به تک پیکسل‌های به نمایش درآمده را اسکن و بازسازی می‌کند تا بدین ترتیب، کیفیت تصویر نمایش داده شده را بهتر کند و نرخ فریم را نیز ارتقا دهد.

در طی رویداد معرفی پلی‌استیشن 5 پرو، شاهد اجرای تعدادی از عناوین برجسته و سنگین از لحاظ گرافیکی بر روی کنسول میان نسلی سونی بودیم. از جمله این بازی‌ها می‌توان به The Last of Us: Part 2 Remastered، Spider-Man 2، Ratchet and Clank: Rift Apart، Gran Turismo 7 و Hogwarts Legacy اشاره کرد. در حالت Performance، تمامی این عناوین نسبت به حالت پایه کیفیت تصویر بهتر با وضوع بیشتر، رزولوشن بالاتر و ری تریسینگ واقع‌گرایانه و زیباتر ارائه دادند. مارک سرنی در این رویداد تایید کرد که پلی‌استیشن 5 پرو به لطف بهبودهای واضحی که در قسمت‌های مختلف داشته، قدرتمندترین کنسولی است که شرکت سونی تا به این لحظه خلق کرده است.

معرفی پلی‌استیشن 5 پرو

متاسفانه ارتقاهایی که در کنسول میان نسلی صورت گرفته، علی‌رغم جذاب بودن، با برچسب قیمتی گزافی نیز همراه هستند. در پایان نمایش، مشخص شد که کنسول پلی‌استیشن 5 پرو قرار است در تاریخ 7 نوامبر 2024 (17 آبان) به صورت جهانی عرضه شود. قیمت این دستگاه در روز عرضه، برابر با 699 دلار بوده که این کار را برای خرید در اکثر مناطق سخت می‌کند زیرا علی‌رغم ویژگی‌های بسیار جذاب، چنین قیمتی برای یک کنسول بازی چندان منطقی به نظر نمی‌رسد.

به دنبال به پایان رسیدن رویداد معرفی پلی‌استیشن 5 پرو، جزئیات این کنسول موردانتظار در وبسایت رسمی سونی بروزرسانی شد و اطلاعات کاملی از آن در دسترس قرار گرفت. در این دستگاه، حالت Game Boost تعبیه شده که به کمک آن، بازی‌های پلی‌استیشن 4 با رزولوشن بالاتر و نرخ فریم ثابت و بیشتر اجرا خواهند شد. برخی دیگر از بازی‌ها نیز قرار است از سوی سازندگان بروزرسانی مخصوص پلی‌استیشن 5 پرو دریافت و برچسبی تحت عنوان PS5 Pro Enhanced داشته باشند که نشان می‌دهد از ویژگی‌های این کنسول میان‌نسلی بهره می‌برند. از جمله بازی‌هایی که این آپدیت را دریافت می‌کنند می‌توان به Alan Wake 2، Assassin’s Creed: Shadows، Demon’s Souls، Dragon’s Dogma 2، Final Fantasy 7 Rebirth، Gran Turismo 7، Hogwarts Legacy، Horizon Forbidden West، Marvel’s Spider-Man 2، Ratchet & Clank: Rift Apart، The Crew Motorfest، The First Descendant، The Last of Us Part II Remastered و… اشاره کرد. این کنسول با آخرین تکنولوژی حال حاضر وای فای، یعنی Wi-Fi 7 عرضه شده و از قابلیت‌های نرخ تازه‌سازی متغییر و اجرای فایل‌های رسانه‌ای با کیفیت 8K پشتیبانی می‌کند. به علاوه آن، سونی حافظه داخلی کنسول را به 2 ترابایت ارتقا داده و با خرید دستگاه، درون جعبه یک کنترلر DualSense و نسخه‌ای از بازی Astro’s Playroom را نیز دریافت خواهید کرد. لازم به ذکر است که این نسخه به صورت پایه از دیسک پشتیبانی نمی‌کند و بازی‌ها را فقط باید به صورت دیجیتالی برای آن تهیه کنید.

همانطور که اشاره کردیم، کنسول پلی‌استیشن 5 پرو قرار است در تاریخ 7 نوامبر (17 آبان) به صورت جهانی عرضه و در دسترس مشتریان و علاقمندان قرار بگیرد. پیش خرید این کنسول به زودی و در تاریخ 26 سپتامبر (5 مهر) در دسترس عموم قرار می‌گیرد و می‌توانید با مراجعه به وبسایت‌ها و مراکز رسمی، سفارش پیش خرید خود را ثبت کنید. به دنبال ثبت سفارش، کنسول در روز عرضه برای شما ارسال خواهد شد تا در سریع‌ترین زمان ممکن به دستتان برسد.