شرکت OpenAI که در زمینه هوش مصنوعی فعالیت می‌کند، برای آموزش ابزارهایی مانند چت‌بات محبوب ChatGPT، رویکرد جدیدی را در پیش گرفته و با مجلات معروفی مثل People و Better Homes & Gardens، قرارداد همکاری امضا کرده است.

بر اساس قرارداد OpenAI با داتدش مریديث، ناشر مجله‌های People و Better Homes & Gardens، این امکان فراهم می‌شود تا از محتوای مجلات آن‌ها برای آموزش مدل‌های زبانی OpenAI استفاده شود. OpenAI نیز در مقابل، از هوش مصنوعی خود برای تقویت ابزار دی‌سایفر D/Cipher متعلق به داتدش مریديث استفاده خواهد کرد. ابزار دی‌سایفر D/Cipher یک پلتفرم اختصاصی هدف‌گیری تبلیغاتی است. این ابزار به تجربه‌ کاربری بهتر برای مخاطبان مجلات این ناشر کمک می‌کند. این همکاری نشان‌دهنده‌ تمایل OpenAI به استفاده از محتوای مجاز برای آموزش هوش مصنوعی است، روشی که با شکایت‌های حقوقی برخی از ناشران بزرگ مانند نیویورک تایمز در تضاد است.

بخش مهمی از این توافق این است که چت‌بات ChatGPT حالا می‌تواند مستقیما هنگام پاسخ به سوالات، از محتوا و لینک‌های مجلات داتدش مریديث استفاده و منبع آن را نیز مشخص کند. این همکاری برای OpenAI این مزیت را دارد که از محتواهای مجاز و باکیفیت نشریات معتبر برای آموزش و بهبود مدل‌های هوش مصنوعی خود، مثل ChatGPT، استفاده کند.

این رویکرد جدید برای OpenAI که پیش‌تر به دلیل استفاده غیرمجاز از محتوا برای مقاصد آموزشی با چالش‌های حقوقی مواجه شده بود، یک تغییر مثبت به شمار می‌رود. مؤسسات معتبری همچون نیویورک تایمز و گروه سرمایه‌گذاری الدن مالک روزنامه‌هایی مثل شیکاگو تریبون، نیویورک دیلی نیوز و اورلاندو سنتیل از سازنده‌ ChatGPT به دلیل استفاده‌ بدون اجازه‌ از محتوای خود شکایت کرده‌اند. این روند حتی شامل شکایت‌هایی از سوی چهره‌هایی مانند سارا سیلورمن کمدین مشهور و یک فروشنده‌ خودرو می‌شود هرچند دلایل شکایت آن‌ها کاملاً متفاوت است.

نیل وگل، مدیرعامل شرکت داتدش مریدیت، در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد: «ما همواره بر این باور بوده‌ایم که پلتفرم‌های هوش مصنوعی باید برای محتوایی که از ناشران استفاده می‌کنند، هزینه پرداخت کنند و همچنین منبع این محتوا به درستی ذکر شود.» او در ادامه گفت: این توافق نشان‌دهنده‌ تلاش‌های ارزشمند OpenAI در همکاری با تولیدکنندگان محتوا و ناشران برای تضمین سلامت اینترنت در آینده است.

پیش از توافق با داتدش مریدیت، OpenAI قرارداد مشابهی را با فایننشال تایمز منعقد کرده بود. ماه گذشته، مدیرعامل این نشریه، جان ریدینگ، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «کاملا منطقی است که پلتفرم‌های هوش مصنوعی برای استفاده از محتوای تولید شده توسط ناشران، هزینه‌ آن را پرداخت کنند.»

در راستای حرکت به سمت دنیایی بدون Cookie، که گوگل نیز آن را در دستور کار خود قرار داده است، شرکت انتشاراتی داتدش مریدیت، مالک برندهای شناخته‌شده‌ای نظیر Investopedia, Food & Wine, InStyle and Verywell,، برای ارتقا ابزار اختصاصی هدف‌گیری تبلیغاتی خود تحت عنوان دی‌سایفر، با شرکت OpenAI و مدل‌های هوش مصنوعی آن همکاری می‌کند. بر اساس ادعای داتدش مریدیت، سیستم تبلیغاتی آن‌ها با در نظر گرفتن محتوای در حال استفاده کاربر، به‌صورت مستقیم و بدون نیاز به شناسه‌های شخصی همچون کوکی، تبلیغات مرتبط را به او نمایش می‌دهد. این رویکرد، بیانگر یک تغییر اساسی در صنعت تبلیغات است.