به‌نقل ‌از یک منبع آگاه خبری، یک کمپانی چینی روی فناوری باتری‌های هسته‌ای برای گوشی‌های هوشمند کار می‌کند که با ۵۰ سال شارژدهی عملا کاربران را از نیاز به شارژر بی‌نیاز می‌سازد.

براساس آخرین اخبار و شایعات، یک کمپانی چینی به‌نام Betavolt Technology پروژه‌ای را روی توسعه باتری‌های هسته‌ای آغاز کرده که قابلیت فوق‌العاده جذاب و فراتر از انتظاری را برای کاربران به‌همراه خواهد داشت. در واقع، اگر باتری‌های هسته‌ای محقق شوند ما باید با شارژ گوشی خدافظی کنیم، چراکه باتری هسته‌ای نیازی به شارژ مجدد برای سال‌های‌سال ندارد. اکنون گزارش‌ها نشان می‌دهد این کمپانی روند تحقیق‌وتوسعه را روی چندین مدل دستگاه هوشمند شروع کرده و احتمالا در آینده اخبار خوبی به‌دست ما خواهد رسید؛ در ادامه به‌جزئیات بیشتری از این خبر می‌پردازیم.

باتوجه‌به ادعای کارشناسان و متخصصان حوزه فناوری، باتری‌های هسته‌ای به‌طرز شگفت‌انگیزی می‌توانند بیشتر از 50 سال شارژ باتری داشته باشند که تحقق رویایی محال به‌نظر می‌رسد. به‌عنوان‌مثال، تصور کنید روزی یک گوشی هوشمند می‌خرید و پنجاه سال دیگر آن را یک‌بار شارژ می‌کنید؛ البته اگر تا آن زمان گوشی‌تان ازنظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری توان برطرف‌کردن نیازهای شما را داشته باشد؛ درغیراین‌صورت، به‌دنبال تعویض آن با گوشی جدیدتری خواهید بود. درحقیقت، می‌توان گفت باتری‌های هسته‌ای مادام‌العمر هستند و کاربران با سنین ۲۵ تا ۳۰ سال احتمالا پنجاه سال آینده دیگر نیازی به شارژ مجدد پیدا ندارند.

باتری‌ های هسته‌ ای برای گوشی‌ های هوشمند

علاوه‌براین، کمپانی Betavolt Technology درخصوص موفقیت‌های اولیه صحبت کرد و گفت کوچک‌سازی باتری‌های هسته‌ای یا همان انرژی اتمی پروژه‌ای عظیم به‌شمار می‌رود که در آینده نزدیک پیشرفت‌های چشمگیری را در صنعت گوشی‌های هوشمند به‌وجود خواهد آورد. درحال‌حاضر، این کمپانی توانسته 63 ایزوتوپ پرتوزا هسته‌ای را روی ماژول کوچک‌تر از سکه قرار دهد؛ این مدل آزمایشی BV100 نام دارد و قادر به‌تولید 100 میکرووات برق است که برای شارژ خودکار گوشی‌های هوشمند کافی خواهد بود. نکته جالب آن است که باتری هسته‌ای با چنین ابعاد کوچکی (15×5×15 میلی‌متر) توانایی تامین ۳ ولت برق را دارد در نوع خودش بی‌نظیر محسوب می‌شود.

ازسوی‌دیگر، کمپانی Betavolt Technology اظهار کرد اگر از دستگاهی استفاده می‌کنید که نیاز به توان بیشتر برای شارژ دارد به‌راحتی می‌توانید از دو باتری هسته‌ای درکنارهم بهره‌مند شوید؛ البته هیچ‌گونه توضیحی درباره خطرات احتمالی دست زدن به باتری‌های زده نشد، اما به‌نظر می‌رسد پروتوکول‌هایی برای جلوگیری از آلوده‌شدن وجود داشته باشد. بااین‌حال، فعلا توضیحات لازم درباره نحوه عملکرد باتری‌های هسته‌ای به کاربران داده‌شد که نشان می‌دهد از تجزیه مواد رادیواکتیو برای تولید الکتریسیته استفاده می‌کنند.

شاید برایتان جالب باشد بدانید دنیای فناوری با چنین ترفندی ناآشنا نیست، چراکه مهندسان برای تولید ماهواره‌ها و فضاپیما‌ها از چنین تکنولوژی استفاده می‌کنند تا فضاپیماها بتوانند برای سال‌های‌سال بدون‌نیاز به شارژ یا سوخت کار کنند. کمپانی‌های فعال در حوزه‌های مختلف ترجیح می‌دهد از چنین فناوری دور بمانند، چراکه از پلوتونیوم برای توسعه آن استفاده می‌شود. باوجوداین، Betavolt Technology نسخه اولیه را با یک لایه نیمه‌رسانا از جنس الماس و یک ایزوتوپ نیکل ساخت که بدون هیچ‌گونه تشعشعی کار می‌کند. اکنون، معماری ساخت این باتری روی کاغذ عالی به‌نظر می‌رسد و احتمال انفجار نزدیک به صفر است؛ همچنین توانایی عملکرد در دمای منفی 60 درجه تا 120 درجه سانتی‌گراد را دارد.

اخبار مرتبط: