در اقدامی غیرمنتظره، نوکیا ۱۴ هزار نفر از کارکنان خود را به دلیل کاهش ۱۵ درصدی فروش و کم شدن تقاضای شبکه 5G اخراج می‌کند.

بر اساس گزارش‌ها، نوکیا تصمیم گرفته است که نیروی کاری خود را کاهش دهد. این اعلامیه به دنبال اخراج‌های گسترده در شرکت‌های بزرگی نظیر ایکس، آمازون، گوگل، مایکروسافت و متا، از سوی مدیر مخابراتی فنلاندی منتشر شد. این شرکت‌ها در سال‌جاری حدود ۵۰ هزار موقعیت شغلی را کاهش دادند. در حال حاضر تصمیم نوکیا قطعی است و قصد دارد حدود ۷۲ تا ۷۷ هزار نفر از کارکنان خود را اخراج کند.

نوکیا در صورت کاهش 10 تا 15 درصدی هزینه‌های کارکنان خود می‌تواند در سال ۲۰۲۴ حدود 421.4 میلیون دلار صرفه‌جویی کند. پکا لوندمارک، مدیرعامل نوکیا، در توصیف این تصمیم دردناک اعلام کرد، همیشه در گرفتن تصمیم‌های مهم تجاری توسط مدیران، این کارکنان هستند که تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که نوکیا به‌دلیل کاهش درآمد و سود مالی از دست رفته خود این تصمیم را گرفته است. کاهش 15 درصدی فروش در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳ و افت 19 درصدی تقاضا برای شبکه 5G در بازار، باعث کند شدن روند توسعه این کمپانی شده است.

نوکیا به دلیل محیط چالش برانگیز کارمندان خود را اخراج می‌کند

طبق اطلاعات به‌دست آمده، رقیب سوئدی نوکیا، اریکسون نیز با مشکلی مشابه مواجه شده است. در حال حاضر اریکسون به‌دلیل وجود رقبای سرسخت و شرایط ناپایدار اقتصادی شرایط مناسبی ندارد.

بر اساس گزارش‌ها، تصمیم نوکیا برای اخراج ۱۴ هزار نفر از کارکنان خود، تنها به مسائل و مشکلات مالی خلاصه نمی‌شود. این شرکت فنلاندی در حال بحث و مشاجره برای ثبت اختراع محصولات جدید خود با شرکت اوپو، وان‌پلاس و ویوو است. بنابراین این مشاجرات، بازار گوشی‌های هوشمند این برند را بیشتر تحت تاثیر قرار می‌دهد.

باید دید آیا این تصمیم نوکیا فقط یک تغییر در ساختار شرکت است یا نشانه‌ای از یک ضعف بزرگ در صنعت خواهد بود؟ کاربران بی‌صبرانه منتظرند که ببینند آیا اخراج کارکنان نوکیا و کاهش هزینه‌ها در قیمت محصولات آینده این شرکت تاثیر خواهد داشت یا خیر؟

خبر مرتبط: ایلان ماسک دستور اخراج کارکنان توییتر را صادر کرد