بشر در دوران مدرن همواره تلاش‌های بی‌وقفه‌ای برای پیش بردن مرزهای اکتشاف فضایی داشته است. از پرتاب موشک‌های فضاپیمای با سرنشین‌ گرفته تا ارسال کاوشگرهایی که با سرعت به دورترین نقاط منظومه شمسی سفر می‌کنند. عطش کشف اسرار کیهان هیچ‌گاه به اندازه امروز سیری‌ناپذیر نبوده است. به منظور توسعه این اکتشافات فرازمینی، نیاز به تجهیزات ارتباطی فضایی پیشرفته و انعطاف‌پذیر هر روز بیشتر می‌شود. در این میان نوکیا، به عنوان یکی از پیشگامان حوزه فناوری‌ شبکه‌های ارتباطی پروژه جاه‌طلبانه استقرار اینترنت نوکیا در ماه را آغاز کرده است. این کمپانی توسط ناسا انتخاب شده تا اولین شبکه سلولی روی ماه را راه‌اندازی کند!

نوکیا با استقرار شبکه ارتباطی LTE/4G در سطح ماه، در حال توسعه فناوری‌های پیشگامانه‌ای است که به هموار کردن مسیر حضور پایدار انسان‌ها در کره ماه کمک می‌کند. قرارداد نوکیا با ناسا در قالب بخشی از برنامه Tipping Point منعقد شده که هدف آن توسعه برنامه‌‌های تجاری در ماه و تسهیل مأموریت‌های فضایی در آینده است. ناسا قصد دارد از این نوآوری‌ها برای پیشبرد برنامه آرتمیس خود نیز استفاده کند. برنامه‌ای که قصد دارد تا دهه آینده زیرساخت‌های مناسب برای پایه‌گذاری سفر به مریخ را روی ماه ایجاد ‌کند.

مهندس ارشد نوکیا، کمی قبل در کنگره جهانی موبایل در بندر بارسلون به خبرنگاران گفت که گروه مخابرات فنلاند قصد دارد در ماه‌های آینده دستگاه‌ها و قطعات مورد نیاز برای راه اندازی شبکه LTE/4G را با موشک کمپانی SpaceX به ماه بفرستد. انرژی لازم برای راه‌اندازی این شبکه توسط یک ایستگاه مرکزی مجهز به آنتن که در یک فرودگر ماه Nova-C قرار گرفته، تأمین می‌شود. همچنین یک مریخ‌نورد خورشیدی نیز به تأمین برق مورد نیاز شبکه کمک می‌کند.

نوکیا ادعا می‌کند فناوری‌اش به گونه‌ای طراحی شده که در شرایط محیطی سخت و دشوار ماه آسیب نبیند. شبکه LTE/4G نوکیا روی ماه که امکان ارتقای آن به 5G هم وجود دارد، امکانات ارتباطی لازم برای برنامه‌های فضایی آینده را ایجاد می‌کند.

اینترنت 4G نوکیا در ماه

نوکیا گفته برپایی یک شبکه ارتباطی روی ماه به فضانوردان امکان می‌دهد تا راحت‌تر با یکدیگر و با مرکز ارتباط داشته باشند و بهتر بتوانند مریخ‌نورد را از راه دور کنترل کنند. با استفاده از این شبکه فضانوردان همچنین می‌توانند تصاویر ویدئویی و داده‌های تله‌متری را در لحظه و به صورت زنده به زمین ارسال نمایند.

چنانچه همه‌چیز درست مطابق برنامه پیش برود و دستگاه‌های نوکیا و شاتل اسپیس‌ایکس به مشکل برنخورند، این پروژه هیجان‌انگیز در سال 2023 عملی خواهد شد. یکی دیگر از مأموریت‌هایی که شبکه قمری نوکیا به آن کمک می‌کند، پیدا کردن یخ در سطح ماه است. تا همین چند سال پیش تصور می‌شد که سطح ماه کاملا خشک است تا اینکه یکی از کاوشگران کمی یخ در نزدیکی قطب‌های کره ماه پیدا کرد.

این آب یخ زده قابل نوشیدن خواهد بود. همچنین با تجزیه آن به هیدروژن و اکسیژن می‌توان علاوه بر تأمین سوخت مورد نیاز موشک‌های فضایی، هوای قابل تنفس برای فضانوردان نیز تهیه کرد. البته برای کشف و استخراج آب از ماه به چیزی بیشتر از شبکه‌های ارتباطی احتیاج است که بعدا استقرار خواهند یافت.

اما چرا شبکه LTE/4G برای برآورده کردن این اهداف در نظر گرفته شده؟

واقعیت این است که زیرساخت‌های LTE/4G به خوبی در زمینی استقرار یافته و این شبکه ارتباطی ثابت کرده که در عین صرفه‌جویی در مصرف انرژی، عملکردی عالی دارد. به همین خاطر هم گزینه‌ای ایده آل برای راه‌اندازی یک شبکه ارتباطی روی ماه به شمار می‌رود. همچنین ارتقای این شبکه به 5G نیز کار دشواری نیست و زمینه انجام آن در آینده از همین حالا فراهم است.

نوکیا با این پروژه جاه‌طلبانه قصد دارد مرزهای جدیدی را درنوردد و خود را به عنوان یکی از کمپانی‌های پیشرو در زمینه ارتباطات فضایی معرفی کند. اتفاقی که علاوه بر یک برنامه تجاری بلندمدت، موجب افزایش اعتبار هرچه بیشتر این برند نیز خواهد شد.

خبر مرتبط: نوکیا قصد دارد تاج پادشاهی خود را پس بگیرد!