اخیراً تراشه‌های Exynos 1330 و 1380 Exynos شرکت سامسونگ، در پایگاه اطلاعاتی Bluetooth SIG ظاهر شده‌اند. البته وجود این تراشه‌ها هنوز به صورت رسمی توسط سامسونگ تأیید نشده اما درزهای اطلاعاتی این موضوع را تأیید می‌کنند. این تراشه‌ها زمانی در فهرست گواهینامه Bluetooth SIG قرار گرفته‌اند که طبق انتظارات قبلی، فاصله نسبتاً زیادی تا تاریخ عرضه آن‌ها داریم.

طبق گزارشات قبلی، انتظار می‌رود که تراشه‌های Exynos 1330 و Exynos 1380 که تراشه‌های اختصاصی شرکت سامسونگ هستند، همراه با گوشی‌های گلکسی سری A در یک‌چهارم ابتدایی سال 2023 میلادی وارد بازار شوند. فهرست پایگاه داده Bluetooth SIG تأیید می‌کند که هردو این تراشه‌های مورد انتظار از بلوتوث 5.3 پشتیبانی می‌کنند. این موضوع را مدیون تراشه کنترل‌گر بلوتوث V6 RF سامسونگ هستند.

گواهی بلوتوث برای تراشه سامسونگ اگزینوس

از تراشه Exynos 1380 به عنوان جانشین تراشه اگزینوس 1280 یاد می‌شود. پیش از این هم نام تراشه اگزینوس 1380 را در شایعه‌های قدیمی‌تر در اوایل سال جاری میلادی شنیده بودیم. براساس آن شایعات، اگزینوس 1380 احتمالاً از دو هسته ARM Cortex-A در واحد پردازشگر مرکزی خود، در کنار پردازنده گرافیکی Mali-G615 استفاده می‌کند. همچنین یک مودم یکپارچه 5G با پشتیبانی از باندهای mmWave و زیر 6 گیگاهرتز نیز در آن قرار دارد.

این در حالی است که سامسونگ خودش را برای عرضه گوشی‌های هوشمند Galaxy A54 و Galaxy A74 آماده می‌کند. گوشی‌هایی که احتمالاً با تراشه Exynos 1380 تغذیه خواهند شد. از طرف دیگر انتظار می‌رود که تراشه Exynos 1330 در واقع جانشین تراشه اگزینوس 850 باشد، که تراشه‌ای در سطح پایه، محصول سال 2020 بود. هنوز هیچ جزئیاتی از تراشه اگزینوس 1330 منتشر نشده، بنابراین باید کمی بیشتر صبر کنیم تا به مشخصات فنی دقیق این تراشه سطح پایه جدید پی ببریم.

البته همان‌طور که احتمالاً می‌دانید، سامسونگ اعلام کرده تا سال 2025 دیگر از تراشه‌های اگزینوس حداقل روی گوشی‌های پرچم‌دار خود استفاده نمی‌کند. ولی در عوض به استفاده از تراشه‌های قدرتمند شرکت کوالکام، یعنی سری تراشه‌های اسنپدراگون روی خواهد آورد. سامسونگ قصد دارد در این مدت با رفع ایرادات پردازنده‌های اگزینوس که داغ می‌کردند، مصرف برقشان زیاد بود و در پردازش دچار لگ می‌شدند، در سال 2025 با تراشه‌هایی ارتقا یافته که کاملاً پتاسیل رقابت با محصولات دیگر را دارند به بازار تراشه‌های پرچم‌دار بازگردد.

به‌نظر سامسونگ باید گواهینامه Bluetooth SIG دریافت می‌کرد یا خیر؟

خبر مرتبط: تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۲ برای گوشی های سامسونگ