مدیر گوگل طی سخنرانی خود در رویداد بزرگ I/O 2023، بیشتر از هر چیز روی قابلیت‌های هوش‌مصنوعی تأکید کرد و آن را در اولویت قرار داد. اندورید 14 نیز قرار است چندین قابلیت جدید مبتنی بر هوش‌ مصنوعی دریافت کند که می‌توانند واقعا مفید و کاربردی باشند. در ادامه به تمام امکانات جدید اندروید 14 که تا اینجای کار به این بروزرسانی اضافه شده‌اند اشاره می‌کنیم:

نسخه بتای شماره 2 اندروید 14 بسیاری از ایرادات و باگ‌هایی که توسعه‌دهندگان در نسخه قبلی به آنها پی برده بودند را برطرف کرده است. گوگل در این نسخه تلاش کرده تا تجربه کار با دوربین گوشی را بهینه‌سازی کرده و از تصاویر HDR 10 بیتی پشتیبانی کند. اینکار باعث می‌شود تا غلظت رنگی تصاویر ثبت شده با دوربین دو چندان شود.

همچنین تصاویر ثبت شده با فرمت Ultra HDR نیز سازگاری بسیار مناسبی با برنامه‌های نمایش عکس پیدا کرده‌اند. به این صورت که اپلیکیشن‌ها حالا می‌توانند تصاویر سنگین HDR را در موقع نیاز به صورت SDR نمایش دهند. گوگل همچنین در نسخه آزمایشی دوم اندروید 14 به پشتیبانی از تصاویر فشرده 10 بیتی که با دستگاه‌های سازگار ثبت شده‌اند پرداخته است.

اندروید 14 همچنین به برنامه‌ها و افزونه‌ها اجازه می‌دهد تا مدت زمان بیشتری را صرف پردازش تصاویر با نور کمتر کنند. همچنین قابلیت‌هایی از قبیل فوکوس با ضربه، زوم کردن تصویر و غیره نیز سریع‌تر شد‌ه‌اند. قابلیت زوم روی سنسور هم به صورت پیش‌فرض در اندروید 14 پشتیبانی می‌شود.

نسخه بتای دوم سیستم عامل جدید گوگل همچنین از قابلیت پخش بدون افت کیفیت صدا از طریق USB نیز پشتیبانی می‌کند. این به معنای آن است که حالا می‌توانید گوشی خود را به یک بلندگوی حرفه‌ای یا آمپلی‌فایر متصل کنید، و بدون ترکیب صدا، تنظیم خودکار ولوم یا پردازش صوتی، موزیک‌های خود را پخش نمایید. گوگل اعلام کرده که طی همکاری با شرکای OEM، قابلیت پخش بدون افت کیفیت صدا از طریق USB را تا آخر سال جاری میلادی روی بسیاری از دستگاه‌ها پیاده‌سازی می‌کند.

ویژگی Health Connect در اندروید 14

گوگل همچنین قابلیت Health Connect را به صورت پیش‌فرض در اندروید 14 قرار داده است. Health Connect داده‌های مربوط به سلامتی و تناسب اندام کاربر را مدیریت می‌کند و در اختیار نرم‌افزارهای مربوطه قرار می‌دهد.
علاوه بر این، هربار که برنامه‌ای قصد به اشتراک‌گذاشتن موقعیت مکانی کاربر را داشته باشد، گوشی از او اجازه خواهد گرفت همچنین اگر در وضعیت اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی نرم‌افزارها تغییری ایجاد شود، برای کاربر نوتیفیکیشن می‌آید. تمام این قابلیت‌ها نیز از طریق منو تنظیمات قابل دسترسی هستند.

تصاویر پس‌زمینه تولید شده توسط هوش‌مصنوعی، احتمالا جذاب ترین قابلیت جدید اندروید 14 است. کاربران در بخش تنظیمات تصویر پس‌زمینه گزینه‌های بیشتری را مشاهده خواهند کرد که به آنها اجازه می‌دهد تم و استایل والپیپرها را خودشان مشخص کنند. کاربران همچنین می‌توانند با استفاده از قابلیت‌های هوش مصنوعی، متنی را بنویسند و از گوشی بخواهند تا بر اساس آن متن یک تصویر پس‌زمینه منحصر به‌ فرد برای آنها ایجاد کند! البته این قابلیت اندروید 14 منحصر به گوشی‌های پیکسل خود گوگل خواهد بود.

قابلیت Magic Compose در اندروید ۱۴

پیامرسان داخلی گوگل نیز با قابلیت Magic Compose هوش‌مصنوعی ارتقا پیدا کرده است. در صورت روشن بودن این قابلیت، هوش‌مصنوعی بر اساس مکالمات رایج شما، پیشنهاداتی را جهت پاسخ دادن به پیام‌های دریافتی ارائه می‌کند. آیکون این گزینه در کنار آیکون ایموجی در بخش نوشتن متن پیام قرار گرفته است.

شما همچنین می‌توانید از هوش مصنوعی بخواهید تا استایل نگارشی متن پیام‌های ارسالی را تغییر دهد. مثلا آن را با لحن ادبی، اداری، رسمی یا دوستانه بنویسد. گوگل همچنین در اندروید 14 گزینه‌های شخصی‌سازی صفحه قفل را گسترش داده است. حالا شما می‌توانید فونت نوشتاری، رنگ، اندازه ساعت و طراحی کلی صفحه لاک‌اسکرین خود را به دلخواه تغییر دهید. همچنین می‌توان دو آیکونی که در قسمت پایین صفحه لاک‌اسکرین ظاهر می‌شوند را نیز تغییر داد.

اندروید 14 گزینه‌های جدیدی هم برای تنظیم ایموجی‌ها و پس‌زمینه‌های سینمایی ایجاد کرده است. حال شما می‌توانید 14 ایموجی را انتخاب نموده و الگو، رنگ یا اندازه آنها را به دلخواه خود تغییر دهید. قابلیت پس‌زمینه‌های سینمایی نیز تصاویر انتخابی شما از گالری را با افکت‌های خاص به حالت سینمایی درآورده و در قالب پس‌زمینه‌های متحرک و سه‌بعدی نمایش می‌دهد.

قابلیت اشتراک گذاری اطلاعات و موقعیت مکانی در اندروید 14

ویژگی Find My Device (پیدا کردن دستگاه) نیز در اندروید 14 ارتقای زیادی یافته و حالا می‌تواند با استفاده از بلوتوث، دستگاه‌های بیشتری را پیدا کند. هدفون‌ها، ساعت‌های هوشمند، تگ‌های موقعیت‌یاب، تبلت‌ها و غیره همگی تحت پشتیبانی این قابلیت قرار گرفته‌اند. Find My Device همچنین تگ‌های موقعیت‌یابی که در نزدیکی شما در حال حرکت هستند را نیز نشان می‌دهد.

گوگل با اینکار یک شبکه آفلاین برای پیدا کردن دستگاه‌های گمشده را ایجاد می‌نماید. انتظار می‌رود که اندروید 14 با عرضه نسخه آزمایشی سوم ثبات بیشتری پیدا کند. گوگل قبل از عرضه نهایی این سیستم عامل چندین نسخه آزمایشی دیگر را با امکانات جدید اندروید 14 منتشر خواهد کرد تا باگ‌ها و ایرادات آن را رفع کند.

خبر مرتبط: هر آنچه باید در مورد Google I/O بدانید