گرچه گوشی‌های تاشو کم‌کم جای خودشان را در بازار اصلی تلفن‌های همراه هوشمند پیدا کرده‌اند، اما گوشی‌های رول شونده هنوز در ابتدای راه هستند. ایده طراحی گوشی‌های رول شونده ساده است، کافی است به جای استفاده از پنلی که روی خود تا می‌شود، از یک پنل انعطاف‌پذیر رول شونده استفاده کنیم! این دقیقا همان ایده‌ای است که شرکت موتورولا برای طراحی گوشی رول شونده Motorola rizr از آن استفاده کرده است.

در رویداد MWC 2023 موتورولا نمونه آزمایشی این گوشی را در دسترس کاربران قرار داد. واقعیت این است که گوشی‌های رول شونده در بسیاری از موارد می‌توانند کاربرد عملی بیشتری نسبت به گوشی‌های تاشو داشته باشند. طراحی گوشی‌های رول شونده به این صورت است که پنل نمایشی روی بدنه دستگاه سر خورده، از پایین می‌چرخد و بخشی از آن روی قاب پشتی قرار می‌گیرد. در صورت نیاز به یک صفحه‌نمایش بزرگ‌تر نیز پنل نمایشی از روی قاب پشتی حرکت کرده و دوباره رو به بالا رول می‌شود.

گوشی‌های هوشمند رول شونده شباهت زیادی به طراحی گوشی‌های کشویی قدیمی دارند. آیا گوشی‌های نوکیا را به یاد دارید که کاربر می‌توانست نمایشگر را به صورت کشویی روی صفحه‌کلید فیزیکی جابجا کند؟ اساس ساختار گوشی‌های هوشمند رول شونده هم به همین شکل است.

موتورولا در طراحی گوشی رول شونده rizr فرم فاکتور کوچکی را انتخاب کرده است. اندازه بدنه اصلی گوشی 5 اینچ بوده و در حالت بسته دارای نسبت ابعاد 15:9 است. Motorola rizr در حالت بسته از پرچم‌داران فعلی 6 اینچی بسیار کوچک‌تر است، اما گوشی‌های تاشو razr Motorola و Samsung Flip به خوبی نشان داده‌اند که تقاضا برای گوشی‌های کوچک‌تر همچنان بالاست.

طراحی پشت گوشی رول شونده موتورولا rizr

اما razr در حقیقت یک گوشی کوچک نیست!

دو بار ضربه زدن روی کلید پاور باعث می‌شود تا نمایشگر POLED این گوشی از قاب پشتی حرکت کرده و به صورت کامل بالا بیاید. باز شدن کامل نمایشگر rizr حدود 3 ثانیه طول می‌کشد. اندازه گوشی در حالت باز شده به 6.5 اینچ می‌رسد و نسبت ابعادش به 22:9 تغییر می‌کند.

رابط کاربری اندرویدی دستگاه به صورت خودکار چینش و نحوه نمایش برنامه‌ها را با صفحه‌نمایش بزرگ‌تر تنظیم می‌کند. موتورولا همچنین در هنگام باز شدن نمایشگر گوشی، تصاویر پس‌زمینه جدیدی را که با ابعاد تغییر یافته هماهنگی کامل دارند، جایگزین می‌کند.

در حالت باز، گوشی رول شونده Motorola rizr بیشتر شبیه پرچم‌دارهایی می‌شود که به استفاده از آنها عادت داریم.
مهمترین تفاوت در تجربه کاربری گوشی‌های رول شونده و تاشو در این است که قسمت بلااستفاده نمایشگر گوشی‌های رول شونده مخفی نمی شود، بلکه به سادگی پشت قاب گوشی قرار می گیرد.

از طرف دیگر گوشی‌های تاشویی مانند گلکسی فولد در حالت بسته چندان قابل استفاده نیستند، اما حتی در حالت بسته نیز به دو سوم نمایشگر یک گوشی‌ رول شونده دسترسی دارید و می‌توانید از آن مانند یک دستگاه کوچک استفاده کنید.
همان‌طور که از نامش هم پیداست، طراحی گوشی هوشمند Motorola rizr برگرفته از طراحی سری گوشی‌های کشویی قدیمی Motorola rizr است.

نکته جالب دیگر در مورد طراحی Motorola rizr، این است که نمایشگر آن هیچ‌گونه بریدگی ندارد! دوربین سلفی این گوشی در واقع پشت صفحه‌نمایش و روی بدنه اصلی قرار گرفته است. به منظور استفاده از دوربین سلفی، نمایشگر کمی از حالت جمع شده معمولی پایین‌تر می‌آید و دوربین را نمایان می‌کند. این موضوع هم جالب است، هم می‌تواند به شدت تجربه کاربری را خدشه‌دار کند.

اما بزرگترین ضعف rizr در وزن زیاد و ضخامت بالای آن است. با وجود برخورداری از ارتفاع و عرض کوتاه‌تر، این دستگاه خیلی ضخیم بوده و حدود 210 گرم هم وزن دارد. این خیلی بیشتر از وزن بسیاری از پرچم‌داران بزرگ‌تر مانند پیکسل 7 پرو یا گلکسی S23 اولترا است. هرچند متاسفانه این ضخامت و وزن بالا برای برخورداری از نمایشگر رول شونده ضروری است.

طرح نمایشگر دوم موتورولا rizr

یکی دیگر از مشکلات اصلی Motorola rizr، باتری 3000 میلی آمپر ساعتی آن است که گرچه می‌تواند در حالت بسته به خوبی انرژی گوشی را تأمین کند، اما اصلا برای حالت باز شده 6.5 اینچی کافی نیست. این در حالی است که موتور مکانیکی تعبیه شده برای رول کردن صفحه‌نمایش نیز خود انرژی زیادی مصرف می‌کند.

مقاومت و دوام گوشی هم از جمله دیگر مشکلات Motorola rizr هستند. قرار گرفتن نمایشگر اصلی روی قاب پشتی و جلویی باعث می‌شود تا کاربر همیشه در هنگام زمین گذاشتن گوشی نگران آسیب دیدن آن باشد. این موضع از طرف دیگر باعث آسیب‌پذیری بسیار بالای گوشی در هنگام سقوط می‌شود.

مخصوصا زمانی که دستگاه از لبه پایینی با زمین برخورد کند.حتی با وجود قرار دادن یک قاب محافظ ضخیم روی دستگاه، باز هم بخشی از نمایشگر آن در تماس مستقیم با محیط قرار می‌گیرد. آسیب پذیری گوشی در حالت باز از این هم بدتر است. چراکه اگر در حالت باز، گوشی از هر ارتفاعی یا روی هر نوع سطحی سقوط کند به احتمال بسیار قوی نمایشگرش از وسط می‌شکند.

دوربین سلفی و اسپیکر گوشی رول شونده موتورولا rizr

البته گوشی رول شونده Motorola rizr به عنوان یک نمونه آزمایشی، توانسته چندین مورد مصرف مهم را در یک فرم‌ فاکتور واحد ترکیب کند. به عنوان مثال در زمان تماشای ویدئو به صورت افقی، نمایشگر گوشی به صورت اتوماتیک باز می‌شود. یا زمانی که قصد تایپ کردن ایمیل یا پیغام دارید و مایلید صفحه‌کلید بزرگ‌تری در اختیار داشته باشید، نمایشگر به صورت خودکار باز می‌شود تا فضای بیشتری در اختیار شما قرار دهد.

همچنین زمانی که گوشی را از سمت پنل جلویی روی سطح قرار می‌دهید، نمایشگر خود به خود بسته شده و قسمت قرار گرفته روی قاب پشتی نوتیفیکیشن‌ها، ساعت، وضعیت آب‌وهوا و غیره را به شما نشان می‌دهد. یکی دیگر از کاربری‌های جذاب این گوشی مربوط به بخش دوربین است. شما می‌توانید از قسمت جمع شده نمایشگر به عنوان یک صفحه‌نمایش ثانویه در هنگام عکس‌برداری استفاده کنید و پیش‌نمایش تصویر را به سوژه خود نشان دهید.

این نمایشگر ثانویه همچنین به شما اجازه می‌دهد تا عکس‌های سلفی خود را با استفاده از دوربین اصلی بگیرید.
برخلاف طرح‌ها و مدل‌های قبلی، به نظر می‌رسد که موتورولا واقعا ایده‌های جالبی در طراحی گوشی‌ رول شونده rizr داشته است و توانسته کاربری‌های جذاب و مفیدی را برای آن در نظر بگیرد.