مدیرکل دفتر صنایع لوازم خانگی و اداری وزارت صمت خواستار پیگیری فوری در رابطه با افزایش غیرمنتظره قیمت گوشی شیائومی در بازار شد.

محمدوصالی قمصری مدیرکل دفتر صنایع لوازم خانگی و اداری وزارت صنعت، معدن و تجارت، طی نامه‌ای به مدیرکل نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی، با اشاره به موضوع افزایش قیمت گوشی‌های برند شیائومی در سطح بازار و فروشگاه‌های اینترنتی خواستار پیگیری این نهاد و برخورد لازم با هرکدام از عناصر واردکننده، عمده‌فروش یا خرده‌فروش که در احتکار یا گران‌فروشی این کالا نقش دارند شد.

همچنین وصالی با بیان اینکه افرادی که دراین تغییر قیمت نقش دارند باید سریعا به مراجع نظارتی معرفی شوند گفت که تا به این لحظه هیچ تغییری در حوزه نرخ ارز تخصیصی به واردکنندگان تلفن همراه از سمت بانک مرکزی صورت نگرفته است. لازم به‌ذکر است که رونوشت این نامه به محمد مهدی برادران معاون صنایع عمومی وزارت صمت نیز ابلاغ شده است.

 افزایش قیمت گوشی شیائومی

گفتنی است که افزایش قیمت گوشی از جمله شیائومی در بازار بعد از اعلام سود بازرگانی و تعرفه ورودی تلفن‌های همراه از سوی گمرک اعمال شده است. گمرک ایران پیش از این سود بازرگانی مربوط به موبایل‌های لوکس و اقتصادی را در یک بخشنامه اعلام کرده بود و در ردیف گوشی‌های میان‌رده نیز اثری از این سود دیده نمی‌شد که به‌طور ضمنی به معنای تغییر نکردن تعرفه بوده است. 

از سوی دیگر ماه پیش فعالان حوزه موبایل و واردکنندگان و اعضای صنف تلفن همراه با برگزاری یک جلسه به‌روند تخصیص ارز به واردکنندگان این حوزه اعتراض کرده بودند. شرکت کنندگان دراین جلسه اعتراضی با بیان اینکه 120 روز از آخرین باری که به واردکنندگان تلفن همراه ارز دولتی پرداخت شده می‌گذرد، خواستار پیگیری از سمت نهادهای مربوط شدند. همچنین این افراد اعلام کرده بودند که با وجود این محرومیت 4 ماهه اما چند شرکت همچنان این ارز را دریافت کرده و سبد محصولاتشان همیشه متنوع و پر بوده است که باید در خصوص این موضوع شفاف سازی شود. 

اخبار مرتبط: