سرانجام پس از درگیری‌های حقوقی و جدال با شورای ملی رقابت و تنظیم بازار بریتانیا، کمپانی مایکروسافت قرارداد خرید استودیو اکتیویژن بلیزارد را به‌مبلغ ۶۸.۷ میلیارد دلار رسما تایید کرد.

براساس اعلام رسمی مایکروسافت، جنگ بزرگ میان شورای ملی رقابت و تنظیم بازار بریتانیا با این کمپانی چند ملیتی به پایان رسید و بلاخره پس از ۲۱ ماه یا به‌طور دقیق ۶۳۹ روز معامله قرن در حوزه بازی‌های ویدئویی به‌مبلغ ۶۸.۷ میلیارد دلار به‌زودی بسته می‌شود. ساعاتی قبل، مدیرعامل مایکروسافت گیمینگ و ایکس باکس، فیل اسپنسر، با انتشار بیانیه رسمی خرسندی خودش را از پیروزی در پرونده شکایت CMA و کمیسیون تجارت فدرال آمریکا اعلام کرد؛ در ادامه بخشی از بیانیه وی را مشاهده می‌کنید:

«به‌زودی ما و استودیو اکتیویژن بلیزارد با همکاری یک‌دیگر داستان‌های جذابی را خلق خواهیم کرد تا بتوانیم پلیرهای بیشتری را متقاعد به پویستن به پلتفرم‌ خودمان کنیم. قصد داریم به گیمرها آزادی عمل و اجازه دهیم به روش‌های مخلتف مانند موبایل، سرویس‌های ابری و سایر پلتفرم‌ها از بازی‌های ما لذت کامل را ببرند. کمپانی مایکروسافت برنامه‌های ویژه‌ای دارد که طی سال‌های آینده از آن‌ها به‌نوبت رونمایی می‌شود».

«بنابراین، ما امروز کارمان را با مجموعه‌ استودیو‌های اکتیویژن، بلیزارد و گینک شروع می‌کنیم و احتمالا تا سال آینده عناوین برتر بازی‌های ویدئویی به سرویس اشتراکی Game Pass اضافه خواهیم کرد. درباره زمان‌ دقیق عرضه این بازی‌ها روی پلتفرم تا ماه‌های آینده اطلاع‌رسانی می‌کنیم، چراکه تیم‌های سازنده باید بهینه‌سازی‌های اولیه را انجام دهند تا تمام بازی‌ها در Game Pass برای گیمرها قابل دسترسی شود».

«می‌دانیم بازی‌های ویدئویی استودیو اکتیویژن، بلیزارد و گینک میلیون‌ها طرفدار دارد که قلب و روح آن‌ها را تسخیر کرده است؛ بنابراین مفتخریم که شما را به‌عنوان بخشی از خانواده بزرگ مایکروسافت بپنداریم. امروز مهم نیست از پلی استیشن، نینتندو یا ایکس باکس استفاده می‌کنید، اما تنها می‌خواهیم به شما خوش‌آمد بگوییم. همچنین، به‌یاد داشته باشید به‌زودی برنامه‌های جذاب و ویژه‌ای برایتان داریم که از شنیدن آن هیجان‌زده خواهید شد».

پایان قرارداد اکتیویژن بلیزارد و مایکروسافت

همان‌طورکه می‌دانید، در تاریخ ۱۸ ژانویه ۲۰۲۲، کمپانی مایکروسافت با ارائه پیشنهاد نجومی ۶۸.۷ میلیارد دلاری برای خرید استودیو اکتیویژن پرده‌برداری کرد. در آن زمان، مدیرعامل مایکروسافت گیمینگ، فیل اسپنسر، بلافاصله گفت: «پس از عقد قرارداد بین مایکروسافت و اکتیویژن بلیزارد بازی‌های این استودیو محبوب به پلتفرم Game Pass اضافه می‌شود». به‌تازگی، استودیو Activision Blizzard با اشتراک‌گذاری بیانیه‌ای عمومی نشان داد بازی‌های پریمیوم نظیر Diablo IV و Call of Duty: Modern Warfare III در سال ۲۰۲۳ روی Game Pass منتشر نخواهد شد.

علاوه‌براین، بیانیه امروز فیل اسپسر این موضوع را تایید می‌کند و پلیرها باید مدت‌زمان بیشتری تا اوایل یا اواسط سال ۲۰۲۴ میلادی صبر کنند تا بازی‌ها به سرویس اشتراکی اختصاصی مایکروسافت راه پیدا کند. ازسوی‌دیگر، در ژانویه ۲۰۲۲، اسپنسر براین‌باور بود بازی‌های ارزشمند و پرطرفدار Activision Blizzard می‌توانند به‌سرعت برای ورود به Game Pass آماده شوند. بااین‌حال، به‌نظر می‌رسد قرارداد تغییراتی داشته و قرار است حقوق پخش سرویس‌های ابری Activision Blizzard King به کمپانی یوبی‌سافت (Ubisoft) نیز داده شود.

مایکروسافت و اکتیویژن بلیزارد

اکنون قصد داریم یک قدم به عقب برگردیم و بررسی‌ دقیق از چگونگی انجام معامله قرن توسط کمپاین مایکروسافت داشته باشیم. براساس آخرین گزارش‌ها و اسناد موجود، اولین مانع در مسیر مایکروسافت& کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده آمریکا بود که شکایتش را در دسامبر سال ۲۰۲۲ میلادی به دادگاه ایالتی کالیفرنیا اعلام کرد و مدعی شد رقابت در بازار کنسول‌های خانگی به‌شدت آسیب می‌بیند؛ بنا‌به‌دلایلی روند تشکیل دادگاه بسیار کند بود و اولین جلسه استماع در تاریخ آگوست ۲۰۲۳ انجام شد.

پس‌ازآن، شورای ملی رقابت و تنظیم بازار بریتانیا با نگرانی‌های مشابهی وارد میدان شد؛ بااین‌حال، اواخر ماه مارس ۲۰۲۳، متقاعد شد با خرید کمپانی اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت با قراردادی ۶۸.۷ میلیارد دلاری آسیبی به رقابت در حوزه کنسول‌های خانگی وارد نمی‌شود. همچنین، اعلام کرد حذف عنوان برتری مانند Call of Duty از کنسول‌های نسل هشتم و نهم پلی استیشن برای مایکروسافت منطقی نیست؛ انتشار چنین خبری، راه را برای غول فناوری آمریکایی هموار کرد تا بتواند برای نهایی کردن قرارداد اقدام کند. همان‌طورکه می‌دانید مایکروسافت بیش از یک دهه تلاش می‌کند تا بازی‌های Activision Blizzard را به‌خصوص کالاف دیوتی را برای استریم‌های ابری مانند GeForce NOW NVIDIA عرضه کند.

پرونده FTC و مایکروسافت

باوجوداین، رگولاتوری بریتانیا در اقدامی عجیب و غافل‌گیرانه خرید ۶۸.۷ میلیارد دلاری اکتیویژن بلیزارد را ممنوع اعلام کرد و تا اواخر ماه آپریل ۲۰۲۳ جلوی آن را گرفت تا مشکلات مربوط به رقابت در بازار سرویس بازی‌های ابری به‌طورکامل حل‌وفصل شود. پس‌ازاین موضوع، انجام معامله کاملا غیرممکن به‌نظر می‌رسد، اما حدود یک ماه بعد قرارداد توسط اتحادیه اروپا تصویب شد تا مایکروسافت راه نجاتی برای احیای رویاهایش داشته باشد. درنهایت، غول فناوری با شورای ملی رقابت بریتانیا وارد مذاکرده شد و پیشنهاداتی را برای حل مشکلات و موانع قانونی مطرح کرد که برای دو طرف رضایت‌بخش بود.

  • ارائه حق استفاده از تمام بازی‌های کامپیوتری و کنسولی Activision Blizzard در سرویس استریم ابری در منطقه اروپا به‌صورت کاملا رایگان
  • ارائه مجوز به ارائه‌دهندگان خدمات بازی‌های ابری در منطقه اقتصادی اروپا برای بازی‌های کامپیوتری و کنسولی Activision Blizzard

ازسوی‌دیگر، باید یادآور شویم بیشتر رگولاتوری‌های جهان مانند چین خرید اکتیویژن بلیزارد را تایید کردند و همچنین با پشتوانه رای مثبت اتحادیه اروپا، مایکروسافت در دادگاه استیناف علیه شورای ملی رقابت بریتانیا اعتراض کرد و آمادگی‌اش را برای خرید این استودیو محبوب در تاریخ ۱۸ جولای ۲۰۲۳ اعلام کرد. پس‌ازاین تصمیم، کمیسیون تجارت فدرال آمریکا به دادگاه فدرال اعلام کرد تا بنابر دستوری جلوی نهایی شدن این معامله را بگیرد.

پرونده مایکروسافت و CMA

پس از یک محاکمه کوتاه مدت، در تاریخ ۱۱ جولای ۲۰۲۳ مصادف با بیستم تیرماه ۱۴۰۲، قاضی ژاکلین اسکات کورلی از دادگاه منطقه شمالی کالیفرنیا با اعلام رای جدید حکم توقیف معامله را رد کرد. براین‌اساس مایکروسافت به پیروزی بزرگ دست یافت؛ همچنین، در همان روز CMA با این غول فناوری موافقت کرد تا مذاکرات طرفین ازسرگرفته شود. گزارش‌ها نشان می‌دهد مایکروسافت به‌ناچار مجبور شد با دادن حق اشتراک سرویس ابری به یوبی‌سافت شورای ملی رقابت بریتانیا را راضی کند. همچنین یوبی‌سافت موظف شد تا هزینه‌ حقوق سرویس ابری Activision Blizzard را از مایکروسافت برای ۱۵ سال بخرد.

درنهایت باید اشاره کنیم، یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین مقاصد مایکروسافت برای خرید کمپانی اکتیویژن بلیزارد ایجاد حضوری گسترده در پلتفرم موبایل گیمینگ بود؛ برهمین‌اساس، بازی‌های ویدئویی Call of Duty و King's Candy Crush بسیار حیاتی تلقی می‌شود. علاوه‌براین، بازی‌های کلاسیک و بسیار محبوب مانند Call of Duty، Diablo، Warcraft، Starcraft، Overwatch، Crash Bandicoot، Spyro، Guitar Hero به‌زودی وارد پلتفرم Game Pass خواهد شد.

اخبار مرتبط: