یک منبع معتبر خبری اعلام کرد تراشه سیلیکونی اسنپدراگون ایکس الیت به‌لپ‌تاپ‌ها امکان پشتیبانی از قابلیت Auto Super Resolution مایکروسافت را می‌دهد، اما احتمالا در آینده نزدیک پردازنده‌های Intel و AMD نیز به‌آن مجهز می‌شوند.

براساس آخرین اخبار از حوزه فناوری، کوالکام برای لپ‌تاپ‌های مجهز به تراشه سیلیکونی اسنپدراگون ایکس الیت از قابلیت نرم‌افزاری Auto Super Resolution مایکروسافت را پشتیبانی می‌کند تا به‌واسطه‌آن بتواند مقیاس بازی‌های ویدئویی را به‌شکل قابل‌توجهی بهبود بخشد! همچنین، این ویژگی محنصر‌به‌فرد باعث افزایش فرم‌ریت و گرافیک خواهد شد که برای برنامه‌های مهندسی و بازی‌های ویدئویی عملکرد بهتری را به‌نمایش می‌گذارد. ازسوی‌دیگر، منابع خبر می‌گویند قابلیت‌ ASR به‌صورت اختصاصی برای لپ‌تاپ‌های مجهز Snapdragon X Elite استفاده می‌شود، اما به‌زودی برای سایر پردازنده‌های Intel و AMD به فناوری افزایش مقیاس مایکروسافت مجهز می‌شوند.

مهندس و تحلیلگر وب‌سایت خبری The Verge، مایسی دایویس، اظهار کرد قابلیت افزایش مقیاس مایکروسافت Auto Super Resolution از ویژگی‌های بسیار زیادی برخوردار است که می‌تواند روی تجربه کاربری تاثیر مثبتی داشته‌باشد! همچنین، این شخص گفت Super Resolution تنها برای تراشه اسنپدراگون ایکس الیت کار می‌کند، اما بدان معنا نیست که سایر پلتفرم‌ها از فناوری افزایش مقیاس مایکروسافت بی‌بهره می‌ماند؛ به‌عبارتی‌دقیق‌تر، نسل آینده پردازنده‌های Intel و AMD در آینده نزدیک به آن مجهز می‌شوند.

مشخصات اسنپدراگون ایکس الیت Super Resolution

باتوجه‌به اطلاعات فعلی، دستگاه‌هایی که از نام‌تجاری Copilot+ PC برخوردار باشد می‌تواند از ویژگی Auto Super Resolution مایکروسافت پشتیبانی کند! گزارش‌ها نشان می‌دهد تراشه اسنپدراگون ایکس الیت به‌دلیل موتور عصبی شش‌ضلعی می‌تواند از چنین تکنولوژی پیشرفته‌ای پشتیبانی کند. ازسوی‌دیگر، Intel و AMD به‌زودی نسل آینده پردازنده‌هایشان را با موتور عصبی سریع‌تری توسعه می‌دهند که قادر به برخورداری از ASR خواهند بود و می‌‌توانند به‌صورت دلخواه مقیاس آن‌را تغییر دهند.

شایعات تایید می‌کند نسل آینده پردازنده Intel Lunar Lake از موتور عصبی با 40 درصد سرعت بیشتر بهره می‌برد که قادر به‌افزایش عملکرد کارت گرافیک به 105 تریلیون عملیات‌برثانیه است! همچنین، اگر تراشه اسنپدراگون تنها پلتفرمی باشد که از قابلیت Super Resolution پشتیبانی کند، به‌نظر می‌رسد قدرت پردازنده‌های Intel و AMD می‌تواند فضای رقابتی را برای تکنولوژی افزایش مقیاس ایجاد کند. طبق آخرین شنیده‌ها، انویدیا برای ساخت آخرین تراشه از هسته‌های Cortex-X5 به‌همراه کارت گرافیک Blackwell RTX با حافظه رم LPDDR6 استفاده کند با پشتیبانی از فناوری افزایش مقیاس DLSS می‌تواند فریم‌ریت را به‌شکل قابل‌توجهی بهبود بخشد.

اخبار مرتبط: