میکرون عرضه نمونه مهندسی حافظه HBM3 نسل ۲ را با عملکرد فوق‌العاده و افزایش بهره‌وری برای انویدیا و چندین کمپانی دیگر به‌صورت رسمی آغاز کرد.

براساس آخرین گزارش‌ها، روز چهارشنبه، کمپانی آمریکایی میکرون رسما اعلام کرد به‌دلیل کاهش تقاضا ازسوی سازندگان و کاربران این مجموعه با زیان‌های گسترده‌ای همراه است و پیش‌بینی می‌شود برای سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۴ میلادی افزایش یابد. باوجوداین، میکرون بیان کرد همکاری‌های جدید با کمپانی NVIDIA آغاز کرده و انتظار می‌رود حافظه‌ HBM3 نسل دوم را با پهنای باند و سرعت فوق‌العاده بالا در نیمه‌اول سال ۲۰۲۴ برای کارت‌های گرافیک AI و HPC تیم سبزپوشان عرضه کند.

به‌نظر می‌رسد کمپانی میکرون حساب ویژه‌ای روی هوش مصنوعی و قابلیت‌ها باز کرده و قصد دارد تراز مالی منفی را با استفاده از هوش مصنوعی در حافظه‌هایش جبران کند. به‌عبارتی دقیق‌تر، مدیرعامل این کمپانی، سانجای مهروتا، براین‌باور است که ورود به‌ صنعت هوش مصنوعی می‌تواند بسیار مفید باشد و میلیاردها دلار برای آن کسب درآمد داشته باشد. اما باید یادآور شد فناوری هوش مصنوعی نوظهور است و آینده آن هنوز به‌طور کامل مشخص نیست؛ بنابراین مدیرعامل میکرون نباید به‌طورکامل روی آن حساب کند.

حافظه میکرون HBM3 نسل ۲

برای اطلاعات و آگاهی بیشتر، حافظه HBM3 نسل دوم از معماری پردازشی بتا دی‌رم (1β)استفاده می‌کند ظرفیت متراکم‌تر و سرعت فوق‌العاده بیشتری را به‌ارمغان می‌آورد. همچنین، حافظه موردبحث از فناوری Hi-8 بهره ‌می‌برد که حداکثر ظرفیت ۲۴ گیگابایت و پهنای باند ۱.۲ ترابایت برثانیه را با حداکثر ۲.۵ برابر عملکرد بیشتر در هر وات ارائه می‌دهد. حافظه DRAM باسرعت ۹.۲ گیگابیت برثانیه عمل می‌کند که حدود ۵۰ درصد درمقایسه‌با حافظه HBM3 نسل اول که سرعتی معادل ۴.۶ گیگابیت برثانیه داشت، افزایش یافته که بسیار قابل‌توجه و چشمگیر است.

البته میکرون اعلام کرد از فناوری 12-Hi برای تولید و عرضه حافظه HBM3 نسل ۲ در نیمه‌دوم سال ۲۰۲۴ میلادی استفاده خواهد کرد، اما به‌دلیل رابطه قوی کمپانی SK Hynix با انویدیا و ای‌ام‌دی به بازار حافظه‌ها با پهنای باند بسیار بالا تسط کامل دارد. باوجوداین، برخی کارشناسان براین‌باورند این تسلط و پادشاهی به‌زودی با تغییرات گسترده‌ای روبه‌رو می‌شود، چراکه میکرون قصد دارد استانداردهای روز را برای نسل‌های بعدی استفاده کند که کیفیت و عملکرد حافظه‌ها را بهبود می‌بخشد. ازسوی‌دیگر، این موضوع می‌تواند خبر بسیار خوبی برای سازندگان تراشه‌های هوش مصنوعی باشد، زیرا به مجموعه گسترده‌ای از حافظه‌های HBM3 و HBM3e سامسونگ، میکرون و SK Hynix دسترسی پیدا می‌کنند.

کمپانی انویدیا به‌صورت جدی روی تراشه‌های هوش مصنوعی فعالیت می‌کند و تقاضای زیادی ازسوی مشتریان دارد، بنابراین باید با شرکت‌هایی برای زنجیره تامین قرارداد امضا کند و اینجاست که میکرون، سامسونگ و سایر تامین‌کنندگان وارد می‌شوند.

اخبار مرتبط: