یک تیم مهندسی سرشناس در شبکه اجتماعی یوتیوب با انتشار ویدئو کالبدشکافی مک‌بوک ایر M3 نشان دادند این باتری لپ‌تاپ میان‌رده اپل به‌راحتی قابل تعویض خواهد بود، اما انبوهی از پیچ در قلب دستگاه نهفته است.

همان‌طورکه می‌دانید، چندی‌پیش، کمپانی اپل به‌صورت غیرمنتظره لپ‌تاپ میان‌رده مک‌بوک ایر نسل جدید را با تراشه سیلیکونی M3 معرفی کرد که به‌دلیل مشخصات سخت‌افزاری جدید می‌تواند مورد توجه علاقه‌مندان قرار بگیرد. همچنین، باید اشاره طراحی این سری درمقایسه‌با نسل‌های پیشین تفاوتی ندارد و شما به‌راحتی قادر به‌تشخیص سری جدید با نسخه‌های قدیمی‌تر نیستید. باوجوداین، یک تیم مهندسی معروف در یوتیوب با انتشار ویدئو کالبدشکافی مک‌بوک ایر M3 نشان داد جداسازی و تعویض باتری دستگاه آسان است، اما جداکردن سایر قطعات سخت‌افزاری کاربران را با مشکل مواجه می‌کند.

برخلاف لپ‌تاپ‌های موجود در بازار که پیچ‌های فیلیپس با ابعاد و طول‌های مختلف استفاده می‌کنند؛ اپل برای تقویت امنیت از پیچ‌های پنج‌سو بهره می‌برد که طراحی متفاوتی دارد که اولین‌قدم برای دشوارکردن تعمیرات لپ‌تاپ‌های این کمپانی به‌شمار می‌رود. بااین‌حال، تیم مهندسی iFixit همیشه از ابزارهای تخصصی و گران‌قیمت استفاده می‌کند. مدل‌های 13 اینچی و 15 اینچی مک‌بوک ایر M3 از زبانه کششی پلاستیکی برخوردار هستند که برای خارج کردن باتری مورد استفاده قرار می‌گیرند و هیچ‌گونه چسبی برای نگه‌داشتن باتری در بدنه دستگاه دیده نمی‌شود.

بااین‌حال، ویدئو کالبدشکافی مک‌بوک ایر M3 نشان می‌دهد دستکاری سایر قسمت‌های این دستگاه باعث دردسرهای عظیمی خواهد شد، چراکه شما با انبوهی از پیچ‌ برخورد می‌کنید که باید برای جداسازی هر قطعه زیر یا درشتی آن‌ها باز کنید. همچنین، هنگام بررسی لپ‌تاپ و کالبدشکافی آن، تیم iFixit اعلام کرد Framework Laptop 16 از رویکردی یکسان استفاده می‌کند، اما می‌گوید سازنده این لپ‌تاپ درمقایسه‌با غول فناوری ساکن کوپرتیو کوچک‌تر است و ازنظر سخت‌افزاری ضعیف‌تر عمل می‌کند.

درپایان باید اشاره کنیم تیم مهندسی iFixit به تعمیرپذیری و قابلیت تعویض باتری مک‌بوک ایر M3 امتیاز 5 از 10 را می‌دهد که بااحتساب اپل دراین‌زمینه امتیاز بسیار خوبی محسوب می‌شود.مک‌بوک ایر M3 و مک‌بوک پرو M3 شاید ازنظر سخت‌افزاری تفاوتی نداشته باشند، اما نسل جدید میان‌رده‌های اپل به‌دلیل پشتیبانی نکردن از سیستم خنک‌کننده با افزایش دما و ناپایداری همراه است که دمای آن تا 114 درجه سانتی‌گراد می‌رسد، اما مک‌بوک پرو M3 به‌دلیل مجهز بودن به‌یک فن خنک‌کننده می‌تواند دمای داخلی را بهتر حفظ کند.

اخبار مرتبط: