اپل دقایقی قبل در مراسم WWDC 2023 از محصولات جدیدش رونمایی کرد و ما در این مقاله قصد داریم نگاهی به مک بوک ایر ۱۵ اینچی و تغییرات آن نسبت به نسل‌های قبل بیندازیم.

یکی از محصولات سخت‌افزاری رویداد WWDC 2023، مک بوک ایر ۱۵ اینچی بود که از تراشه M2 بهره می‌برد و بزرگ‌ترین مک بوک تولید شده اپل است. از جمله مشخصات قابل توجه این دستگاه می‌توان به حداکثر ۳۲ گیگابایت حافظه رم و حداکثر ۱ ترابایت حافظه داخلی اشاره کرد. همچنین اپل وعده داده که باتری آن تا 20 ساعت دوام می‌آورد.

این دستگاه کمی از مک بوک پرو ۱۵.۴ اینچی بزرگ‌تر است و از نظر اندازه، بین مک بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی قرار می‌گیرد. از نظر طراحی، تغییر خاصی مشاهده نشد و این دستگاه با همان طراحی مدل ۱۳ اینچی عرضه می‌شود. برای درک بهتر قیمت مک بوک ایر ۱۵ اینچی، می‌توانیم به قیمت‌های سری فعلی لپ‌تاپ‌های مک اپل نگاهی بیندازیم.

مک بوک ایر ۱۳ اینچی M2: از ۱۱۹۹ تا ۱۴۹۹ دلار
مک بوک پرو ۱۳ اینچی M2: از ۱۲۹۹ تا ۱۴۹۹ دلار
مک بوک پرو ۱۵ اینچی M2: از ۱۷۴۹ دلار
مک بوک پرو ۱۴ اینچی M2 Pro: از ۱۷۹۹ دلار
مک بوک پرو ۱۶ اینچی M2 Pro: از ۲۴۹۹ دلار

مشخصات صفحه‌نمایش مک بوک ایر ۱۵ اینچی

دستگاه از نظر کیفیت نمایشگر به مک پروها رسیده است که قابلیتی بسیار چشمگیر است. این لپ‌تاپ به شما صفحه‌نمایش ۱۵.۵ اینچی با رزولوشون ۱۹۶۴×۳۰۲۴ و پشتیبانی از ۱ میلیارد رنگ را می‌دهد. سطح روشنایی دستگاه به ۵۰۰ نیت رسیده که در مقایسه با نسل قبلی ۱۰۰ واحد بیشتر است و از رنگ P3 Wide برای تم‌های زنده و واقعی نیز پشتیبانی می‌کند.

صفحه‌نمایش مک بوک ایر از True Tone بهره می‌برد که برای تغییر رنگ نمایشگر طراحی شده تا با نور محیط مطابقت داشته باشد. True Tone از طریق سنسور نور محیط چند کاناله کار می‌کند و می‌تواند روشنایی محیط و دمای رنگ را تشخیص دهد.

پس از تشخیص تراز سفیدی، مک بوک ایر قادر است شدت رنگ نمایشگر را تنظیم کند تا با نور محیط مطابقت داشته باشد و منجر به کاهش خستگی چشم در طول استفاده کاربران از دستگاه می‌شود.

تراشه M2 سیلیکون اپل

تراشه M2 تقریبا ۱.۴ برابر سریع‌تر از نسل قبلی و ۱۵ برابر سریع‌تر از نسخه‌های قدیمی مک بوک ایر اینتل است. قدرت پردازشی این تراشه ۱۸ درصد سریع‌تر و پردازنده گرافیکی ۳۵ درصد قدرتمندتر شده است.

اپل می‌گوید که تراشه M2 برپایه معماری ۵ نانومتری ساخته شده است که عملکرد بهتری در هر وات دارد. این تراشه شامل ۲۰ میلیارد ترانزیستور است که ۲۵ درصد بیشتر از M1 است و پهنای باند حافظه را تا ۱۰۰ گیگابایت بر ثانیه افزایش می‌دهد.

M2 حدود ۳.۴۹ گیگاهرتز سرعت پردازشی دارد و توانسته امتیاز ۱۹۱۹ در تست تک هسته‌ای را به‌دست آورد که تقریبا ۱۲ درصد سریع‌تر از امتیاز تک هسته‌ای مک بوک ایر M1 است. همچنین در تست چند هسته‌ای تراشه M2 توانست امتیاز ۸۹۲۸ را به‌دست آورد که حدود ۲۰ درصد از نسل قبلی‌اش بیشتر است.

عمر باتری

مک بوک ایر ۱۵ اینچی مجهز به باتری لیتیوم پلیمری با ظرفیت ۵۲.۶ وات ساعت است که تا ۱۸ ساعت در هنگام تماشای فیلم با استفاده از برنامه Apple TV یا ۱۵ ساعت در هنگام وبگردی دوام می‌آورد.

شما می‌توانید ویدئو خلاصه رویداد WWDC 2023 اپل را از کانال آپارات علاءالدین مشاهده کنید.

مقاله مرتبط: هرآنچه در رویداد WWDC 2023 معرفی شد