سامسونگ در طول چهار نسل از گوشی‌های تاشوی پرچم‌دار خود، عمدتاً همان سبک همیشگی را برای طراحی لولا دستگاه حفظ کرده است. طراحی که باعث می‌شود تا خط تای قابل توجهی روی صفحه‌نمایش این گوشی‌ها ظاهر شود. اما به نظر می‌رسد که سامسونگ برای خط‌ تای گلکسی زد فولد 5، بالاخره تصمیم گرفته تا فناوری لولای گوشی‌های تاشو خود را به طراحی با سبک قطره‌ای ارتقا دهد.

تا به امروز دو سبک اصلی برای طراحی لولاهای گوشی‌های هوشمند تاشو وجود داشته است. طراحی که سامسونگ تاکنون از آن استفاده کرده، مبتنی بر قرار دادن نمایشگر و گلس فوق‌العاده نازک آن را در یک انحنای محکم بوده است. این سبک از طراحی لولا باعث می‌شود تا صفحه‌نمایش داخلی دستگاه دارای یک چین یا خط‌تای نسبتاً عمیق باشد و بدنه گوشی نیز در هنگام بسته شدن کمی زاویه داشته باشد و دو نیمه تا شده کمی از هم فاصله داشته باشند.

سامسونگ در هر دو مدل Fold و Flip از گوشی‌های تاشوی سری Z خود از طراحی لولا یکسانی استفاده می‌کند. اما از سوی دیگر، سبک قطره‌ای نیز برای طراحی لولای گوشی‌های هوشمند تاشو وجود دارد که برندهای دیگر توانسته‌اند با موفقیت از آن استفاده کنند.

از گوشی‌های تاشو برند Oppo گرفته تا موتورولا و دیگر برندها، طراحی لولای قطره‌ای به نمایشگر گوشی اجازه می‌دهد تا کمی در فضای لولا خمیده شود. اتفاقی که منجر به کاهش شعاع انحنا و در نتیجه کاهش عمق خط‌تای صفحه‌نمایش می‌شود. این موضوع وقتی گوشی‌های تاشو سامسونگ را با گوشی‌های تاشو دیگری مانند سری Oppo Find N مقایسه می‌کنیم، کاملاً واضح است.

توییت ice universe درباره طراحی سامسونگ گلکسی z fold5

به گفته یک منبع خبری معتبر به نام Ice Universe که به صورت تخصصی روی اخبار سامسونگ کار می‌کند، این شرکت با عرضه گلکسی زد فولد 5 بالاخره به طراحی لولای گوشی با سبک قطره‌ای روی خواهد آورد. ظاهراً سامسونگ این طرح را لولای "دامبل" (dumbbell) می‌نامد. البته این اولین باری نیست که سامسونگ طراحی دستگاه‌های تاشو خود را به‌روز می‌کند. اگر به خاطر داشته باشید، گلکسی زد فولد 2 نیز از برس‌های مخصوص محافظت از گرد و غبار سری Z Flip استفاده کرد و گلکسی زد فولد 4 نیز طراحی لولای جدیدی را به ارمغان آورد.

اما چرا این‌قدر طول کشید تا سامسونگ این طراحی لولا را اتخاذ کند؟ پیش از این حدس زده می‌شد که مقاومت در برابر نفوذ آب یکی از دلایل اصلی بوده است، اما به نظر می‌رسد که سامسونگ بر این چالش غلبه کرده است، چراکه Ice Universe ادعا می‌کند گلکسی Z Fold 5 حتی با لولای جدید نیز رتبه بالای مقاومت در برابر آب خود را حفظ خواهد کرد.

سامسونگ احتمالاً گوشی گلکسی زد فولد 5 را در حدود مرداد ماه سال آینده وارد بازار خواهد کرد، اما اولویت و تمرکز این شرکت در حال حاضر روی عرضه سری جدید گلکسی اس 23 در تاریخ 12 بهمن ماه است (علاقه‌مندان به گوشی‌های S23 می‌توانند این دستگاه‌ها را از همین حالا در وب‌سایت رسمی سامسونگ رزرو کنند). با توجه به فاصله زیادی که تا عرضه گلکسی Z Fold 5 داریم، هنوز فرصت کافی برای انتشار اطلاعات بیشتر و دقیق‌تر در مورد تاشوهای جدید سامسونگ هست.

بررسی: بررسی سامسونگ گلکسی زد فلیپ ۴ که توسط تیم رسانه علاءالدین انجام شده است را نیز بخوانید.