یک کنسرسیوم ژاپنی اولین نمونه دستگاه 6G را معرفی کرده که سرعت آن تقریبا ۲۰ برابر سرعت سرویس شبکه 5G است.

اولین دستگاه 6G توانایی انتقال داده‌ها را با سرعت 100 گیگابیت در ثانیه (Gbps) دارد که مسافتی حدود ۱۰۰ متر را پوشش می‌دهد که این موضوع نشان‌دهنده یک پیشرفت قابل توجه 20 برابری در مقایسه با فناوری 5G فعلی است. گزارش‌ها حاکی از آن است که این دستگاه محصول مشترک شرکت‌های مخابراتی ژاپنی NTT DOCOMO،NEC و فوجیتسو است.

یک ماه پیش این کنسرسیوم ژاپنی نتایج آزمایش نمونه اولیه دستگاه 6G را اعلام کرد که مشخص شد کاربران با استفاده از باند 100 گیگاهرتز (گیگاهرتز) و همچنین در فضای باز با استفاده از باند 300 گیگاهرتز، به سرعت 100 گیگابیت در ثانیه دست می‌یابند. نمایندگان کنسرسیوم تایید کرده‌اند که این آزمایش‌ها در فاصله 328 فوتی (100 متری) انجام شده است.

اینترنت 6G

اگرچه اعداد اعلام شده قابل توجه است، اما باید به این نکته توجه کرد که 6G فعلا فقط روی یک دستگاه آزمایش شده و هنوز یک شبکه تجاری ثابت نیست. علاوه‌بر‌این، فناوری 6G در فاز کنونی دارای معایبی است. بااین‌حال، شبکه 5G با استاندارد طلایی در اتصال با حداکثر سرعت تئوری 10 گیگابیت بر ثانیه در نظر گرفته می‌شود، اما سرعت واقعی برای کاربران T-Mobile در ایالات متحده معمولا به حدود 200 مگابیت در ثانیه (Mbps) می‌رسد.

یکی از عواملی که باعث کاهش سرعت می‌شود، استفاده از باندهای فرکانس بالاتر در شبکه‌های 5G است. اگرچه فرکانس‌های بالاتر می‌تواند منجر به سرعت بیشتر شود، اما معایب خاصی نیز دارند که شامل محدودیت در پوشش فاصله سیگنال و کاهش قدرت نفوذ است. 6G از باندهای فرکانسی استفاده می‌کند که حتی بالاتر از باندهای استفاده شده توسط 5G هستند. در نتیجه، دسترسی دستگاه‌های 6G به فرکانس‌های مورد نیاز برای دستیابی به سرعت دانلود سریع‌تر، چالش بزرگی محسوب می‌شود.