بر اساس آمار گزارش شده توسط دولت چین و به نقل از بلومبرگ، فروش آیفون در ماه فوریه حدود ۳۳ درصد کاهش یافته و این شرکت با کاهش تقاضا در این منطقه مواجه شده است.

با توجه به کاهش میزان تقاضا برای آیفون در کشور چین، اپل نتوانسته برتری رقابتی خود را نسبت به تولیدکنندگان چینی حفظ کند. بسیاری از تحلیلگران معتقدند که ذائقه کاربران چینی تغییر کرده و مثل گذشته گوشی‌های اپل نمی‌تواند نظر آنها را جلب کند. بر این أساس آمار جدید نشان می‌دهد محموله‌های آیفون به چین نسبت به سال گذشته یک سوم کاهش یافته است. به‌این ترتیب اپل با مشکلاتی در چین دست و پنجه نرم می‌کند، زیرا تقاضا برای گوشی‌هایش در مهمترین بازار خارج از کشور کاهش یافته است.

البته این تنها موضوع و مشکلی نیست که اپل با آن روبه‌رو است. بلکه دولت چین ممنوعیت‌هایی را برای برخی از سازمان‌های دولتی در نظر گرفته است که همین موضوع هم منجر به کاهش میزان فروش این مدل گوشی‌ها در چین می‌شود. اگرچه تعداد سازمان‌هایی که با این محدودیت‌ها روبه‌رو هستند انگشت‌شمار است و مصرف کنندگانی که می‌توانند آیفون بخرند بسیار بیشتر از کارمندان دولتی هستند، اما طبق گزارش بلومبرگ با استناد به داده‌های دولت چین، این کاهش 33 درصدی نسبت به سال گذشته، واقعاً فاحش است.

میزان فروش آیفون در چین

آمارها نشان می‌داد فروش گوشی در چین طی شش هفته اول سال‌جاری میلادی ۲۴ درصد کاهش یافته است. بنابراین نه تنها میزان فروش گوشی‌های اپل در حال کاهش بود، بلکه دیگر سازندگان گوشی‌های هوشمند نیز با این مشکلات روبه‌رو هستند. البته ذکر این نکته نیز مهم است که در مدت مشابه سال گذشته به دلیل کاهش تقاضا قبل از سال ۲۰۲۲، یک‌باره جهش زیادی در فروش رخ داد. در چند ماه گذشته هواوی توانست میزان فروش گوشی‌هایش را افزایش دهد، این‌درحالی بود که به دلیل تحریم‌ها و ممنوعیت تراشه‌های ایالات متحده، این کمپانی چینی رسما در آستانه مرگ بود تا اینکه موفق شد تراشه‌های خود را جایگزین و دوباره شروع به فروش کند.

تیم کوک اوایل هفته‌جاری به چین سفر و در افتتاحیه فروشگاه جدید اپل در شانگهای شرکت کرد و سپس با رئیس جمهور چین شی جین پینگ ملاقات کرد تا به دیگر رهبران فناوری بپیوندد و اطمینان حاصل کند که آنها به نوعی در این کشور موقعیت خوبی دارند. اما رقم ۳۳ درصد برای اپل عدد بسیار بزرگی است. با این‌حال این غول کوپرتینویی در حال برنامه‌ریزی برای رویداد WWDC است که دهم ژوئن برگزار می‌شود و احتمالا شاهد رونمایی از مولد هوش مصنوعی این شرکت خواهیم بود. هوش مصنوعی موردی است که اپل به طرز تاسف باری از آن عقب مانده است و می‌تواند یک کاتالیزور برای این کمپانی باشد.