شرکت اپل آیفون SE نسل بعد را با ۴ تغییر اصلی تغییر طراحی، اضافه شدن قابلیت Face ID، تراشه جدید و درگاه تایپ سی عرضه می‌کند.

شرکت اپل قرار است مانند سری آیفغون ۱۵، اواخر شهریورماه از نسل آینده یعنی آیفون ۱۶ رونمایی کند. بااین حال اپل توسعه نسخه دیگری از آیفون را نیز در دستور کار قرار داده است. این دستگاه نسل چهارم آیفون SE محسوب شده و انتظار می‌رود اپل با طراحی جدید، آیفون مقرون‌به صرفه را ارتقا دهد. بااین حال آیفون SE مانند آیفون عادی هر سال عرضه نشده و باتوجه به فاصله چند ساله میان هر ۲ نسل، اختلاف و ارتقا بیشتری میان آنها وجود دارد. در ادامه به بررسی ۴ تغییرات اصلی آیفون SE نسل ۴ نسبت‌به قبل یعنی طراحی، Face ID، تراشه جدید و درگاه تایپ سی می‌پردازیم.

نمایشگر IPHONE SE

طراحی متفاوت با نمایشگر بزرگ‌تر

بزرگ‌ترین تغییر آیفون SE نسل ۴ نسبت‌به قبل، طراحی آن خواهد بود. نسل فعلی آیفون SE مانند آیفون ۸ به نمایشگر ۴.۷ اینچی با حاشیه‌های بزرگ و دکمه هوم در پایین آن مجهز شده است. بااین حال براساس گزارش‌های قبلی، آیفون SE نسل ۴ از نظر ظاهری به آیفون ۱۴ شباهت دارد. بنابراین خبری از داینامیک آیلند نیست و اپل این ویژگی را فعلا برای آیفون مقرون‌به صرفه عرضه نمی‌کند.

در گزارش‌های دیگر آمده است آیفون SE نسل ۴ به نمایشگر ۶.۱ اینچی OLED با بریدگی در لبه بالایی مجهز می‌شود. همچنین به‌جای لبه های گرد، این دستگاه به لبه‌های تخت مجهز می‌شود تا با طراحی نسخه‌های جدیدتر همخوانی داشته باشد. این دستگاه در ابعاد ۱۴۷.۷×۷۱.۵×۷.۷ میلی‌متر توسعه یافته است و برای مقایسه، آیفون SE فعلی در ابعاد ۱۳۸.۴×۶۷.۳×۷.۳ میلی‌متری عرضه شد. بنابراین با افزایش ابعاد قابل توجهی مواجه هستیم که می‌تواند آن را خوش دست‌تر کند.

Face ID IPHONE SE

Face ID

نسل فعلی آیفون SE به دکمه هوم و قابلیت اثر انگشت اپل یا همان Touch ID مجهز شده است. بااین حال همان‌طور که در بخش طراحی به آن اشاره شد، نسل ۴ قرار است به قابلیت Face ID مجهز شود و به‌همین دلیل بریدگی در لبه بالایی نمایشگر ایجاد شده تا افزودن این قابلیت ممکن شود. این قابلیت ایمنی بالایی داشته و از سیستم تشخیص چهره گوشی‌های اندرویدی امن‌تر است.

A15 Bionic

عملکرد بهتر با تراشه جدید

نسل سوم آیفون SE به تراشه A15 Bionic اپل مجهز شده است که باوجود قیمت پایین، قدرت پردازشی بالایی دارد. بااین حال پس از گذشت چند سال اپل تراشه آیفون SE نسل ۴ را ارتقا بخشیده تا از ارائه قدرت پردازشی مناسب اطمینان حاصل شود. تاکنون هیچ گزارشی درباره تراشه مورد استفاده در آیفون SE نسل ۴ منتشر نشده است، بااین حال انتظار می‌رود اپل از تراشه A17 در آن استفاده کند.

درگاه تایپ سی

درگاه تایپ سی

شرکت اپل به‌دلیل قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا (DMA) مجبور شد در سری آیفون ۱۵ درگاه لایتنینگ را کنار گذاشته و از درگاه تایپ سی استفاده کند. به‌این ترتیب برای جلوگیری از جریمه احتمالی اپل باید به استفاده از درگاه تایپ سی ادامه دهد. اگرچه استفاده از درگاه لایتنینگ سرعت شارژ آیفون های قبلی را به حدود ۳۰ وات محدود کرده بود، اپل باوجود تعبیه درگاه تایپ سی آیفون ۱۵ و حتی نسخه‌های پرو و پرو مکس را به شارژ سریع‌تری مجهز نکرد. بااین حال آیفون SE فعلی از شارژ ۲۰ واتی پشتیبانی می‌کند و مشخص نیست اپل در این زمینه هم نسل اینده را ارتقا می‌دهد یا نه.

نظر شما چیست؟ آیا آیفون Se نسل ۴ در بازار جهانی موفق می‌شود؟ همچنین آیااین دستگاه در ایران رجیستر شده یا به سرنوشت آیفون ۱۴ و ۱۵ دچار خواهد شد؟ نظراتتان را با ما در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

اخبار مرتبط: