شایعات حاکی از آن است که مدل‌های نسل بعدی استاندارد Wi-Fi 6E در آیفون ۱۵ استفاده می‌کنند. استانداردی که اپل پیش از این در iPad Pro و MacBook Pro از آن استفاده کرده بود. اما اکنون سندی فاش شده که برنامه‌های اپل برای استفاده از این استاندارد روی برخی از مدل‌های آیفون 15 را نیز تأیید می‌کند.

این سند از طرف یک منبع خبر اپلی به نام Unknownz21 در شبکه اجتماعی ردیت منتشر شده است که دارای نمودارهایی از معماری آنتن آیفون 15 است. اسم رمز D8x در این سند به مدل‌های Pro آیفون 15 اشاره دارد و اطلاعات موجود در این سند نشان می‌دهد که استفاده از آنتن سریعتر Wi-Fi 6E تنها به مدل‌های iPhone 15 Pro و iPhone 15 Pro Max محدود می‌شود.

مدل‌های استاندارد آیفون 15، با اسم رمز D3y، به جای استاندارد Wi-Fi 6E از آنتن Wi-Fi 6 استفاده خواهند کرد. همچنین اسم رمزهای D7x به آیفون 14 پرو و پرو مکس و D2y به آیفون 14 و 14 پلاس اشاره دارند و این سند تغییرات رخ داده در طراحی آنتن بین آیفون 14 پرو و آیفون 15 پرو را نیز نشان می‌دهد. سایت خبری MacRumors اسناد دیگری را هم مشاهده کرده است که نشان می‌دهد Wi-Fi 6E تنها محدود به مدل‌های Pro آیفون 15 خواهد بود.

قابلیت Wi-Fi 6E پیش از این هم به برخی از محصولات اپل اضافه شده است، اما شمار این دستگاه‌ها کم بوده و تنها به آخرین مدل‌های iPad Pro، Mac mini و MacBook Pro محدود می‌شود. اپل قبلا هرگز استانداردهای جدید Wi-Fi را به یک مدل خاص از آیفون محدود نکرده بود، اما به نظر می‌رسد که مدل‌های آیفون 15 پرو دارای چندین قابلیت جدید هستند که در آیفون 15 موجود نیست. البته محدود کردن این قابلیت‌ها هزینه گران‌تر مدل‌های پرو را به خوبی توجیه می‌کند.

Wifi 6e برای آیفون 15 پرو

Wi-Fi 6E به دستگاه‌ها اجازه می‌دهد به روترها و مودم‌هایی متصل شوند که از این استاندارد اتصال به شبکه پشتیبانی می‌کنند، اما این فناوری هنوز خیلی جدید است و چندان فراگیر نشده. روترهای Wi-Fi 6E در دسترس همگان قرار دارند، اما از آنجایی که تازه در چند سال گذشته راه‌اندازی شده‌اند، بسیاری از افراد و کسب و کارها هنوز نتوانسته‌اند ابزارهای خود را به روز‌رسانی کرده و از خدمات آنها استفاده کنند.

روترهای وای فای 6E علاوه بر باندهای 2.4 و 5 گیگاهرتز شامل باند 6 گیگاهرتز هم هستند. برای استفاده از فرکانس 6 گیگاهرتز، هم به روتر Wi-Fi 6E و هم آنتن Wi-Fi 6E احتیاج است. در مقایسه با Wi-Fi 6 معولی، Wi-Fi 6E پهنای باند بیشتری را ارائه می‌دهد، سرعت اتصالش سریع‌تر است، تاخیر کمتری دارد و از ظرفیت بالاتری هم برخوردار است.

ظرفیت طیفی Wi-Fi 6E در باند 6 گیگاهرتز، به اندازه 1.2 گیگاهرتز بیشتر است و به خاطر همین پهنای باند بیشتر می‌تواند به سادگی مصارف اینترنت خانگی و شرکتی سنگین را پشتیبانی کرده و برای استفاده‌هایی همچون تجربه‌ واقعیت افزوده و واقعیت مجازی مناسب باشد. 

از آنجایی که Wi-Fi 6E به روترها و دستگاه‌های خاصی برای پشتیبانی نیاز دارد، باند ارتباطی آن فعلا خالی است و ترافیک کمی دارد. به این معنی که مدل‌های iPhone 15 Pro می‌توانند با اتصال به شبکه Wi-Fi 6E سرعت اینترنت بسیار بالاتری را تجربه کنند. 

منبع خبری Unknownz21 در گذشته هم اطلاعات نسبتا دقیقی را در مورد دستگاه‌هایی مانند آیفون 14 فاش کرده بود و در سال 2020 توانست نسخه‌ای از iOS 14 را قبل از راه‌اندازی رسمی آن تهیه کرده و جزئیات آن را به اشتراک بگذارد. Unknownz21 به خبرگزاری MacRumors گفت که سند فاش شده اخیر تنها نوک کوه یخ است و اطلاعات بسیار زیاد دیگری از این دستگاه‌ها در دست هستند. از جمله تصاویر کامل آنها که ادعا شده تا دو ماه دیگر فاش می‌شوند.

اسنادی که او به دست آورده است همچنین تأیید می‌کند که مدل‌های آیفون 15 پرو دارای تراشه‌های سریع‌تر 3 نانومتری A17 و دکمه‌های صدا و پاور لمسی خواهند بود. او ادعا می‌کند همانطور که قبلا هم شایعه شده، مدل‌های آیفون 15 معمولی و پلاس همچنان از تراشه‌های A16 استفاده خواهند کرد و از کلیدهای فیزیکی بهره خواهند برد.

خبر مرتبط: امکان استفاده از کلید امنیتی فیزیکی در اپل ایدی اضافه شد