اپل ۱۶ شهریور ماه امسال از آیفون‌های سری ۱۴ خود رونمایی کرد. اما امسال برخلاف سال‌های گذشته، این گوشی در بازار ایران ریجستری نشد. این در حالی است که چند روز پس از عرضه عمومی آیفون ۱۴، این دستگاه در ایران قابل معامله بود. در این مقاله به آخرین وضعیت رجیستری آیفون ۱۴ در ایران می‌پردازیم.

در گذشته ممکن بود که به دلیل مشکلات موجود در بازار موبایل، برخی گوشی‌ها دیرتر رجیستری و در سامانه ثبت می‌شدند. اما از فروردین ماه امسال و حتی قبل‌تر برخی شایعات درباره عدم امکان ریجستری گوشی‌های گران قیمت منتشر شد. این موضوع ابتدا به افزایش عوارض گمرکی گوشی‌های گران قیمت انجامید و سپس دلار نیمایی دیگر برای این گوشی‌ها عرضه نشد.

از این رو وارد کننده‌ها برای واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار مجبور به تأمین ارز از محل دریافت ارز صادرات یک گروه کالایی که در آن خشکبار و برخی محصولات قرار گرفته است، شدند.

از همان زمان برخی شایعه‌ها به عدم ریجستر گوشی‌های لوکس اشاره می‌کرد. پس از آن، طبق گزارش‌ها به علت احتساب آیفون در ردیف کالاهای لوکس، ارز به این کالاها با شرایط خاصی اختصاص یافت (که در بالا توضیح دادیم،) و هر از گاهی شاهد عدم تعادل قیمتی این کالا در بازار به دلیل سیاست ارزی تخصیص یافته به این گوشی بودیم.

اما این موضوع همین جا پایان نیافت و پس از عرضه آیفون ۱۴، این گوشی در بازار ریجستر نشد. این در حالی است که خرید و فروش آیفون ۱۴ در بازار انجام می‌شود. اما هنوز به علت خروجی ارز زیاد این کالا، تعیین تکلیف برای وضعیت رجیستری این گوشی‌ها انجام نشده است.

وارد کردن کد IMEI برای رجیستری آیفون

از این رو کاربرانی که آیفون‌های سری ۱۴ را تهیه کردند، نتوانستند گوشی خود را ریجستر کنند. این موضوع به نحوه واردات گوشی نیز مربوط نیست. چراکه واردات مسافری این گوشی نیز به صورت رسمی انجام نمی‌شود. چون هنوز در سایت ثبت شناسه گوشی‌ها، شاهد نام آیفون‌های سری ۱۴ نیستیم.

بنابراین به نوعی می‌توان گفت که آیفون‌های سری ۱۴ موجود در بازار قاچاق هستند. پیش‌تر سامانه همتا به نوعی به قاچاق بودن آیفون‌های سری ۱۴ اشاره کرده بود. کاربرانی که سیم کارت خود را داخل دستگاه قرار دادند نیز به مدت یک ماه توانستند از دستگاه خود استفاده کنند و پس از آن سامانه همتا به دلیل تعیین تکلیف نشدن این گوشی‌ها، یک ماه دیگر مهلت استفاده از آیفون‌های سری ۱۴ را تمدید کرد. در مقابل زمان یک ماهه دوم نیز در حال اتمام است یا شاید بتوان گفت که این فرصت به اتمام رسیده و هنوز وضعیت رجیستری آیفون‌های سری ۱۴ مشخص نیست.

ما پس از بررسی‌های مختلف در تحریریه رسانه علاءالدین به پاسخ مشخصی در این باره نرسیدیم و شایعات و گفته‌های متناقض در این باره زیاد است. چراکه برخی‌ها احتمال ریجستر نشدن این گوشی‌ها را می‌دهند و در مقابل برخی امیدوار به ریجستر شدن آیفون‌های سری ۱۴ هستند.

ثبت نام آیفون 14 پرو در وب سایت همتا

در نهایت آخرین شایعه‌های منتشر شده به نقل از برخی فعالین در حوزه موبایل به احتمال تعیین تکلیف شدن برای ریجستری آیفون ۱۴ تا ۱۰ آذر ماه خبر می‌دهد. اگرچه این موضوع شایعه است و این خبر به صورت رسمی تأیید نشده است، اما می‌توان گفت که اگر  قصد خرید آیفون ۱۴ دارید، تا چند روز دیگر منتظر بمانید و در خرید خود عجله نکنید.

اگرچه بعد ۱۰ آذر ماه نیز معلوم نیست که شاهد ریجستر شدن آیفون ۱۴ باشیم یا خیر؟ نظر شما درباره وضعیت رجیستری آیفون ۱۴ چیست؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

این مطلب در تاریخ ۹ آذر ماه ۱۴۰۱، ساعت 19:22 دقیقه با اضافه کردن بخش "انجام رجیستری آیفون ۱۴ به صورت مسافری"، به روز شد.

به‌روزرسانی: انجام رجیستری آیفون ۱۴ به صورت مسافری

طبق گزارشی که چند دقیقه پیش منتشر شده، سخنگوی وزارت صمت، امید قالیباف، از امکان رجیستر کردن گوشی‌های آیفون ۱۴ به صورت مسافری خبر داده است. از این رو می‌توان امیدوار بود که آیفون ۱۴ را در دست مردم دید.

اما قالیباف به این موضوع نیز اشاره کرده است که به صورت انبوه و تجاری هیچ گونه گوشی آمریکایی به کشور وارد نخواهد شد. اما می‌توان به صورت همراه مسافر این گوشی‌ها را رجیستر کرد.

به گفته قالیباف به زودی نحوه و روند رجیستری آیفون ۱۴ اعلام خواهد شد. همچنین سخنگوی وزارت صمت گفت: با توجه به اینکه این گوشی‌ها به صورت مسافری نیز وارد کشور می‌شود برای آن راه حل نقطه‌ای و محدود اندیشیده‌ایم و به آن رسیدگی می‌کنیم.

با توجه به این سخن‌ها، دیگر خبری از امکان رجیستری انبوه آیفون ۱۴ نیست و تنها می‌توان از این گوشی‌ها با رجیستر مسافری استفاده کرد.

واکنش دبیر انجمن واردکنندگان موبایل

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل نیز در مصاحبه‌ای که با روزنامه همشهری در واکنش به خبر اعلام شده از سوی وزارت صمت داشته است، گفته است که اساساً گوشی مسافری کالای تجاری محسوب نمی‌شود. و از این رو خرید و فروش کالای مسافری در رویه اقتصادی و صنفی، قانونی نیست.

او در ادامه سخنان خود به این موضوع نیز اشاره کرد که صحبت‌های سخنگوی وزارت صمت، آقای قالیباف، مربوط به گوشی‌هایی که به صورت قاچاق وارد می‌شد نمی‌شود. گوشی‌های قاچاقی که حتی در برخی واحدهای صنفی به فروش می‌رسد. بلکه این رویه مربوط به مسافران واقعی است که در اوایل مهر ماه به صورت مسافری وارد شده و کد مسافری دریافت کرده است.

اما از ۱۰ مهر ماه امسال، در تمام مبادی ورودی کشور اطلاع رسانی شده که آیفون‌های سری ۱۴ رجیستر نمی‌شود. از این رو تعداد گوشی‌های واقعی مسافری زیاد نیست. در ادامه متن منتشر شده از مصاحبه دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، آمده است که با توجه به اینکه قانون گذار شرکت‌های واردکننده را مسئ<ل واردات تجاری کرده است، اگر قرار است تمهیدی در این زمینه انجام شود، باید واردکنندگان را نیز در بر بگیرد.

رجیستری آیفون ۱۴ در فرودگاه

نحوه رجیستر آیفون ۱۴

در انتها یک سؤال تقریباً بی پاسخ می‌ماند و آن سؤال این است که اگر کسانی آیفون‌های سری ۱۴ را تهیه کرده‌اند، برای فعال‌سازی گوشی خود باید چه کاری انجام دهند؟ در پاسخ باید گفت که اگر آیفون شما به صورت مسافری وارد شده است و در گمرکات ثبت شده، امکان ریجستر شدن آن وجود دارد.

اما هنوز مکانیزیمی برای رجیستر شدن این آیفون‌ها مشخص نشده است. اگر هم که آیفون شما به صورت مسافری وارد شده است، اما هنگام ورود به کشور ثبت نشده است، معلوم نیست که بتوان این گوشی‌ها را ریجستر کرد یا خیر و باید تا معلوم شدن مکانیزم رجیستر شدن آیفون‌های سری ۱۴ برای روشن شدن پاسخ منتظر بمانیم.

این مطلب در تاریخ ۱۳ آذر ماه ۱۴۰۱، ساعت 17:22 دقیقه با اضافه کردن بخش "واکنش دبیر انجمن واردکنندگان موبایل" و "نحوه رجیستر آیفون ۱۴"، به روز شد.

بررسی: بررسی گوشی آیفون ۱۴ و آیفون ۱۴ پرو که توسط تیم رسانه علاءالدین برای شما آماده شده است را حتما بخوانید.