اپل در کنفرانس WWDC 2023 سیستم‌‌عامل‌های iOS 17 و watchOS 10 را با ویژگی‌های نرم‌افزاری بهینه معرفی کرد.

هر ساله با برگزاری کنفراس WWDC، اپل بسیاری محصولات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری این شرکت را رونمایی می‌کند. امروز در جریان برگزاری کنفرانس در کنار مک پرو، سیستم‌‌عامل‌های iOS 17 و watchOS 10 برای گوشی‌های آیفون و ساعت‌های هوشمند اپل واچ معرفی شدند.

ویژگی‌های سیستم‌عامل iOS 17

در به‌روزرسانی iOS 17 شاهد برنامه‌ای کاملا جدید به نام ژورنالینگ هستیم که روی روشی جدید برای ثبت لحظات خاص است. از ژورنالینگ می‌توان برای به خاطر سپردن و نوشتن تجربیات مربوط به متن، مکان و عکس استفاده کرد. همچنین این برنامه به آموختن عادات شما پس از مدتی می‌تواند پیشنهاداتی برای ثبت و ضبط لحظات شما بدهد.

پوسترهای تماس از دیگر ابزارهای ارائه شده در آی او اس ۱۷ است که با آن می‌توانید مخاطبین را با عکس‌ها و فونت‌های مختلف شخصی‌سازی کنید. این ویژگی با برنامه Call Kit قابلیت همگام‌سازی دارد، بنابراین می‌توان در برنامه‌های سوم شخص نیز از آن استفاده کرد.

قابلیت Standby در iOS 17

قابلیت StandBy از دیگر ویژگی‌های منحصر به‌فرد آی او اس ۱۷ است که عملکردی مشابه اپل واچ‌ها دارد. اگر آیفون را در حالت افقی قرار دهید می‌توانید اطلاعاتی از جمله ساعت، آب و هوا، پیام‌های مهم و غیره دسترسی داشته و نیازی به وارد شدن در اپلیکیشن‌ها نداشته باشید.

در iOS 17 پیام‌گیر صوتی ارتقا چشمگیری داشته و اگر پیام صوتی بگذارد، بدون باز کردن پیام می‌توانید رونوشتی از آن را ببنید. به این ترتیب می‌توانید ببینید که آیا می‌خواهید به پیام دریافتی پاسخ دهید یا خیر.

ایردراپ آیفون‌ها به ویژگی جدیدی به نام Namedrop در آی او اس ۱۷ مهجز شده است. این ویژگی برای تبادل سریع شماره تماس کاربر می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین می‌توانید به سرعت آدرس ایمیل و شماره مورد نظرتان را به همراه پوستر خودتان تنها با نزدیک کردن دو دستگاه آیفون منتقل کنید. لازم به ذکر است که این قابلیت بین آیفون و اپل واچ نیز قابل استفاده خواهد بود.

آپدیت جدید watchOS 10

ویژگی‌های سیستم‌عامل watchOS 10

اپل در کنار دیگر سیستم‌عامل‌ها، watchOS 10 را پیش‌نمایش کرد و به کاربران اپل واچ رویکردی تازه برای مشاهده افزوده شدن ویجت‌های بیشتر برای دسترسی سریع به اطلاعات شخصی داد. این پیش‌نمایش شامل یک رابط کاربری به‌روز شده با تمرکز بر ویجت‌ها، به‌علاوه برنامه‌های اول شخص مانند قطب‌نما، Mindfulness، Maps و موارد دیگر بود.

کوین لینچ، معاون فناوری اپل گفت: watchOS پیشرفته‌ترین سیستم عامل گجت‌های پوشیدنی جهان است و نحوه تفکر مردم در سراسر جهان درباره آنچه که یک ساعت می‌تواند انجام دهد، با انتشار watchOS10 تغییر خواهد کرد. این به‌روزرسانی نقطه عطفی مهم برای اپل واچ است که طراحی جدیدی را برای مشاهده سریع اطلاعات، صفحه‌‌نمایش، ویژگی‌های جدید برای دوچرخه‌سواران و کوهنوردان و ابزارهای مهم برای سلامتی معرفی می‌کند.

با منتشر شدن سیستم‌عامل watchOS 10، برنامه‌های بازطراحی شده اطلاعات بیشتری را در یک نگاه ارائه می‌دهند و راه‌های جدیدی برای پیمایش و دسترسی سریع به محتوا وجود دارد.

آلن دای، معاون طراحی رابط کاربری اپل، گفت: «این به‌روزرسانی اطلاعات را در یک نگاه به کاربران ارائه می‌دهد؛ به این ترتیب از نمایشگر اپل واچ نهایت استفاده را می‌توان برد. همچنین قابلیت Smart Stack را معرفی می‌کنیم که دسترسی سریع به اطلاعات را میسر می‌کند.

اپلیکیشن‌های اپل واچ مانند آب‌وهوا، خانه، نقشه‌ها، پیام‌ها، ساعت جهانی و موارد دیگر، اکنون از صفحه‌نمایش اپل واچ قابل دسترسی هستند. همچنین برنامه Activity با جزئیات بیشتر و بهبودهایی در اشتراک‌گذاری در watchOS 10 در دسترس کاربران قرار می‌گیرد.

ویژگی اسمارت استک حاوی ویجت‌هایی است که اطلاعات مهم را به‌صورت شخصی‌سازی شده به کاربر نشان می‌دهد و می‌توان با یک چرخش ساده Digital Crown از آن استفاده کرد. برای مثال، در ابتدای روز، آب‌وهوا پیش‌بینی را نشان می‌دهد، یا در هنگام سفر اطلاعات مربوط به هزینه‌ها را نشان می‌دهد.

توسعه‌دهندگان همچنین می‌توانند از زبان طراحی جدید برای به‌روزرسانی برنامه‌های خود استفاده کنند. به‌عنوان مثال، برنامه NBA با رنگ‌های مختلف، جزئیات بازی و همگام شدن با تیم مورد علاقه را جذاب‌تر می‌کند.

در آپدیت watchOS 10، مرکز کنترل با استفاده از دکمه مرکزی قابل دسترسی است و باز کردن سریع آن را در هر زمان و از طریق هر برنامه امکان‌پذیر می‌کند. همچنین با دوبار کلیک روی Digital Crown به برنامه‌هایی که اخیرا استفاده کرده‌اید برمی‌گردید.

قابلیت سلامتی watchOS 10

اپل واچ دستگاهی عالی برای دوچرخه سواران است که دارای ویژگی‌هایی از جمله یادآوری خودکار تمرین و کالری سنجی برای دوچرخه سواری است. هنگامی که تمرین دوچرخه سواری را شروع می‌کنید، دستگاه به‌صورت خودکار ضربان قلب و میزان کالری سوزانده شده را محاسبه می‌کند. همچنین می‌تواند در مسیریابی برای برقراری ارتباط با دیگران در مکان‌های خارج از محدوده آنتن‌دهی، کمک کند.

سلامت روان به اندازه سلامت جسمانی مهم است و تحقیقات نشان می‌دهد که تامل در سلامت ذهنی می‌تواند به ایجاد آگاهی عاطفی و انعطاف پذیری کمک کند. با استفاده از اپلیکیشن Mindfulness کاربران می‌توانند به احساسات و عواطف خود شناخت بیشتری پیدا کنند.

مشکلات نزدیک‌بینی اصلی‌ترین اختلال بینایی در جهان است. برای کاهش خطرات نزدیک‌بینی، موسسه بین المللی اختلالات نزدیک‌بینی به کودکان توصیه می‌کند حداقل ۸۰ تا ۱۲۰ دقیقه در روز را در خارج از منزل بگذرانند. با ارائه watchOS 10، اپل واچ توانایی اندازه گیری زمان سپری شده در نور را با استفاده از حسگر نور محیط اعلام می‌کند. کاربران می‌توانند این اطلاعات را در برنامه Health مشاهده کنند.

macOS Sonoma معرفی شد

ویژگی‌های سیستم‌عامل macOS 14

اپل امشب از سیستم‌عامل macOS 14 با نام مستعار Sonoma به‌عنوان آخرین نسخه سیستم‌عامل دسکتاپ خود رونمایی کرد. همانطور که پیش‌بینی می‌شد شاهد به‌روزرسانی چشمگیری در سیستم‌عامل macOS 14 نیستیم و این شرکت تنها چندین بهبود در عملکرد این سیستم‌عامل ارائه کرده است.

حالت Gaming Mode از مهم‌ترین ویژگی‌های معرفی شده در macOS ۱۴ است که بازی را به اولویت پردازنده مرکزی و گرافیکی تبدیل می‌کند. اپل برای تایید تعهد خود به بازی در مک، از توسعه‌دهنده بزرگ بازی‌های کامپیوتری Hideo Kojima در جریان مراسم دعوت کرد تا اعلام کند که بازی Death Stranding Director’s Cut به مک او اس خواهد آمد.

کنفرانس ویدیویی نیز با ویژگی Presenter Overlay بهبود قابل توجهی داشته است به شما امکان می‌دهد هر محتوا رسانه‌ای را بدون از دست دادن تمرکز خود به‌اشتراک بگذارید. از این ویژگی همراه با مجموعه‌ای از جلوه‌های واقعیت افزوده می‌توان در حین کنفرانس‌های تصویری استفاده کرد.

اپل معمولا نسخه بتای macOS را برای توسعه‌دهندگان در کنفرانس WWDC منتشر می‌کند و حدود یک ماه نسخه بتا برای عموم منتشر می‌شود.

در حین معرفی مک او اس ۱۴، اپل فهرست دستگاه‌های واجد شرایط برای دریافت این به‌روزرسانی را منتشر نکرد. همچنین هیچ شایعه‌ای در مورد قطع پشتیبانی اپل از دستگاه‌های مک در سال جاری مانند آیپد و آیفون‌ها وجود نداشته است، با در نظر گرفتن این موضوع، در اینجا لیستی از مدل‌های واجد شرایط برای دریافت آپدیت سیستم‌عامل macOS 14 را مرور می‌کنیم:

  • مک بوک ۲۰۱۷
  • مک بوک ایر ۲۰۱۸
  • مک بوک پرو ۲۰۱۷
  • مک مینی ۲۰۱۸
  • آی مک ۲۰۱۷
  • آی مک پرو
  • مک پرو ۲۰۱۹
  • مک استودیو

در ادامه این احتمال وجود دارد که دستگا‌ه‌های قدیمی‌تر macOS 14 را دریافت کنند، اما برخی از ویژگی‌های جدید تنها در دستگا‌ه‌های جدید اجرایی خواهد بود. چراکه برخی از این ویژگی‌ها جدید به تراشه‌های اپل نیاز دارند و روی تراشه‌های اینتل قابل اجرا نیستند.

نظر شما درباره سیستم‌‌عامل‌های iOS 17 و watchOS 10 چیست؟ چه انتظاراتی از به‌روزرسانی این سیستم‌عامل‌ها دارید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

اخبار مرتبط‌: معرفی مک بوک ایر ۱۵ اینچی اپل