براساس اظهارنظر مدیرعامل اینتل، به‌نظر می‌رسد این کمپانی با استفاده از صعنت هوش مصنوعی می‌تواند روی بازار پردازنده‌های کامپیوتر خانگی تسلط پیدا کند و انتظار دارد طی چند سال آینده میلیون‌ها نسخه پردازنده و کارت گرافیک به‌فروش برساند.

اواخر هفته گذشته، اینتل با برگزاری مراسم «Intel Innovation Taipei 2023 Forum Technolog» از برنامه‌ریزی‌های آینده این کمپانی صحبت کرد و گفت صنعت هوش مصنوعی‌ می‌تواند تغییرات فراوانی در آینده کامپیوترها ایجاد کند؛ به‌طوردقیق‌تر، مدیرعامل اینتل، پت گلسینگر مدعی شد می‌توانند با به‌کارگیری قابلیت‌های هوش مصنوعی برای بهینه‌سازی پردازنده‌ها و کارت‌های گرافیک تا سال ۲۰۲۵ میلادی به بازار جهانی تسلط کامل پیدا کنند؛ در ادامه به‌جزئیات بیشتری از این خبر می‌پردازیم.

آخرین گزارش‌ها نشان می‌دهد کمپانی‌های بزرگ آمریکایی برای رقابت طی سال‌های آینده آماده می‌شوند و قصد دارند فناوری‌های غیرقابل‌تصوری را ارائه کنند که بیشتر آن‌ها برای کاربران عادی جنبه تبلیغاتی دارد، اما برای فروش بیشتر و ترغیب کاربران این سازندگان باید آماده جنگ رسانه‌‌ای شوند. درهمین‌راستا، شایعاتی منتشر شد که نشان می‌داد NVIDIA و AMD می‌خواهد پردازنده‌های قدرت‌مندی را برپایه هسته‌های ARM و هوش مصنوعی تولید کنند تا انحصار از اینتل و اپل خارج شود.

کمپانی اینتل

دراینجا اگر بخواهیم با دقت بیشتری به موضوع بپردازیم باید یادآور شویم که نه‌تنها اینتل درگیر رقابت با دشمنان سرسختش می‌شود، بلکه کمپانی‌های دیگری مانند کوالکام و اپل نیز به‌ترتیب با پردازنده‌های اسنپدراگون X Elite و سری M3 وارد بازی می‌شوند؛ این پردازنده‌ها به‌نظر می‌رسد به‌صورت تئوری قدرت زیادی دارند، اما عملکرد واقعی آن‌ها شاید در دنیای واقعی و بنچمارک‌ها درمقایسه‌با محصولات اینتل و انویدیا یا AMD قابل‌قیاس نباشد. برای‌مثال، تراشه M3 Ultra قرار است با ۳۲ هسته پردازشی و ۸۰ هسته گرافیکی رونمایی شود، اما درمقابل RTX 4090 حرف زیادی برای گفتن نخواهد داشت.

علاوه‌براین، باید اشاره کنیم سری RTX 4000 برای سال گذشته محسوب می‌شود که قدرت زیادی دارد و می‌تواند هر کارت گرافیکی را در دنیای فناوری شکست دهد؛ اما باید به‌یاد داشته باشیم که گزارش‌ها حاکی از آن است که به‌زودی سری کارت‌های گرافیکی RTX 5000 وارد بازار می‌شود و از بهبود عملکرد گرافیکی ۵۰ درصدی به‌همراه هوش مصنوعی برخوردار خواهد بود که برای کاربران حرفه‌ای و گیمرها کاربرد فراوان دارد. ازسوی‌دیگر، پرازنده Core i9-14900KS با کلاک اسپید ۶.۲ گیگاهرتزی پرقدرت‌ترین و سریع‌ترین پردازنده دنیا شناخته می‌شود که عملکرد بسیار بیشتری از اسنپدراگون X Elite و سری اپل M3 دارد.

هوش مصنوعی اینتل

در ادامه کنفرانس، پت گلسینگر ادعا کرد به‌زودی هوش مصنوعی در تمام حوزه‌های فناوری مورد استفاده قرار می‌گیرد و هیچ‌کس نمی‌تواند از آن جلوگیری کند. درحال‌حاضر، هوش مصنوعی در سرورها و سرویس‌های ابری مورد به‌کار برده می‌شود، اما کمپانی‌های سازنده پردازنده و کارت گرافیک می‌خواهند از آن برای تولید قطعات سخت‌افزاری کامپیوتری خانگی استفاده کنند تا میزان فروش و سودآوری بیشتر از گذشته شود. بنابراین، به‌زودی پردازنده‌ها و تراشه‌های کامپیوتری با افزایش قدرت و قیمت بسیار بالایی روبه‌رو می‌شود.

گزارش‌های نشان می‌دهد کمپانی ایسوس یک رایانه شخصی با هوش مصنوعی را در همین کنفرانس به‌نمایش گذاشت و سوالاتی درباره محصول ایسوس و چشم‌انداز هوش مصنوعی پرسیده شد؛ پت گلسینگر جهت پاسخ به‌سوالات گفت به‌زودی دستیارهای صوتی برای رایانه‌های شخصی معرفی می‌شود؛ یعنی سیری اپل تنها منحصر‌به‌فرد برای گوشی‌های آيفون نخواهد بود و در لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای سری مک نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد تا بتواند دستورات کاربران با شنیدن و تشخیص صدا اجرا کند.

در پایان صحبت‌ها، پت گلسینگر اظهار کرد اینتل قصد دارد تا پایان سال ۲۰۲۵ میلادی بیشتر از ۱۰۰ میلیون رایانه شخصی را با قابلیت هوش مصنوعی روانه بازار کند که هدف فوق‌العاده بزرگی محسوب می‌شود و بدون شک تحقق آن بسیار سخت خواهد بود. البته، این کمپانی هیچ‌گونه اطلاعاتی را درباره مشخصات سخت‌افزاری کامپیوترهای نسل آینده فاش نکرد تا بتواند در سکوت خبری به توسعه پردازنده‌ها و کارت‌های گرافیکش ادامه دهد. در گذشته‌ای نه‌چندان دور، اینتل پایه‌‌های یک رایانه‌ شخصی متمرکز بر هوش مصنوعی را ازطریق تقویت VPU اختصاصی در پردازنده‌های Meteor Lake و نسل‌‌های آینده آن بنا نهاده است که به‌زودی به‌تولید انبوه می‌رسد.

اخبار مرتبط: