نقاط کور آنتن‌دهی‌ موبایل که باعث قطع اتصال گوشی با شبکه می‌شود آنقدر به ما نزدیک هستند که تقریبا تمام کاربران هرروز در این مناطق دچار مشکل می‌شوند.

آنتن تلفن همراه جزو مواردی است که هرگز انتظار پریدن و ازدست رفتنش را نداریم چون به راحتی می‌تواند ما را در موقعیتی قرار دهد که به‌طور کلی از انجام کارهای ضروری‌مان باز بمانیم. اما دور ماندن از این مناطق تقریبا اجتناب‌ناپذیر است. ترسیمی از دیاگرام آنتن موبایل در نواحی مختلف به ما نشان می‌دهد که در کجاها ارتباطمان با شبکه قطع می‌شود.

اغلب اوقات وقتی صحبت از نقطه کور شبکه می‌شود ذهنمان به سمت مناطق کوهستانی یا سواحل می‌رود و ممکن است خاطرجمع باشیم که به دلیل نبودن در این مناطق، آنتن گوشی‌مان همواره برقرار است. اما واقعیت این است که محل‌هایی با بیشترین احتمال پرش آنتن در نزدیکی ما هستند. نقاطی که ممکن است حتی تا به‌حال به آن فکر هم نکرده باشیم.

فرض کنید درحالی که زمان کمی دراختیار دارید، باید اطلاعاتی را به صورت تلفنی رد و بدل کنید اما ناگهان آنتن گوشی می‌پرد و باعث اخلال در روند کار می‌شود. لحظه کلافه‌کننده یا شاید ترسناکی به‌نظر می‌رسد. این کاملا به اهمیت آن کار و موقعیت کاربر بستگی دارد. لوکیشن شما در چنین شرایطی کجاست؟ کوه؟ بیابان و کویر؟ نزدیک دریا؟ باید بگوییم این مکان حتی می‌تواند در وسط شهر و در حین رانندگی با ماشین باشد. نقاط کور آنتن‌دهی‌ موبایل در این موقعیت اطراف ماشین است که قادر به دیدن این نواحی نیستیم. این نقاط حتی ممکن است خیلی به ما نزدیک باشند.

آنتن موبایل

اما به‌طور کلی نواحی که در آن مکان‌ها اغلب با مشکل پریدن آنتن رو‌به‌رو می‌شویم، به‌غیر از مواردی که در بالا اشاره شد عبارتند از: زیرزمین منازل، پارکینگ، تونل‌ها و متروها و البته نقاط دورافتاده‌ای مانند اطراف معادن و جنگل‌های انبوه

بااین وجود همیشه می‌توان مشکل پریدن و قطع آنتن را با همراه داشتن تقویت‌کنده آنتن گوشی جبران کرد. به‌طور مثال اگر در دامنه یک کوه کمپ زده‌اید می‌توانید از ابزاری استفاده کنید که نگرانی قطع شدن و پریدن آنتن را به حداقل برساند.

دستگاه‌های تقویت کننده آنتن موبایل ابزاری هستند که آنتن شبکه را تکرار و با قدرت بیشتری به سمت گوشی‌ ارسال می‌کنند. این دستگاه‌ها انواع مختلفی دارند اما نحوه عملکرد همه آن‌ها یکسان است.

البته درنظر داشته باشید که کیفیت آنتن شبکه به وضعیت هوا نیز بستگی دارد. به‌طور کلی در هوای صاف کیفیت آنتن بهتر از هوای بارانی و برفی است. بااین وصف می‌توان قرار گرفتن در معرض هوای ناصاف را هم در زمره نقاط کور آنتن‌دهی‌ موبایل به‌شمار آورد.

اخبار مرتبط: آنتن مخابراتی (Base station) چیست؟