رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران گفت رویه جدید تخصیص ارز دولتی برای واردات لپ‌تاپ، بازار این حوزه را به سمت کمبود تامین کالا پیش می‌برد.

محمدرضا فرجی تهرانی رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران در خصوص بخش‌نامه جدید وزارت صمت مبنی بر اینکه شرط دریافت ارز دولتی برای واردات لپ‌تاپ این است که بازرگانان این بخش 70 درصد از لپ‌تاپ‌های وارداتی قبلی را به‌فروش رسانده باشند هشدار داد و از ناکارآمدی این طرح گفت.

براین اساس، تحلیل فرجی تهرانی در مورد بازار لپ‌تاپ در آینده حاکی از بروز آشفتگی و کمبود در تامین این محصول است، درحالی‌که هم‌اکنون هم متقاضیان خرید سردرگم هستند. همچنین او معتقد است که ابلاغ بخش‌نامه مذکور این مساله را بیان می‌کند که مسئولان دولتی مانند قبل در گرفتن تصمیم‌هایی از این قبیل با بخش خصوصی مشورت نکرده‌اند درصورتی‌که بر طبق قوانین موظف به انجام این‌کار بوده‌اند.

واردات لپ‌تاپ

رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران درمورد متاثر شدن بازار لپ‌تاپ از وضعیت نابسامان ارز توضیح داد که چون واردکنندگان با ارز نیمایی این محصول را وارد می‌کنند نمی‌توان گفت که کم و زیاد شدن قیمت ارز آزاد، بر بازار لپ‌تاپ تاثیر گذاشته اما بااین وجود، دلیل اینکه فروش این کالا به‌اندازه موردانتظار نیست را می‌توان به‌خاطر شرایط اقتصادی مردم دانست. او همچنین بازار فروش لپ‌تاپ‌های استوک را خوب ارزیابی کرد و با اشاره به رواج کسب و کار تعمیرکاران لپ‌تاپ، به‌دلیل کاهش قدرت خرید مردم برای جنس دست اول، از فرآیند اعلام و اجرای بخش‌نامه وزارت صمت انتقاد کرد.  

گفتنی است وزارت صمت علاوه براینکه مشخص کرده است چند درصد از لپ‌تاپ‌های وارداتی باید به فروش رسیده باشند تا واردکنندگان بتوانند دوباره ارز دولتی دریافت کنند از آن‌ها خواسته تا پس از فروش این مقدار معین، اطلاعات مربوط به آن را در سامانه جامع تجارت ثبت و خریدار نیز در این روند همکاری کرده و اطلاعات را تایید کند.

اخبار مرتبط: راهکار‌های افزایش سرعت لپ‌تاپ و کامپیوتر