یک تیم مهندسی با انتشار ویدئو کالبد شکافی آی مک ۲۴ اینچی نشان داد جداسازی نمایشگر و باتری کار آسانی است، اما برای خارج کردن تمام ‌قطعات سخت‌افزاری باید زمان زیادی را صرف کنید که پروسه‌ای بسیار خسته‌کننده و طولانی خواهد بود.

همان‌طورکه می‌دانید، اوایل مهرماه سال‌جاری، کمپانی اپل با برگزاری مراسمی بسیار کوتاه‌مدت تحت‌عنوان Scary Fast از کامپیوتر آی مک ۲۴ اینچی با تراشه M3 به‌همراه سری مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی و ۱۶ اینچی رونمایی کرد که با بازتا‌ب‌های فراوان رسانه‌ای مواجه شد. پس‌از عرضه اولیه، تیم مهندسی iFixit با انتشار ویدئو کالبدشکافی مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی نشان دادند این لپ‌تاپ نسل جدید از چه قطعات سخت‌افزاری تشکیل شده و سیستم خنک‌کننده آن به‌چه‌صورت درون دستگاه قرار گرفته است. بااین‌حال، امروز نوبت به آی مک ۲۴ اینچی رسید تا با کالبد شکافی آن به کاربران نشان دهند اپل به‌‌چه‌نحوی توانسته کامپیوتر آل‌این‌وان جدیدش را طراحی و اسمبل کند.

طی سال‌های گذشته، میزان فروش محصولات مک و آیپد با کاهش فوق‌العاده شدیدی دست‌وپنجه نرم می‌کند، چراکه سایر کمپانی‌های بزرگ چینی و کره‌ای دستگاه‌هایی را با کارایی نسبتا بیشتر و قیمت اقتصادی‌تر دراختیار کاربران قرار می‌دهند که باعث می‌شود حتی عاشقان اپل نیز با شک‌وتردید مواجه شوند. باتوجه‌به همین موضوع، غول فناوری کوپرتینو به‌سمت تولید سری مک‌بوک پرو و آی مک ۲۴ اینچی با خانواده تراشه M3 رفت تا بتواند سطح فروش و استقبال کاربران را افزایش دهد. ازنظر طراحی، آی‌مک نسل جدید M3 با M1 تفاوتی ندارد و از یک فریم یا شاسی بدنه بسیار باریک بهره می‌برد.

علاوه‌براین، باید اشاره کرد به‌دلیل فوق‌باریک بودن دستگاه، اپل باید از یک منبع تغدیه خارجی استفاده کند تا بتواند انرژی دستگاهد را تامین کند. همچنین، مادربرد دستگاه که شامل تمام قطعات سخت‌افزاری اصلی می‌شود از یک سیستم خنک‌کننده جدید بدون فن استفاده می‌کند که در مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی با تراشه M3 بودیم. به‌نظر می‌رسد غول فناوری ساکن کوپرتینو با تیم سخت‌افزاری به‌این نتیجه رسیدند که تراشه M3 پایه نیازی به فن ندارد و قدرت پردازشی آن باعث افزایش دمای داخلی و کاهش عملکرد احتمالی زمان رندرگیری یا اجرای چندین برنامه نمی شود.

باتوجه‌به اینکه صفحه‌نمایش ۲۴ اینچی آی ‌مک نسل جدید قطع چندین کابل به‌راحتی از بدنه جدا می‌شود که نشان دهنده چینش ساده و منظم قطعات سخت‌افزاری دستگاه به‌شمار می‌رود. همچنین، پایه اصلی دستگاه به‌بدنه پیچ‌شده و کاربرانی که قصد دارند از پایه VESA استفاده کنند، تنهار راه‌شان باز کردن دستگاه و جداسازی پایه اصلی خواهد بود؛ شاید این موضوع امتیازی منفی برای اپل باشد، چراکه حق انتخاب را از کاربران برای استفاده از پایه‌های استاندارد گرفته است. پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد خرید آی‌مک ۲۴ اینچی را دارید به‌هیچ‌عنوان به‌صورت دستی وارد عمل نشوید و آن را به‌دست متخصصان بسپارید.

کالید شکافی آی مک ۲۴ اینچی M3 سخت افزار داخلی را نشان می دهد

ازسوی‌دیگر، در اواسط ویدئو مشاهده می‌کنیم که تعداد کابل و پیچ‌هایی که باید جدای یا باز شوند بسیاز زیاد و وقت‌‌‌گیر است. با‌این‌حال، غول فناوری کوپرتینو با معرفی آی‌مک نسل جدید M3 از یک باتری CMOS قابل‌تعویض رونمایی کرد که شاید یکی از بهترین قابلیت‌های جدید برای آل‌این‌وان این سازنده آمریکایی به‌شمار برود. در گذشته، اگر باتری دستگاه با مشکلات مواجه می‌شد، کاربران راهی برای تعویض یا تعمیر نداشتند، اما امروز راه‌چاره خوبی برای آن درنظر گرفته شده است. البته باید اشاره کنیم، این باتری تک سلولی است و قدرت کمتری درمقایسه‌با گذشته دارد.

در انتها باید اشاره کنیم، اصولا تیم مهندسی iFixit پس‌از کالبدشکافی هریک از دستگاه‌های پرچمدار و قدرت‌مند موجود در بازار به قابلیت تعمیرپذیری آن از صفر تا ۱۰ امتیاز می‌دهند تا کاربران به‌صورت دقیق بدانند دستگاه‌ موردنظرشان برای خرید از قابلیت تعمیرپذیری برخوردار است یا آنکه درصورت خرابی دیگر باید ازآن صرف‌نظر کنند. بااین‌حال، این تیم مهندسی درپایان امتیازی را برای کالبد شکافی آی مک ۲۴ اینچی و تعمیرپذیری آن ارائه نکرد، اما آنچه ما مشاهده کردیم نشان می‌داد دانش کافی و ابزار مناسب می‌تواند برای تعمیر آن کافی باشد.

اخبار مرتبط: