براساس اعلام رسمی کمپانی چینی هواوی، سری گوشی‌های نوا ۱۲ پرو و نوا ۱۲ اولترا به‌همراه مشخصات سخت‌افزاری میان‌رده و برچسب قیمت رقابتی برای ورود به بازار چین معرفی شدند.

طی روزهای گذشته، شاهد افشای اطلاعاتی گسترده‌ای از سری گوشی‌های هواوی نوا ۱۲ پرو و نوا ۱۲ اولترا بودیم که نشان می‌داد شباهت‌های زیادی ازنظر نرم‌افزاری به سیستم‌عامل iOS دارد؛ درحقیقت، این‌موضوع به سیستم‌عامل HarmonyOS و رابط کاربری آن برمی‌گردد که برپایه سیستم‌عامل iOS اپل طراحی و توسعه یافته است. بااین‌حال، لحظاتی قبل، کمپانی هواوی با معرفی رسمی سری هواوی نوا ۱۲ که شامل سه نسخه پایه، پرو و اولترا می‌شود به تمامی شایعات و افشاگری‌ها پیرامون محصولاتش پایان داد؛ در ادامه به‌جزئیاتی از مشخصات سخت‌افزاری، زبان طراحی و قیمت می‌پردازیم.

باتوجه‌‌به مشخصات سخت‌افزاری، هواوی نوا ۱۲ پرو و نوا ۱۲ اولترا از قابلیت‌ها و ویژگی‌های تقریبا یکسانی بهره می‌برد، اما تفاوت‌هایی وجود دارد که از مهم‌ترین آن می‌توان به تراشه‌ها اشاره کرد که عملکرد متفاوت و چشمگیری را به‌نمایش می‌گذارند. سایر مشخصات سخت‌افزاری در گوشی‌های میان‌رده هواوی یکسان هستند که نشان می‌دهد سازنده چینی تفاوت زیادی برای ساخت آن‌ها قائل نشده است؛ برای درک جزئیات بیشتر در ادامه به‌تفکیک به مشخصات سخت‌افزاری این دو گوشی خواهیم پرداخت.

Huawei Nova 12 Ultra

هواوی نوا ۱۲ پرو و نوا ۱۲ اولترا از صفحه‌نمایش یکسان با حاشیه‌های گرد بهره می‌برد که بالای آن را یک حلال قرصی شکل کوچک پوشش می‌دهد که سنسورهای دوربین سلفی درون آن قرار می‌گیرد؛ اگر به‌تصاویر دقت کنید به‌وضوح تقلید این سازنده چینی را از اپل متوجه می‌شوید. همچنین، باید اشاره کنیم نوا ۱۲ اولترا با 198 گرم و نوا ۱۲ پرو با 201 گرم وزن وزنی نزدیک بهم دارند، اما ضخامت این گوشی‌ها با 7.68 میلی‌متر با یک‌دیگر یکسان و تقریبا درمقایسه‌با سایر گوشی‌ها میان‌رده موجود در بازار باریک به‌نظر می‌رسند.

طی سال‌های گذشته، فناوری نمایشگر با پیشرفت‌های چشمگیری روبه‌رو بوده و سازندگان گوشی‌های هوشمند برای تولید محصولات‌شان، حتی برای نسخه‌های میان‌رده از تکنولوژی OLED یا AMOLED استفاده می‌کنند. برهمین‌اساس، هواوی برای تولید نوا ۱۲ پرو و نوا ۱۲ اولترا از صفحه‌نمایش 6.76 اینچی OLED با رزولوشن 1224×2776 پیکسل و نرخ به‌روزرسانی 120 هرتزی همراه می‌شود که عملکرد روان هنگام لمس و پیمایش تضمین می‌شود؛ البته باید گفت مدل اولترا از محافظ صفحه‌نمایش Kunlus بهره می‌برد که ادعای «نشکن» بودن آن را دارد.

Huawei Nova

هما‌ن‌طورکه پیش‌تر اشاره کردیم، نوا ۱۲ پرو و نوا ۱۲ اولترا شباهت‌های زیادی دارند، اما تراشه هریک از آن‌ها متفاوت است؛ به‌عنوان‌مثال، نسخه اولترا از پردازنده کرین 9000SL و مدل پرو با تراشه کرین 8000 قدرت می‌گیرند و از فناوری ارتباطی شبکه 5G و ارتباط ماهواره‌ای دوطرفه برخوردار هستند که می‌توانند به‌صورت بالقوه توجه طیف وسیعی از کاربران در بازار چین جلب کند. ازسوی‌دیگر، برای عملکرد سریع و یکپارچه از 12 گیگابایت حافظه رم بهره می‌برند که برای گوشی‌های میان‌رده سال 2024 فوق‌العاده محسوب می‌شود؛ همچنین، سازنده چینی برای ذخیره‌سازی اطلاعات کاربران از حداکثر 512 گیگابایت حافظه داخلی برای نسخه پرو و حداکثر یک ترابایت حافظه داخلی برای مدل اولترا استفاده کرده است که پاسخگوی نیازهای کاربران خواهد بود.

برای تامین انرژی، این دو گوشی هوشمند با باتری تک سلولی 4600 میلی‌آمپرساعتی به‌همراه شارژ سریع سیمی 100 واتی پشتیبانی می‌شوند؛ به‌ادعای هواوی، نوا ۱۲ پرو و نوا ۱۲ اولترا ظرف مدت‌زمان ۱۴ دقیقه از صفر تا صد شارژ خواهند شد. از دیگر ویژگی‌های نسخه‌های موردبحث می‌توان به حسگر اثرانگشت زیر صفحه‌نمایش، پشتیبانی از شیار سیم‌کارت، سیستم تشخیص چهره، بلوتوث 5.2، کدک‌های صوتی LDAC و AAC اشاره کرد. بااین‌حال، مهم‌ترین و چشمگیرترین قابلیت نوا ۱۲ اولترا و نوا ۱۲ پرو پشتیبانی از ارتباط ماهواره‌ای دوطرفه محسوب می‌شود که خارج از مرزهای چین کاربرد ندارد.

علاوه‌براین، سیستم دوربین گوشی‌های موردبحث عملا یکسان هستند؛ نوا ۱۲ پرو و نوا ۱۲ اولترا از یک سنسور واید ۵۰ مگاپیکسلی، سنسور اولترا واید ۸ مگاپیکسلی و سنسور ماکرو ۸ مگاپیکسلی برخوردار می‌شود که برای ثبت تصاویر در شرایط مختلف تقریبا عملکرد خوبی خواهند داشت. همچنین، سنسور اصلی با دیافراگم متغیر f/1.4 به f/4.0 قابلیت‌های زیادی را به‌نمایش می‌گذارد که قابل‌توجه کاربران خواهد بود؛ ازسوی‌دیگر، هواوی زوم اپتیکال 2 برابری و زوم دیجیتال 5 برابری را برای کاربران هنگام عکس‌برداری فراهم می‌کند.

Huawei Nova 12pro

بااین‌حال، پنل جلو شامل دو سنسور دوربین سلفی می‌شود که سنسور اصلی ۶۰ مگاپیکسلی با زاویه دید اولترا واید و یک دوربین پرتره ۸ مگاپیکسلی هستند؛ سنسور اصلی با دیافراگم f/2.4 و پشتیبانی از فوکوس خودکار با سنسور پرتره از دیافگرام f/2.2 و فوکوس خودکار همراه می‌شود که عملکرد فوق‌العاده بالایی در ثبت تصاویر در شرایط نوری مختلف دارند. ازنظر نرم‌افزاری باید اشاره کنیم نوا ۱۲ اولترا و نوا ۱۲ پرو با سیستم‌عامل HarmonyOS در بازار جهانی و HongMengOS در بازار چین عرضه خواهند شد که رابط کاربری آن‌ها شباهت عجیبی به سیستم‌عامل iOS دارد.

هواوی نوا ۱۲ اولترا و نوا ۱۲ پرو با رنگ‌بندی‌های مختلفی معرفی شدند که شامل سفید، مشکی، صورتی و آبی برای نسخه پرو می‌شود؛ نسخه اولترا تنها در نسخه مشکی، آبی و خاکستری دردسترس کاربران قرار می‌گیرند. مدل اولترا با برچسب قیمتی ۶۵۸ دلار برای پیکبرندی 512 گیگابایتی و ۷۶۹ دلار برای پیکربندی یک ترابایتی قیمت خواهد داشت که نسبتا ارزان‌‌قیمت محسوب می‌شوند. همچنین، مدل پرو با برچسب قیمتی ۵۶۰ دلار برای حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایتی و ۶۱۵ دلار برای پیکربندی ۵۱۲ گیگابایتی هزینه خواه داشت. کمپانی هواوی اعلام کرد فروش این دستگاه‌ها از صبح روز 12 ژانویه مصادف‌با بیست‌ودوم دی‌ماه عرضه خواهند شد. برای خواندن معرفی نسخه نوا ۱۲ روی این لینک کلیک کنید.