به‌تازگی مشخص شده است که نام تجاری ویژن پرو اپل در کشور چین برای هواوی ثبت شده که می‌تواند باعث دردسر‌هایی برای کمپانی اپل شود.

هنگامی که یک شرکت جهانی محصول جدیدی را عرضه می‌کند، باید در مورد نامگذاری آن محتاط عمل کند. مثلا نامی که در کشور مبدا ثبت تجاری نشده احتمال دارد توسط شرکت‌هایی در کشور ثالث مورد استفاده تجاری قرار گرفته باشد. این موضوع می‌تواند دعوی و شکایات مربوط به حق کپی رایت را به‌همراه داشته باشد.

در حالی که هیچ شرکتی از نام تجاری ویژن پرو در بازار ایالات متحده استفاده نکرده، هواوی همین نام تجاری را چهار سال پیش در چین به ثبت رسانده است. بنابراین، اگر اپل برای حل مشکل نامگذاری اقدامی انجام ندهد، ممکن است نتواند هدست واقعیت ترکیبی جدید خود را در بازار بزرگ چین بفروشد.

البته اپل هنوز هدست واقعیت ترکیبی خود با نام تجاری ویژن پرو را در دسترس عموم قرار نداده و ابتدا قصد دارد بهبود‌هایی را در نمایشگرها و سایر مشخصات فنی این دستگاه ایجاد کرده و سپس آن را روانه بازار ایالات متحده کند. اما برای عرضه با این نام تجاری در بازار چین با مشکلاتی مواجه خواهد شد و مدیران مربوطه در کمپانی اپل باید تصمیماتی را دراین‌باره بگیرند.

هوآوی دارای علامت تجاری برای نام ویژن پرو در چین است

نگاهی نزدیک به حق مالکیت نام تجاری ويژن پرو

اگر در شبکه‌های ثبت علامت‌های تجاری چین جستجو کنید، می‌بینید که هواوی علامت تجاری ویژن پرو در تاریخ ۱۶ مه ۲۰۱۹ یعنی حدود ۴ سال زودتر از اپل به ثبت رسانده است.

با نگاهی دقیق‌تر به نام تجاری هواوی ویژن پرو، می‌بینیم که این دستگاه با شماره 38242888 در مالکیت هواوی قرار دارد و در زیر علامت تجاری بین‌المللی کلاس ۹ طبقه‌بندی می‌شود. در مورد کلاس ۹ باید بگوییم این کلاس شامل طیف وسیعی از محصولاتی مانند دوربین‌های عکاسی، سینمایی و سیگنالینگ می‌شود.

در ادامه، هواوی به مدت ۱۰ سال دارای حقوق انحصاری نام تجاری ویژن پرو از تاریخ ۲۸ نوامبر ۲۰۲۱ تا ۲۷ نوامبر ۲۰۳۱ برای محصولات و خدماتی مانند دستگاه‌های واقعیت مجازی، تلویزیون‌های هوشمند و تجهیزات رادیویی خواهد بود.

با توجه به اینکه هواوی حقوق مالکیتی Vision Pro را در اختیار دارد، اپل ممکن است نتواند هدست واقعیت ترکیبی خود را در چین بفروشد. اما با استفاده از تبصره‌ها احتمالا بتواند حق فروش را در چین به‌دست آورد؛ چراکه محصول اپل با هواوی متفاوت بوده و احتمال اینکه مصرف‌کنندگان در انتخاب محصول دچار اشتباه شوند بسیار پایین خواهد بود.

البته باید ذکر کنیم هواوی از دو محصول برخوردار است که مستقیما با واژه ويژن رابطه مسقیم دارند که شامل ویژن گلس و سری صفحه نمایش هوشمند هواوی ویژن است. اگر این شرکت به توسعه محصولات این چنینی ادامه دهد احتمال دارد که در آینده نام تجاری Vision Smart Screen را برای محصولاتش انتخاب کند.

اپل می‌تواند یکی از معدود سناریوهای ممکن برای فروش ویژن پرو را برای فروش در بازار چین استفاده کند. راحت‌ترین کار استفاده از سیاست تغییر نام تجاری شرکت‌های چینی خواهد بود که از نام‌های متفاوتی برای بازار داخلی و خارجی استفاده می‌کنند.

در سناریو دوم اپل می‌تواند برای استفاده از نام تجاری Vision Pro با کمپانی هواوی وارد مذاکره شود. فرآیند مذاکرات زمان‌بر خواهد بود، اما این احتمال وجود دارد که هواوی به اپل اجازه دهد نامی را که برای هدست واقعیت ترکیبی خود انتخاب کرده را حفظ کند.

در سناریو آخر می‌توان گفت که تصمیم اپل، صادر نکردن محصول خود به بازار چین است که می‌تواند با زیان‌های بسیاری همراه باشد؛ زیرا چین یکی از بزرگ‌ترین بازارهای فناوری در جهان است و درصد قابل توجهی از فروش محصولات اپل به این بازار تعلق دارد.

مقاله مرتبط:‌ بررسی هدست Vision Pro اپل + زمان عرضه و قیمت