یک تیم مهندسی با کالبد شکافی لپ‌تاپ Qingyun L540 اعلام کرد این دستگاه از تراشه کرین 9006C بهره می‌برد که برپایه لیتوگرافی ۵ نانومتری TSMC ساخته شده، چراکه کمپانی SMIC توان و ظرفیت تولید این فناوری را ندارد.

چندی‌پیش، کمپانی هواوی به‌صورت رسمی از سری لپ‌تاپ‌های Qingyun L540 با مشخصات سخت‌افزاری میان‌رده رونمایی کرد که تنها وارد بازار چین می‌شود، اما به‌نظر می‌رسد معماری پردازشی و ساختار داخلی آن باعث نگرانی‌ها و عصبانیت دولت ایالات متحده آمریکا شده است. یک تیم مهندسی با کالبد شکافی یک نسخه از لپ‌تاپ‌های Qingyun L540 اعلام کرد تراشه کرین 9006C به‌این دستگاه قدرت می‌دهد که برپایه معماری ۵ نانومتری با همکاری کمپانی TSMC توسعه یافته است؛ در ادامه به‌جزئیات بیشتری از این خبر می‌پردازیم.

تراشه کرین 9006C با لیتوگرافی ۵ نانومتری توسط TSMC توسعه یافت

طی ماه‌های گذشته، اخبار و شایعات زیادی درخصوص خودکفایی کمپانی‌های چینی می‌شنویم که نشان می‌دهد قصد دارند تمامی فناوری‌های لازم برای تولید گوشی‌های هوشمند و سایر لوازم الکترونیکی را به‌وسیله دانش داخلی به‌سرانجام برسانند. بااین‌حال، کمپانی SMIC به‌عنوان بزرگ‌ترین سازنده تراشه‌های موبایل و لپ‌تاپ اعتراف کرد شرایط توسعه معماری پردازشی با لیتوگرافی ۵ نانومتری را ندارد، چراکه ماشین‌های DUV به‌دلیل تکنولوژی قدیمی نمی‌توانند معماری ۵ نانومتری پیشرفته را تولید کنند و برای توسعه آن‌ها باید ماشین‌های لیتوگرافی EUV را از کمپانی هلندی ASML خریداری کنند.

تیم مهندسی و پژوهشی TechInsights با کالبد شکافی لپ‌تاپ Qingyun L540 عنوان کرد تراشه ۵ نانومتری کرین 9006C با همکاری TSMC توسعه یافته است. با نگاهی به‌گذشته باید بگوییم غول تایوانی برای اولین‌بار در سال 2020 میلادی این معماری را معرفی کرد که به‌دلیل تحریم‌های سخت تجاری علیه هواوی نتوانست آن را به این مجموعه بزرگ چینی بفروشد. اکنون، خبرنگاران نشریه معروف بلومبرگ با مطرح کردن سوال‌های متعددی را از هواوی و TSMC درباره ویفرهای معماری ۵ نانومتری پرسیدند، اما دوطرف تصمیم گرفتند با سکوت از پاسخ دادن به‌سوال‌ها سرباز بزنند.

کرین 9006C

همان‌طورکه گفتیم، توسعه لیتوگرافی ۵ نانومتری باید با ماشین‌های EUV انجام شود تا میزان بازدهی و هزینه تولید کاهش پیدا کند؛ برهمین‌اساس، هواوی باید با بزرگ‌ترین کمپاین نیمه‌رسانا جهان یعنی TSMC همکاری می‌کرد تا می‌توانست به‌صورت جدی پردازنده‌های نسل جدید گوشی‌های هوشمند و لپ‌تاپ‌ها را مانند تراشه کرین 9006C با لیتوگرافی ۵ نانومتری توسعه دهد. درحال‌حاضر، ما شاهد تولید تراشه کرین 9000S و چند تراشه دیگر با معماری ۷ نانومتری توسط SMIC هستیم که عملکرد پردازشی و گرافیکی نسبتا پایینی دارند و مورد استقبال کاربران در جهان قرار نمی‌گیرد.

علاوه‌براین، کارشناسان و متخصصان حوزه نیمه‌رسانا می‌گویند چین برای رقابت با ایالات متحده آمریکا نیاز به تهیه تجهیزات کاملا پیشرفته مانند ماشین‌های لیتوگرافی EUV دارند، اما به‌دلیل تحریم‌ها، کمپانی هلندی ASML نمی‌تواند دستگاه‌های EUV را به این کشور صادر کند. درحقیقت، آمریکا قصد دارد با چنین کاری روند پیشرفت چینی‌ها را در عرصه‌های مختلف به‌خصوص فناوری هوش مصنوعی کاهش دهد تا آن‌ها نتوانند از آن برای مقاصد نظامی بهره‌مند شوند؛ به‌همین‌دلیل صادرات کارت‌های گرافیک انویدیا با پشتیبانی از هوش مصنوعی توسط دولت بایدن قطع شد.

اخبار مرتبط: