در جریان کنفرانس Google I/O 2024، گوگل به‌طور غیرمنتظره‌ای از عینک‌های AR خود در حین دموی Project Astra رونمایی کرد.

در یک ویدیوی نمایشی که توانایی‌های اپلیکیشن جدید Project Astra را به تصویر می‌کشید، فردی که مسئول ارائه بود، از جِمینی پرسید: به خاطر می‌آورید آخرین جایی که عینک من را دیدید کجا بود؟ هوش مصنوعی با پاسخی شگفت‌انگیز و مبتنی بر داده‌های موجود، پاسخ داد: بله، به خاطر می‌آورم. عینک شما روی میزی نزدیک یک سیب قرمز قرار داشت. این در حالی است که زمان پرسیدن این سوال، هیچ شیء قرمزی در نمای ویدیو قابل مشاهده نبود. نکته‌ حائز اهمیت این است که این عینک‌ها فراتر از یک ابزار کمکی بصری معمولی عمل می‌کردند. عینک‌های مذکور مجهز به دوربین و نوعی رابط کاربری تصویری بودند که به هوش مصنوعی جِمینی امکان می‌داد تا با تجزیه و تحلیل محیط اطراف، به سوالات کاربر پاسخ دهد.

بررسی دقیق‌تر نشان داد که این عینک‌ها مجهز به دوربین برای اسکن کردن محیط اطراف و همچنین نوعی رابط کاربری تصویری برای نمایش اطلاعات هستند. علاوه بر این، حرکت یک موج بر روی صفحه نشانگر عملکرد میکروفون و زیرنویس‌های روی صفحه نیز حاکی از وجود یک بلندگو برای ارائه‌ پاسخ‌های صوتی به کاربر بود. با در نظر گرفتن این موارد، می‌توان نتیجه گرفت که این عینک‌ها از یک سیستم پردازشگر داخلی و باتری برای تأمین انرژی کل سیستم بهره می‌برند.

این مشاهدات نشان‌دهنده‌ توسعه‌ عینک‌های واقعیت افزوده مجهز به هوش مصنوعی قدرتمند توسط گوگل است. این عینک‌ها می‌توانند با تجزیه و تحلیل محیط اطراف به کاربران در انجام امور مختلف مانند یافتن اشیاء گمشده و دریافت اطلاعات محیطی یاری رسانند.

بررسی اجمالی این ابزار پوشیدنی در ویدیوی نمایشی، اطلاعات ارزشمندی را در اختیار ما قرار داد. مشاهدات حاکی از آن است که فریم این عینک‌ها از طراحی ساده و مشکی برخوردار بوده و شباهتی به عینک گوگل (Google Glass) ندارد. همچنین ابعاد آن به‌گونه‌ای به‌نظر می‌رسد که استفاده‌ طولانی مدت از آن را برای کاربران تسهیل می‌کند.

با وجود اینکه تنها نمای کوتاهی از این ابزار پوشیدنی در رویداد Google I/O به‌نمایش درآمد، اما به‌نظر می‌رسد گوگل هنوز برای عرضه‌ رسمی عینک‌های هوشمند جدید آمادگی ندارد. در این رویداد، گوگل به سرعت از کنار ویژگی‌های ظاهری این عینک عبور کرد و تنها به این نکته اشاره داشت که Project Astra و چشم‌انداز این شرکت در زمینه‌ دست‌یاران همه‌کاره می‌تواند در آینده‌ای نزدیک بر روی دستگاه‌هایی مانند گوشی‌های هوشمند یا عینک‌های هوشمند ما پیاده‌سازی شود. دستیاران همه‌کاره، نسل جدیدی از هوش مصنوعی هستند که به‌عنوان دستیار شخصی کاربر عمل می‌کنند و می‌توانند در زمینه‌های مختلف به او یاری برسانند. این دستیاران با ادغام هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، قادر به درک زبان طبیعی، انجام وظایف مختلف و ارائه پیشنهادات و راهنمایی‌های مبتنی بر نیازها و خواسته‌های کاربر هستند.

اطلاعات زیادی در حال حاضر در دسترس نیست، اما اگر همچنان دلتنگ عینک گوگل Google Glass یا دیگر محصولات شکست‌خورده‌ پوشیدنی این شرکت هستید، شاید این نمایش کوتاه بتواند جرقه‌ای از امید را در شما زنده کند.