شرکت گوگل درحال توسعه ۲ هوش مصنوعی Project Ellmann و Ellmann Chat است که اولی با نگاه به تصاویر کاربر زندگی‌نامه او را می‌نویسد و دیگری یک چت‌بات است که از زندگی او خبر دارد.

اگرچه بسیاری از مردم ایران از هوش مصنوعی فقط برای سرگرمی استفاده می‌کنند، بانگاهی به توانایی‌های هوش مصنوعی، به‌نظر می‌رسد در آینده این ابزار فراگیر شده و در همه موضوعات استفاده خواهد شد. چند روز قبل خبر همکاری گوگل با مک دونالد برای استفاده از هوش مصنوعی این شرکت منتشر شد و اکنون گزارش‌ها نشان می‌دهند هوش مصنوعی جدید گوگل می‌تواند با نگاهی به تصاویر فرد، درباره زندگی او صحبت کند. اگرچه این ایده شاید جالب به نظر برسد، اما می‌تواند با پیش‌بینی رفتاری براساس اطلاعات تصاویر فرد، حریم خصوصی کاربران را به‌خطر بیندازد.

هوش مصنوعی Ellmann

براساس گزارش منتشر شده از وب‌سایت Wccftech، گوگل درحال توسعه هوش مصنوعی جدیدی به‌نام «پروژه المان یا Project Ellmann» است که از نام ریچارد دیوید المان، زندگی‌نامه نویس و منتقد ادبی آمریکایی الهام گرفته شده است. این پروژه قرار است یک مدل عظیم زبانی (LLM) باشد که با تحلیل عکس‌های مختلف فرد، زندگی‌نامه او را تعریف کند. البته هنوز مشخص نیست که قابلیت‌های این هوش مصنوعی تا چه اندازه‌ای است و دقیقا چگونه کار می‌کند، اما سخنگوی گوگل در بیانیه‌ای اعلام کرد:

«برنامه Google Photos از گذشته با کمک هوش مصنوعی به کاربران برای پیدا کردن عکس‌ها و ویدیو‌ها کمک می‌کرد. ما می‌دانیم که مدل‌های عظیم زبانی چه پتانسیل بالایی دارند و می‌خواهیم از هوش مصنوعی برای ارائه تجربیات بهتر استفاده کنیم. پروژه المان یک طرح اکتشافی اولیه داخلی بود و ما می‌خواهیم با بررسی بیشتر برای مفید‌تر کردن تجربه و حفظ حریم خصوصی کاربران روی آن کار کنیم تا نتیجه‌ای در شان کاربرانمان در اختیارشان بگذاریم».

بنابراین به‌نظر می‌رسد این هوش مصنوعی از برنامه Google Photos برای تحلیل عکس‌ها و یافتن الگو در آنها بهره می‌برد. در نتیجه پروژه المان با تحلیل الگوها می‌تواند داستان زندگی کاربر را توصیف کند و در این مسیر دقت بالایی داشته باشد. علاوه‌بر آن مشخص شده گوگل در حال آزمایش روی مدلی به‌نام «المان چت یا Ellmann Chat» است که نسخه شخصی‌تر هوش مصنوعی معروف یعنی ChatGPT است. گوگل درباره این نسخه گفت: «فرض کنید وارد ChatGPT می‌شوید، اما او از قبل همه‌چیز را درباره زندگی شما می‌داند. از او چه می‌پرسید؟» البته گوگل جزئیات بیشتری را از این نسخه منتشر نکرد.

اخبار مرتبط: