با معرفی سری گلکسی S24 تصمیم گرفتیم تا ۲ پرچمدار سامسونگ و شیائومی یعنی گلکسی S24 اولترا و شیائومی ۱۴ پرو را با یکدیگر مقایسه کرده و ببینیم بهترین گوشی اندرویدی کدام است.

شرکت سامسونگ در مراسم Galaxy Unpacked 2024 از سری گلکسی S24 رونمایی کرد. این سری شامل ۳ گوشی پرچمدار گلکسی S24، S24 پلاس و S24 اولترا می‌شود که مدل اولترا بهترین و گران‌ترین نسخه از بین آنها به‌حساب می‌آید. چند ماه قبل هم شرکت شیائومی پرچمداران جدید خود، یعنی شیائومی ۱۴ و ۱۴ پرو را معرفی کرد. البته معمولا شیائومی هم یک نسخه اولترا عرضه می‌کند، اما این دستگاه چند ماه دیگر راهی بازار می‌شود تا بتواند دوباره مشتریان را به فکر خرید بیندازد. به‌همین دلیل هنوز امکان مقایسه گلکسی S24 اولترا با شیائومی ۱۴ اولترا وجود ندارد و باید تا زمان معرفی منتظر ماند. در ادامه با تحریریه علاالدین همراه باشید تا گلکسی S24 اولترا را با شیائومی ۱۴ پرو مقایسه کنیم.

از نظر ظاهری تفاوت‌های زیادی میان گلکسی S24 اولترا و شیائومی ۱۴ پرو وجود دارد. در طراحی درست و غلط وجود ندارد و فقط سلیقه کاربر است که حرف اول را می‌زند. بااین حال عواملی هم هستند که مستقیما بر عملکرد دستگاه تاثیر می‌گذارند. اول از همه اینکه شیائومی ۱۴ پرو از فریم آلومینیومی بهره می‌برد، اما گلکسی S24 اولترا به فریم تیتانیومی مجهز شده است. همچنین نماینده چینی به صفحه‌نمایش با لبه خمیده مجهز شده که در پرچمداران اولترا قبلی سامسونگ هم مشاهده می‌شد، اما امسال پرچمدار سامسونگ با نمایشگر تخت راهی بازار خواهد شد. بااین حال از نظر مقاومت در برابر آب و گردوخاک تفاوت چندانی وجود نداشته و هر ۲ دستگاه گواهی IP68 را برای مقاومت ۳۰ دقیقه‌ای زیر ۱.۵ متر آب دریافت کرده‌اند.

گلکسی S24 اولترا

گلکسی S24 اولترا از نمایشگر ۶.۸ اینچی بهره می‌برد که از نظر اندازه در مقایسه با صفحه‌نمایش ۶.۷۳ اینچی شیائومی ۱۴ پرو تفاوت چندانی ندارد. نمایشگر غول کره‌ای از نوع Dynamic LTPO AMOLED 2X است که شباهت زیادی به فناوری LTPO AMOLED شیائومی دارد. هر ۲ نمایشگر از نرخ به‌روزرسانی تصویر تطبیق پذیر ۱-۱۲۰ هرتزی و قابلیت +HDR10 پشتیبانی می‌کنند. از نظر عملکرد زیر نور خورشید، پنل شیائومی از روشنایی خودکار ۳۰۰۰ نیتی بهره می‌برد و سامسونگ برای مقابله با آن از پنل ۲۶۰۰ نیتی، قابلیت ویژن بوستر و پنل Corning Gorilla Armour استفاده کرده است. این پنل از جنس شیشه نیست و علاوه‌بر مقاومت ۴ برابری، ۷۵ درصد بازتاب نور را کاهش می‌دهد. بنابراین در مجموع سامسونگ در این بخش هم بهتر عمل کرده است.

درقسمت پردازنده، هر ۲ گوشی شیائومی ۱۴ پرو و گلکسی S24 اولترا از تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ بهره می‌برند، البته شرکت کوالکام نسخه‌ی اورکلاک شده‌ای را به‌نام اسنپدراگون ۸ نسل ۳ فور گلکسی به‌صورت اختصاصی برای سامسونگ عرضه کرده است که عملکرد بهتری دارد. بااین حال تفاوت چندانی میان آنها وجود نداشته و نماینده سامسونگ فقط کمی بهتر است. درکنار تراشه هم حافظه رم قرار گرفته که تاثیر به‌سزایی در سرعت گوشی دارد و در این بخش شیائومی ممکن است بهتر باشد.

شیائومی ۱۴ پرو

درحقیقت شیائومی ۱۴ پرو در پیکربندی‌های مختلف با حافظه رم ۱۲ و ۱۶ گیگابایتی عرضه شده که نسخه ۱۶ گیگابایتی فقط با حافظه‌های ۵۱۲ و یک ترابایت و رم ۱۲ گیگ فقط درکنار حافظه ۲۵۶ گیگابایتی عرضه می‌شود. از سوی دیگر سامسونگ فقط از حافظه رم ۱۲ گیگابایتی استفاده کرده و درکنار آن ۳ گزینه حافظه داخلی ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایتی و یک ترابایتی وجود دارد. به‌همین دلیل در‌صورت خریداری گزینه‌های ۵۱۲ گیگ و یک ترا شیائومی گزینه بهتری است، اما برای خریداری حافظه ۲۵۶، سامسونگ کمی بهتر است.

از نظر سیستم‌عامل هم گلکسی S24 اولترا از رابط کاربری One UI 6.1 برپایه اندروید ۱۴ و شیائومی ۱۴ پرو هم از HyperOS 1.0 برپایه اندروید بهره می‌برد که از نظر ظاهری، سیستم‌عامل شیائومی شباهت زیادی به iOS دارد. البته نباید فراموش کرد که گلکسی S24 اولترا به هوش مصنوعی Galaxy AI مجهز شده که از ترجمه زنده به ۱۳ زبان، نوشتن متن، ویرایش و ساخت عکس پشتیبانی می‌کند. البته گوشی شیائومی هم بااستفاده از هوش مصنوعی توانایی ویرایش عکس را دارد، اما خبری از ترجمه زنده، نوشتن و ویرایش متن نیست.

هر ۲ کمپانی سامسونگ و اپل طی سال‌های اخیر تمرکز زیادی بر بخش دوربین خود داشته‌اند و به‌همین دلیل عملکرد دستگاه‌ها در عکاسی و فیلمبرداری اهمیت زیادی دارد. بااین حال بررسی بدون استفاده از نتایج عکاسی و فیلمبرداری و مقایسه آنها تقریبا امری غیرممکن است. به‌همین دلیل ما تا قبل از عرضه در بازار و امتحان کردن نمی‌توانیم نظر قطعی درباره دوربین داشته باشیم و اکنون صرفا از نظر سخت افزاری مقایسه می‌کنیم.

گلکسی S24 اولترا از دوربین اصلی ۲۰۰ مگاپیکسلی، دوربین اولترا واید ۱۲ مگاپیکسلی، دوربین تله‌فوتو ۵۰ مگاپیکسلی با زوم پریسکوپی ۵ برابری و دوربین تله‌فوتو ۱۰ مگاپیکسلی با زوم پریسکوپی ۳ برابری بهره می‌برد. علاوه‌بر این دوربین‌ها، شرکت سامسونگ از هوش مصنوعی Galaxy AI برای ویرایش عکس استفاده می‌کند. همچنین دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسلی برای این دستگاه در نظر گرفته شده است.

از سوی دیگر، شیائومی ۱۴ پرو به ۳ دوربین اصلی، اولترا واید و تله‌فوتو ۵۰ مگاپیکسلی مجهز شده که دوربین تله‌فوتو از زوم پریسکوپی ۳.۲ برابری بهره می‌برد. همچنین این دستگاه از دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی بهره می‌برد که عملکرد بهتری از دوربین سامسونگ دارد. از نظر فیلم‌برداری، گلکسی S24 اولترا از 8K با ۶۰ فریم بر ثانیه و 4K با ۱۲۰ فریم بر ثانیه پشتیبانی می‌کند که خبری از آن در شیائومی ۱۴ پرو نیست. بنابراین احتمالا سامسونگ گزینه بسیار بهتری از شیائومی خواهد بود.

صفحه نمایش شیائومی ۱۴ پرو

گلکسی S24 اولترا از باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی با پشتیبانی از شارژ سریع ۴۵ واتی تغذیه می‌کند. از سوی دیگر شیائومی ۱۴ پرو به باتری ۴۸۸۰ میلی‌آمپر ساعتی با پشتیبانی از شارژ سریع ۱۲۰ واتی مجهز شده است. درنتیجه نماینده سامسونگ به ۳۰ دقیقه زمان برای ۶۵ درصد شارژ نیاز دارد، درحالی که نماینده شیائومی در ۱۸ دقیقه به‌صورت کامل شارژ می‌شود. همچنین شیائومی ۱۴ پرو از شارژ بی‌سیم ۵۰ واتی و شارژ بی‌سیم معکوس ۱۰ واتی پشتیبانی می‌کند، اما نماینده کره‌ای فقط از شارژ بی‌سیم ۱۵ واتی و شارژ بی‌سیم معکوس ۴.۵ واتی پشتیبانی می‌کند. البته سامسونگ اعلام کرده به‌دلیل فشار زیاد روی گوشی و آسیب به آن از افزودن شارژهای فوق سریع خودداری می‌کند. بااین حال اگر شارژ سریع‌تر را یک گزینه مثبت در نظر بگیریم، قطعا شیائومی گزینه بهتری است.

بااینکه گلکسی S24 اولترا در بیشتر بخش‌ها درمقایسه با شیائومی ۱۴ پرو عملکرد بهتری دارد، قیمت آن هم بالاتر است. درحقیقت قیمت گلکسی S24 اولترا در پیکربندی پایه با ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی و ۱۲ گیگابایت حافظه رم ۱۲۶۰ دلار است. از سوی دیگر گوشی شیائومی هنوز راهی بازار جهانی نشده است و قیمت حدود ۶۵۰ یورویی آن فقط مخصوص بازار چین است. بنابراین باید به قیمت عرضه جهانی سال گذشته شیائومی ۱۳ پرو مراجعه کنیم. این دستگاه در پیکربندی با حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایت و حافظه رم ۱۲ گیگابایتی با قیمتی معادل ۱۳۰۰ دلار راهی بازار شد. البته سال گذشته این دستگاه در ۲ نسخه با حافظه رم ۸/۱۲ عرضه شده بود و اگر نسخه با رم ۸ گیگابایتی را در نظر بگیریم، این دستگاه ۹۹۹ دلار فروخته می‌شد. بنابراین حتی در‌صورت افزایش قیمت ۲ نسخه، بعید است که شیائومی گران‌تر از سامسونگ باشد.

جمع‌بندی

اگرچه ۲ دستگاه شباهت‌های زیادی دارند، نماینده سامسونگ کمی در بخش‌های نمایشگر، استفاده از هوش مصنوعی، دوربین و حجم شارژ بهتر است. از سوی دیگر امکان خریداری نسخه با حافظه رم بیشتر و شارژ سریع‌تر وجود دارد. بااین حال در مجموع گلکسی S24 اولترا گوشی بسیار بهتری است و احتمالا قیمت آن هم کمی بیشتر از نماینده شیائومی خواهد بود. البته اگر بخواهیم بااین اوصاف یک دستگاه را به‌عنوان گوشی که ارزش خرید بالاتری دارد انتخاب کنیم، احتمالا سامسونگ برنده این رقابت نفس‌گیر خواهد بود.

مقاله مرتبط: