در مراسم Galaxy Unpacked 2024 شاهد معرفی سری گلکسی S24 بودیم که در میان آنها، نسخه پلاس با پیشرفت قابل توجهی همراه شد و شباهت‌های زیادی با نسخه اولترا داشت. با تحریریه علاالدین در مقایسه گلکسی S24 پلاس با آیفون ۱۵ پرو همراه شوید و ببینید که کدام‌یک عملکرد و ارزش خرید بالاتری دارند.

شرکت سامسونگ در مراسم Galaxy Unpacked 2024 از سری گلکسی S24 رونمایی کرد. این سری شامل ۳ نسخه پایه، پلاس و اولترا می‌شود. از سوی دیگر شرکت اپل سری آیفون ۱۵ را شامل ۴ نسخه پایه، پلاس، پرو و پرو مکس راهی بازار کرد. همواره هنگام مقایسه نسخه‌های پایه در مقابل هم و نسخه اولترا در مقابل پرو مکس قرار می‌گیرد، اما قصد داریم گلکسی S24 پلاس را با آیفون ۱۵ پرو مقایسه کنیم. درحقیقت آیفون ۱۵ پلاس از نظر سخت افزاری همان آیفون ۱۵ پایه است که در ابعاد بزرگ‌تر تولید شده است و به‌همین دلیل مقایسه ۲ نسخه پلاس با یکدیگر منطقی نیست.

۲ گوشی گلکسی S24 پلاس و آیفون ۱۵ پرو از نظر ظاهری با یکدیگر اختلاف‌های زیادی دارند. درحقیقت بزرگ‌ترین اختلاف آنها همان ابعاد آنهاست؛ آیفون ۱۵ پرو به نمایشگر ۶.۱ اینچی مجهز شده است، درحالی‌که گلکسی S24 پلاس از نمایشگر ۶.۷ اینچی بهره می‌برد. یکی دیگر از تفاوت‌های ظاهری اصلی بین ۲ دستگاه، جنس بدنه آنهاست. گلکسی S24 پلاس مانند نسخه نسل قبل به فریم آلومینیومی مجهز شده است، درحالی‌که آیفون ۱۵ پرو مانند نسخه پرو مکس از فریم تیتانیومی بهره می‌برد.

آیفون ۱۵ پرو

اگرچه هر ۲ گوشی گلکسی S24 پلاس و آیفون ۱۵ پرو گواهی IP68 را برای مقاومت در برابر آب و گردوخاک دریافت کرده‌اند، آیفون ۱۵ به مدت نیم ساعت زیر ۶ متر آب و گوشی سامسونگ طی مدت مشابه فقط زیر ۱.۵ متر آب مقاومت دارد. صفحه‌نمایش گلکسی S24 پلاس توسط فناوری جدیدی به‌نام Corning Gorilla Armor محافظت می‌شود. این پنل از جنس شیشه‌ای نیست و درنتیجه ۷۵ درصد بازتاب نور خورشید کاهش یافته و مقاومت آن ۴ برابر بیشتر شده است. از سوی دیگر آیفون ۱۵ پرو از Ceramic Shield glass برخوردار است که مقاومت آن هم بسیار تحسین برانگیز است. باید منتظر بمانیم و ببینیم که در آزمایش خراش کدامیک مقاومت بهتری خواهند داشت.

پنل نمایشگر ۲ دستگاه علاوه‌بر تفاوت در اندازه، از جهات دیگر هم تفاوت دارد. صفحه‌نمایش گلکسی S24 پلاس از روشنایی خودکار ۲۶۰۰ نیتی پشتیبانی می‌کند، درحالی که روشنایی خودکار نمایشگر آیفون ۱۵ پرو به ۲۰۰۰ نیت محدود شده است. البته در عمل تفاوت چندانی نداشته و در استفاده زیر نور خورشید، گوشی سامسونگ به‌لطف روشنایی بیشتر و بازتاب نور کمتر گزینه بختری محسوب می‌شود. علاوه‌بر آن از نظر رزولوشن و تراکم پیکسلی هم نمایشگر سامسونگ بهتر از اپل است. بااین حال یادآوری می‌شود که اغلب نمایشگرهای آیفون ۱۵ را سامسونگ تولید می‌کند و هر ۲ نمایشگر با بالاترین کیفیت بازار ساخته شده‌اند.

گلکسی S24 پلاس در ایران با پردازنده ۸ هسته‌ای ۴ نانومتری اگزینوس ۲۴۰۰ عرضه می‌شود که از کلاک اسپید ۳.۳ گیگاهرتزی بهره می‌برد. درکنار هسته اصلی Cortex-X4، ۵ هسته پرقدرت ۳.۲ گیگاهرتزی Cortex-A720 و ۲ هسته کم‌مصرف ۲. گیگاهرتزی Cortex-A520 قرار دارد. از سوی دیگر آیفون ۱۵ پرو از تراشه ۶ هسته‌ای ۳ نانومتری A17 Pro با ۲ هسته پرقدرت ۳.۷۸ گیگاهرتزی و ۴ هسته ۲.۱۱ گیگاهرتزی بهره می‌برد. بنابراین باوجود هسته کمتر تراشه آیفون ۱۵ پرو قدرت بیشتری دارد. بااین حال پردازش گرافیکی هم اهمیت بسیار بالایی دارد و گوشی +S24 از Adreno 750 ۱ گیگاهرتزی آخرین نسل بهره می‌برد، بااین حال جزئیات پردازنده گرافیکی اپل مشخص نیست.

گلکسی اس ۲۴ پلاس

از نظر حافظه داخلی و رم، گلکسی S24 پلاس اپل را شکست می‌دهد. گلکسی S24 پلاس به حافظه رم ۱۲ گیگابایتی و آیفون ۱۵ پرو با رم ۸ گیگابایتی مجهز شده‌اند. البته نماینده سامسونگ در ۲ پیکربندی با حافظه داخلی ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایتی عرضه شده و آیفون ۱۵ پرو علاوه‌بر گزینه‌های سامسونگ، ۲ پیکربندی ۱۲۸ گیگابایتی و یک ترابایتی هم دارد.

در بخش دوربین، گلکسی S24 پلاس از دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی، دوربین اولترا واید ۱۲ مگاپیکسلی و دوربین تله‌فوتو ۱۰ مگاپیکسلی با زوم پریسکوپی ۳ برابری بهره می‌برد. از سوی دیگر آیفون ۱۵ پرو به دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی، دوربین اولترا واید ۱۲ مگاپیکسلی و دوربین تله‌فوتو ۱۲ مگاپیکسلی با زوم پریسکوپی ۳ برابری مجهز شده است. اگرچه ۲ دستگاه از نظر مگاپیکسلی دوربین‌های مشابهی دارند، اما جزئیات زیادی در نحوه عملکرد دستگاه در عکاسی و فیلمبرداری تاثیرگذار است و باید عملکرد آنها را به‌صورت جداگانه مقایسه کرد. بااین حال گلکسی S24 پلاس به هوش مصنوعی Galaxy AI مجهز شده و ممکن است این ابزار برگ برنده سامسونگ در این بخش باشد.

در بخش باتری، بدون شک سامسونگ عملکرد بسیار بهتری دارد. گلکسی S24 پلاس به باتری ۴۹۰۰ میلی‌آمپر ساعتی مجهز شده، در حالی که ظرفیت باتری آیفون ۱۵ پرو تنها ۳۲۷۴ میلی‌آمپر ساعت است. برای درک بهتر، آیفون ۱۵ پرومکس با نمایشگر بزرگ‌تر و مصرف باتری بیشتر نسبت به نسخه پرو که شباهت بیشتری به گلکسی S24 دارد از باتری ۴۴۲۲ میلی‌آمپر ساعتی بهره می‌برد که باز هم اختلاف زیادی با نماینده سامسونگ دارد. از نظر شارژ هم گلکسی S24 پلاس از شارژ ۴۵ واتی پشتیبانی می‌کند، اما شارژ آیفون ۱۵ پرو ۲۰ واتی است. البته در آزمایش‌ها مشخص شده که اگر شارژر قوی‌تری از محصولات اپل به آیفون متصل کنید، شارژ آن روی ۲۵ وات قفل می‌شود که باز هم از سامسونگ ضعیف‌ةر است.

باتوجه به اینکه پیکربندی پایه گلکسی S24 از حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایتی بهره می‌برد، برای مقایسه قیمت باید پیکربندی ۲۵۶ گیگابایتی آیفون ۱۵ پرو را در نظر گرفت. درنتیجه آیفون ۱۵ پرو با قیمت ۱۰۹۹ دلار حدودا ۱۰ درصد گران‌تر از گلکسی S24 پلاس ۹۹۹ دلاری است. بااین حال در ایران معمولا محصولات اپل از این هم گران‌تر هستند و مثلا آیفون ۱۳ پرو حدودا ۶۰ میلیون و گلکسی S23 پلاس حدودا ۴۲ میلیون تومان به‌فروش می‌روند.

صفحه نمایش آیفون ۱۵ پرو

جمع‌بندی

از نظر نمایشگر، باتری و شارژ گلکسی S24 عملکرد بهتری دارد اما آیفون از تراشه بهتر، مقاومت فیزیکی کلی بیشتر و گزینه یک ترابایتی حافظه داخلی بهره می‌برد. در قسمت دوربین هم از نظر ظاهری شباهت زیادی بین ۲ دستگاه وجود داشته و دوربین اصلی سامسونگ و دوربین تله‌فوتو اپل هر کدام ۲ مگاپیکسل رزولوشن بیشتری نسبت به یکدیگر دارند. البته نماینده سامسونگ حافظه رم بزرگ‌تری داشته و به هوش مصنوعی Galaxy AI مجهز می‌شود. علاوه‌بر آن در بازار ایران اختلاف قیمت حدودا ۱۰ درصدی به بیش از ۴۰ درصد افزایش پیدا می‌کند و بنابراین گلکسی S24 پلاس ارزش خرید بسیار بیشتری پیدا می‌کند.

مقاله مرتبط: