بااعلام ایلان ماسک، روز گذشته اولین عمل ایمپلنت تراشه نورولینک با موفقیت انجام شد و پس از گذشت یک روز، نشانه‌های خوبی از تشخیص خوشه نورون و اتصال تراشه به مغز مشاهده شده است.

ایلان ماسک، میلیاردر معروف آمریکایی تاکنون اقدامات انقلابی زیادی انجام داده است. تسلا به‌عنوان یکی از شرکت‌های او توانست تاثیر زیادی در بازار خودرو برقی گذاشته و ممکن است آینده صنعت خودرو را به‌صورت کامل تغییر دهد. یکی دیگر از برنامه‌های او، آماده کردن مریخ برای سکونت انسان‌ها است تا درصورت وقوع حوادث مخرب در سطح زمین مانند اصابت شهاب سنگ، یا آغاز جنگ جهانی و غیرقابل سکونت شدن زمین، نسل بشر از بین نرود.

یکی دیگر از تلاش‌های ماسک، ترکیب انسان با کامپیوتر است تا زندگی بهتری در انتظار مردم باشد. در این مسیر، او سال ۲۰۱۶ شرکت نورولینک (Neuralink) را تاسیس کرد تا در آینده بتوانند روی مغز انسان، تراشه کامپیوتری نصب کنند و ارتباط برقرار کردن بین انسان و کامپیوتر فقط با فکر اتفاق بیفتد. ساعاتی قبل، ایلان ماسک در ایکس (X) اعلام کرد اولین عمل ایمپلنت تراشه در مغز انسان انجام شد. براین اساس، عمل جراحی دیروز با موفقیت انجام شده است و با گذشت یک روز از جراحی، بیمار مراحل بهبودی را به‌خوبی طی می‌کند.

تراشه ایلان ماسک

شرکت Neuralink با هدف ایجاد رابط مغز و کامپیوتر (BCI) پائیز گذشته و پس از دریافت چراغ سبز از سازمان غذا و دارو (FDA) پذیرش بیماران داوطلب برای اولین آزمایش بالینی را آغاز کرد. در آن زمان اعلام شد افرادی که «به دلیل آسیب نخاعی گردن یا اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS)، توانایی حرکت دست و پا را از دست داده‌اند ممکن است واجد شرایط این آزمایش باشند. این شرکت در بیانیه‌ای نوشت: «هدف اولیه تراشه BCI این است که به افراد توانایی کنترل موس یا کیبورد کامپیوتر را با افکار فراهم کنیم.»

ماسک گفت که نتایج اولیه نشان می‌دهد تشخیص خوشه نورون امیدوار کننده است." بااین حال هیچ جزئیات دیگری در مورد روند یا وضعیت عمل جراحی به اشتراک نگذاشت. کاشت موفقیت‌آمیز تراشه در یک بیمار انسانی نقطه عطف مهمی برای این شرکت و حتی شاید تاریخ بشریت خواهد بود. ماسک پیش از این ادعا کرده بود روزی می‌تواند به مردم امکان دهد با این تراشه‌ها زندگی در جهان‌های دیگری را تجربه کنند. البته هنوز تحقیقات فدرال برای نقض قوانین رفاهی حیوانات درباره این شرکت درجریان است.

نظر شما چیست؟ اگر این عمل کاملا موفقیت آمیز باشد، چند سال طول می‌کشد تا این فناوری به‌عنوان یکی از لوازم اصلی زندگی استفاده شود؟ نظراتتان را با ما در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

اخبار مرتبط: