دولت آمریکا روز اول مهر ماه ۱۴۰۱ مجوز دسترسی ایران به برخی ابزارهای ارتباطی را به صورت کلی صادر کرد. اکنون این کشور ۲۱ دی ماه ۱۴۰۱ مجوز دسترسی ایران به برخی سرویس‌های اینترنتی را صادر کرده است که در ادامه به توضیح این دسترسی‌ها و معافیت برخی تحریم‌های اینترنتی ایران می‌پردازیم.

با دسترسی‌های جدید صادر شده، به نوعی می‌توان گفت آمریکا با به‌روزرسانی مجوز GL-D2، دسترسی کاربران ایرانی به برخی سرویس‌های اینترنتی را صادره کرده است.

با بررسی به‌روزرسانی جدید مجوز GL-D2 می‌توان پی برد که دسترسی کاربران ایرانی به برخی مجوزها از جمله دسترسی به شبکه‌های اجتماعی، نرم‌افزارهای ارتباطی، نرم‌افزارهای تماس ویدیویی، خدمات ابری، نقشه‌های آنلاین و مبتنی بر وب، بازی‌های کامپیوتری، پلتفرم‌های آموزشی، آنتی ویروس‌ها، تلفن‌های هوشمند و سیستم عامل آن‌‌ها، گجت‌های دیجیتال، روتر، مودم و رایانه‌های شخصی فراهم شده است.

از این رو با این تغییرات جدید شرکت‌های بزرگ به راحتی می‌توانند به ارایٔه سرویس‌های خود در ایران بپردازند. از این رو پس از این تغییرات جدید دسترسی ایرانی‌ها به سرویس‌های شرکت‌های بزرگ مانند گوگل، متا و اپل از نظر جهانی قانونی خواهد بود و کاربران ایرانی نیز به راحتی می‌توانند از این سرویس‌ها استفاده کنند.

البته همچنان تعدادی زیادی از تحریم‌های آمریکا باقی است و ممکن است دسترسی به برخی سرویس‌ها همچنان برای ایرانی‌ها امکان پذیر نباشد. اما با توجه به پرکاربرد بودن معافیت‌های جدید، خیلی از کاربران راحت‌تر می‌توانند از سرویس این شرکت‌های بزرگ استفاده کنند.

مجوز عمومی ایران

یکی از مهم‌ترین تغییراتی که در به‌روزرسانی جدید مجوز GL-D2 افزوده شده است، حذف شرط »استفاده شخصی« است. به این معنی که پس از حذف این شرط، اکنون علاوه بر کاربران، شرکت‌ها نیز می‌توانند از نظر جهانی به صورت قانونی از این معافیت‌ها استفاده کنند.

تأثیر معافیت تحریم‌های اینترنتی بر کاربران ایرانی

پس از اعلام این خبر، کارشناسان دنیای تکنولوژی به دو دسته تقسیم شدند. برخی‌ها معتقدند که این معافیت تحریمی اعلام شده، تأثیر زیادی بر فعالیت کاربران ایرانی ندارد. در مقابل تعدادی از کارشناسان معتقدند با این معافیت‌های جدید برخی مشکلات جدی کاربران ایرانی برطرف خواهد شد. به عنوان نمونه از این پس کاربران می‌توانند نرم‌افزارهای ایرانی را از اپ استور دانلود کنند، در ساخت حساب اپل آیدی خود از پیش شماره ایران استفاده کنند و یا از نرم‌افزارهایی مسیریابی که تاکنون برای ایران محدود شده بود، استفاده کنند.

البته تمامی این موارد اجرایی نشدند و برای بررسی صحت این پیش بینی‌ها باید منتظر ماند. همچنین این معافیت‌ها از طرف دولت آمریکا است و در برخی از موارد ممکن است این معافیت‌ها با قوانین درون ایران سازگار نباشند. از این رو فیلترینگ داخلی برخی از این سرویس‌ها که با قوانین ایران سازگار نیست، محتمل است.

نظر شما درباره معافیت تحریم‌‌های اینترنتی ایران چیست؟ به نظر شما این معافیت‌ها در نهایت به نفع کاربران ایرانی هست و یا به ضرر آن‌ها است؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

خبر مرتبط: احتمال منتفی شدن طرح صیانت از محیط مجازی!