اتحادیه اروپا در پی نگرانی اعتیادآور بودن تیک‌تاک لایت، تحقیقات رسمی دیگری را بر روی این پلتفرم آغاز کرده و احتمالا این شبکه‌اجتماعی در بسیاری از کشورها مشمول محدودیت‌های بیشتر و احتمالا ممنوعیت می‌شود.

نسخه جدید تیک‌تاک، به‌نام تیک‌تاک لایت، به‌تازگی در اروپا راه‌اندازی شده و نگرانی‌‌هایی را در مورد سلامت روان کاربران جوان ایجاد کرده است. اتحادیه اروپا پس از بررسی جامع‌ تیک‌تاک در اسفندماه سال گذشته، دومین تحقیق رسمی خود را با تمرکز بر نسخه تیک‌تاک لایت آغاز کرده است. این نسخه کم‌حجم‌تر که برای گوشی‌های هوشمند با حافظه کم و اینترنت ضعیف‌ طراحی شده است، چندی پیش در فرانسه و اسپانیا شروع به‌کار کرد. سیستم امتیازدهی تیک‌تاک لایت این امکان را به کاربران می‌دهد تا با تماشای ویدیوها و لایک کردن آن‌ها، امتیاز کسب کنند. این امتیازها برای دریافت کوپن‌های آمازون یا ارز دیجیتال اختصاصی تیک‌تاک قابل استفاده‌ است.

کمیسیون اتحادیه اروپا نگرانی خود را در مورد تأثیر این سیستم امتیازدهی بر سلامت روان کاربران، به‌خصوص کاربران جوان، ابراز کرده است. این کمیسیون نتوانسته تخلفی از قانون خدمات دیجیتال (DSA) را برای این برنامه ثبت کند اما نگران تحریک رفتارهای اعتیادآور در استفاده از تیک‌تاک لایت است. به‌همین دلیل اقدامات موقتی علیه این برنامه شکل گرفته‌ و برنامه تیک‌تاک لایت تا پایان تحقیقات در اروپا، به‌صورت تعلیق درمی‌آید.

ممنوعیت تیک تاک

شرکت موسس تیک‌تاک، بایت‌دنس، تا 5 اردیبهشت فرصت دارد تا علیه این اقدامات اعتراض کند. با این حال، بایت‌دنس از ارائه ارزیابی ریسک تیک‌تاک لایت که توسط اتحادیه اروپا درهفته گذشته درخواست شده بود، سر باز زد. این عدم همکاری می‌تواند منجر به جریمه‌های سنگین بایت‌دنس شود؛ جریمه‌هایی شامل یک درصد از کل درآمد سالانه و تا پنج درصد از درآمد روزانه. کمیسیون اروپا هنوز در مورد اعمال این جریمه‌ها در طول تحقیقات، اظهارنظر نکرده است.

تیری برتون، کمیسیونر بازار داخلی اتحادیه اروپا، در بیانیه‌ای که آغاز تحقیقات را اعلام می‌کرد، تیک‌تاک لایت را به سیگارهای لایت تشبیه کرد و گفت: "ما نگرانی‌هایی در مورد اعتیاد به برنامه تیک‌تاک درحد اعتیاد جوانان به سیگارهای لایت داریم و برای محافظت از کودکان خود از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنیم." هنوز پاسخی از طرف بایت‌دنس به این تحقیقات و احتمال ممنوعیت تیک‌تاک لایت در اروپا داده نشده است. این تحقیق جدید که در ادامه بررسی جامع‌تر تیک‌تاک صورت گرفته، بر روی الگوریتم‌های اعتیادآور، تأیید سن، تنظیمات اولیه حریم شخصی و شفافیت تبلیغات متمرکز است.

تحقیقات همچنان ادامه دارد و بایت‌دنس جهت حفظ محبوبیت خود در بین کاربران اروپا، امتیازاتی را برای فعالیت کاربران اروپائی قائل شده‌است. این شرکت امکان غیرفعال کردن الگوریتم‌های «برای شما» را برای این دسته از کاربران فراهم کرده‌‌ است. همچنین، تبلیغات شخصی از صفحات کاربران ۱۳ تا ۱۷ ساله در اروپا حذف شده‌ است.

چندی پیش نیز طرحی جهت ممنوعیت احتمالی تیک‌تاک در آمریکا اعلام شد. هفته گذشته، مجلس نمایندگان ایالات متحده نسخه‌ای اصلاح‌شده از این طرح را در اختیار عموم قرار داد. براساس این لایحه، بایت‌دنس یک سال فرصت دارد تا تیک‌تاک را واگذار کند، در غیر این صورت این پلتفرم از فروشگاه‌های اپلیکیشن حذف خواهد شد. این لایحه هم‌اکنون به سنا رفته‌است و در پایان این هفته رأی‌گیری نهایی برگزار می شود. بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، نیز پیش‌تر اعلام کرده بود که در صورت تصویب این ممنوعیت از طرف کنگره، از آن حمایت می‌کند.