شاید برای‌تان اتفاق افتاده باشد که به‌شکل ناخودآگاه کاربران آیفون را افراد جذاب‌تری در نظر بگیرید، اما این قضیه اصلا ربطی به جذابیت فرد ندارد بلکه یک موضوع روانشناسانه به نام اثر هاله‌ای است.

اپل همیشه خود را به عنوان یک برند برتر معرفی کرده است. طبق تحقیقات انجام شده و با توجه به کیفیت بالای محصولات، طراحی متفاوت و تجربیات کاربران از این دستگاه‌ها، می‌توان نتیجه گرفت که ادعای اپل چندان هم بی اساس نیست و آن را به معتبرترین برند جهانی تبدیل کرده است. زمانی که کمپانی کوپرتینویی در سال ۲۰۰۷ وارد بازار گوشی‌های هوشمند شد، آیفون با قیمت ۴۹۹ دلار برای افرادی که توانایی خرید آن را داشتند بهترین انتخاب محسوب می‌شد. ناگفته نماند در کنار تمام قابلیت‌های ویژه آیفون‌، سایر سازندگان گوشی‌های هوشمند همیشه آیفون را رقیب سرسختی برای خود دانسته و در تلاش هستند که محصولاتی مشابه با این برند راهی بازار کنند و این عامل هم بی‌تاثیر در محبوبیت این برند نیست.

در حال حاضر آیفون‌ها بیشتر از هر زمان دیگری در دسترس هستند، اما هنوز این تصور بین مردم وجود دارد که دارندگان آیفون شخصیت جذاب‌تری دارند. البته این طرز فکر مربوط به این دستگاه‌ها و قابلیت‌های آنها نمی‌شود، بلکه قیمت بالای آن‌ها باعث شده تا چنین تصوری ایجاد شود. این تفکرات چه آگاهانه و چه ناخودآگاه، می‌تواند بر نحوه برقراری ارتباط با افراد تأثیر بگذارد. در ادامه به بررسی دقیق‌تر این موضوع می‌پردازیم. در صورتی که یک فرد، شرکت، برند یا محصولی به دلیل محبوبیت بین عموم، در سایر زمینه‌ها نیز مثبت تلقی شود در این صورت در علم روانشناسی به این پدیده اثر هاله‌ای گفته می‌شود.

برند لاکچی اپل

بر اساس اطلاعات به‌دست آمده، از آنجایی که اپل برندی موفق و جهانی است بنابراین ناخوداگاه در ذهن ما اثر هاله‌ای ایجاد کرده و دارندگان این دستگاه‎ را اشخاصی جذاب‌، محترم‌ و با شخصیت در نظر می‌گیریم. تحقیقات انجام شده در سال۲۰۲۲ و نتایج منتشر شده در مقاله Current Psychology نشان می‌دهد که شرکت‌کنندگان بدون در نظر گرفتن شخصیت افراد، بیشتر تمایل به برقراری ارتباط با اشخاصی را دارند که ظاهر معقول‌تر و مناسب‌تری دارند. بر اساس یک نظرسنجی در سال ۲۰۲۲ حدود ۷۶ درصد مردم بدون اینکه شناختی از افراد داشته باشند، تمایل به برقراری ارتباط با دارندگان آیفون را دارند.

در ۴۵ کشور و ۱۱ منطقه جهان، مردان و زنان جذاب به عنوان افرادی با اعتماد به‌نفس، از نظر عاطفی باثبات، باهوش، مسئولیت‌پذیر، اجتماعی و قابل اعتماد ارزیابی شده‌اند. این در حالی است که این نتایج مبنای علمی ندارد و تنها در نتیجه یک برآورد روانشناسی به‌دست آمده است.

بر این اساس باید بدانیم که در ارتباط با افراد دیگر تحت تاثیر لباس، ظاهر و ابزارهای الکترونیکی که استفاده می‌کنند قرار نگیریم. توجه داشته‌ باشید که آیفون یا هر گوشی یا دستگاه لوکسی تنها یک ابزار است و ربطی به شخصیت افراد ندارد. در حالی‌که اطلاعات منتشر شده در مجله PLOS ONE تاکید داشت که تفاوت شخصیتی بین کاربران آیفون و اندرویدی وجود ندارد و برند گوشی‌ نمی‌تواند نمایانگر شخصیت افراد باشد.

apple

باید بدانید گوشی‌های هوشمند فقط یک وسیله هستند، قیمت بالای آنها تنها مربوط به وضعیت مالی اشخاص می‌شود و نشان‌دهنده شخصیت آنها نیست. تمام گوشی‌های هوشمند دارای قابلیت‌های تقریبا یکسانی هستند و نباید تأثیری در برقراری ارتباط با طرف مقابل داشته باشد. البته ناگفته نماند که کاربران آیفون به دلیل داشتن برنامه‌های مشترک نظیر ، iMessag، FaceTime، AirDrop و غیره می‌توانند بیشتر با هم تعامل داشته باشند.

اخبار مرتبط: بدافزار پگاسوس در کمین کاربران آیفون؛ گوشی‌هایتان را آپدیت کنید