در پی جعل کردن GPS و انتشار سیگنال‌های غیرواقعی، اختلال در مسیریاب‌ها موجب سردرگمی بسیاری از کاربران و هدایت آن‌ها به موقعیت‌های مکانی اشتباه شده است.

طی ساعات اخیر در شبکه‌های اجتماعی بسیاری از رانندگان تاکسی‌های اینترنتی و همچنین کاربران دیگر از اختلال در مسیریاب‌ها و بروز سردرگمی در پیدا کردن موقعیت مکانی موردنظرشان به‌وسیله اپلیکیشن‌های مسیریاب مطالبی را منتشر کرده‌اند. پیگیری‌ها در این زمینه نشان می‌دهد این اتفاق ریشه در جعل کردن GPS داشته و باعث ایجاد مشکلات زیادی شده است.

در پی این حادثه جواد عامل، مدیرعامل مسیریاب نشان، واکنش نشان داده و در اظهاراتش ضمن بیان علت بروز این اختلال در مسیریاب‌ها به‌تاریخ عصر یکشنبه 16 اردیبهشت، این اقدامات خرابکارانه را از سمت یک منبع ناشناس دانسته است. مدیرعامل نشان اظهار داشت که جعل GPS یا Spoofing GPS زمانی رخ می‌دهد که یک سیگنال نادرست توسط ماهواره‌ها، در منطقه‌ای که می‌خواهند مانع شناخته شدن آدرس دقیق شوند ارسال شده و باعث پخش و انتشار سیگنال‌های غیرواقعی و جعلی توسط گیرنده GPS می‌شوند و این یعنی کلاهبرداران می‌خواهند موقعیت مکانی خودشان را در جایی غیر از آن مکانی که واقعا در آن به‌سر می‌برند، نشان دهند.

 مسیریاب‌

او افزود این ماجرا به‌گونه‌ای است که به‌طور مثال، مسیریاب موقعیت مکانی فردی را که در تهران بوده براساس سیگنال‌های غیرواقعی روی باند فرودگاه مهرآباد نشان می‌دهد. همچنین جواد عامل درمورد اثرات مخرب این اتفاق گفت این موضوع هرچند که در تمام سرویس‌هایی که مبتنی بر نقشه هستند اخلال ایجاد می‌کند اما برای مسیریاب‌ها یک بحران واقعی به‌شمار می‌آيد.

گفتنی است که Spoofing GPS در محدوده‌های نظامی و به‌دلایل امنیتی به‌صورت عادی رخ می‌دهد اما از عصر روز گذشته این اتفاق در تمام محدوده‌های شهر، باعث ایجاد اختلال در مسیریاب‌ها شده است. براین اساس مدیرعامل نشان گفته است که تلاش برای کشف منبع این حادثه از دیروز شروع شده است.