براساس قانون جدید دیسکورد، اگر کاربران هنگام مواجهه با افراد تراجنسیتی از نام یا ضمیر با جنسیت قبلی آنها استفاده کنند، (deadname یا misgendering) حساب کاربری آنها مسدود یا بن می‌شود.

دیسکورد یک پلتفرم برای برقراری تماس تلفنی، ارسال پیام و فایل است که در سیستم‌عامل‌های ویندوز، اندروید، iOS، لینوکس، مک‌اواس و همچنین تحت وب قابل اجرا است. این پلتفرم بین گیمرها و افرادی که از کامپیوتر شخصی یا لپ‌تاپ استفاده می‌کنند محبوبیت بالایی دارد. اکنون گزارشی منتشر شده که نشان می‌دهد مدیران این شرکت برای سلامت و امنیت بالاتر این پلتفرم قوانین جدیدی را وضع کرده‌اند.

براساس گزارش منتشر شده از وب‌سایت خبری TechCrunch، سیاست‌ها و قوانین دیسکورد برای جلوگیری از بی‌احترامی و ناسزا تغییر کرده است. درحقیقت بخش جدیدی به قوانین اضافه شده که کاربران را از به‌کار بردن نام یا استفاده از ضمیر با جنسیت قبلی افراد تراجنسیتی یا ترنس‌جندر (deadname و Misgendering) منع می‌کند و درصورتی‌که کاربری مرتکب این عمل شود، حساب دیسکورد او مسدود یا بن خواهد شد. البته در این گزارش آمده است که این قانون از سال ۲۰۲۲ در حال اجرا است و اکنون صرفا برای شفاف‌سازی به‌صورت رسمی اعلام شده است.

یکی از سخنگویان دیسکورد درباره قانون جدید گفت: «ما همواره تلاش می‌کنیم تا دیسکورد پلتفرمی امن و سرگرم کننده برای مردم باقی مانده تا کاربران بتوانند با دوستان خود معاشرت کنند. به‌همین دلیل ما به‌صورت مداوم آسیب‌های احتمالی را ارزیابی کرده و سیاست‌های خود را براین اساس به‌روز می‌کنیم. همچنین برای ارزیابی درست و اطمینان از نبود محدودیت‌های غیرضروری، ما از کارشناسان و متخصصان هر زمینه کمک می‌گیریم».

کاربران دیسکورد

علاوه‌بر اجرای محدودیت‌ها برای جلوگیری از آسیب دیدن افراد تراجنسیتی، دیسکورد می‌خواهد از تمام گروه‌ها محافظت کند و به‌همین دلیل تحقیر یا اعلام انزجار نسبت به گروه خاصی از مردم، تهدید یا ترویج خشونت علیه آنها و استفاده از صفات منفی کلیشه‌ای را منع کرده است. در واکنش به این اقدام، سازمان دگرباشان جنسی GLAAD از دیسکورد برای انجام این اقدامات جهت جلوگیری از رفتار زننده تمجید کرد.

در بیانیه سازمان GLAAD آمده است که در میان شبکه‌های اجتماعی بزرگ، فقط پلتفرم تیک‌تاک است که صراحتا استفاده از نام قبلی افراد تراجنسیتی و استفاده از ضمیر جنسیت قبلی آنها را منع می‌کند. جالب اینجاست که ایکس (توییتر) سال ۲۰۱۸ قانونی را با همین مضمون برای جلوگیری از رفتار نفرت‌آمیز اجرایی کرد، اما با گذز زمان و پس از خریداری این پلتفرم توسط ایلان ماسک، این قانون به مرور حذف شد.

البته دیسکورد پس از اولین تخلف کاربر، حساب کاربری او را مسدود نمی‌کند. سیستم بازدارنده پیام هشداری را برای کاربرانی که برخلاف قوانین عمل می‌کنند ارسال کرده و هر تخلف را براساس شدت آسیب ارزیابی می‌کند. اگر کاربری یک یا چند تخلف مرتکب شود، حساب کاربری او به‌عنوان «در معرض خطر یا at risk» علامت‌گذاری شده، اما در‌صورتی که دفعات بیشتر شود، حساب کاربری به‌عنوان «نقض‌های شدید یا مکرر (severe or repeated violations)» شناخته می‌شود و می‌تواند به‌صورت دائمی مسدود یا بن شود.

اخبار مرتبط: