یک افشاگر چینی با اعلام کرد تراشه دایمنسیتی 9400 با کلاستربندی هسته‌های Cortex-X5 و Cortex-X4 به‌همراه A7xx ساخته می‌شود؛ بنابراین قدرت بیشتری از اسنپدراگون 8 نسل 4 خواهد داشت.

اواخر سال‌‌گذشته میلادی، کمپانی کوالکام و مدیاتک با معرفی تراشه‌های اسنپدراگون 8 نسل 3 و دایمنسیتی 9300 رقابت بسیار سخت و نزدیکی را با یک‌دیگر آغاز کردند؛ درواقع، غول تایوانی برای جلو‌زدن از همتای آمریکایی کلاستربندی جدیدی را معرفی کرد که نتیجه آن باعث افزایش عملکرد چشمگیر تراشهدایمنسیتی 9300 شد، اما بهای آن بالا رفتن 40 درصدی مصرف انرژی بود که به‌دلیل حذف هسته‌های کم‌مصرف اتفاق می‌افتاد. اکنون، تازه‌ترین شایعات نشان می‌دهد مدیاتک برنامه‌های جدیدی با استفاده ازهمین کلاستربندی برای تراشه دایمنسیتی 9400 دارد؛ در ادامه به‌جزئیات بیشتری ازاین خبر می‌پردازیم.

افشاگر معروف چینی، Digital Chat Station، با انتشار پستی در شبکه اجتماعی و محلی Weibo اعلام کرد تراشه دایمنسیتی 9400 همانند نسل پیشین از هسته‌های کم‌مصرف برخوردار نخواهد بود؛ بااین‌حال، برای افزایش قدرت و عملکرد بالا از هسته‌های Cortex-X5 و Cortex-X4 به‌همراه هسته‌های میانی A7xx بهره‌مند می‌شود. درحال‌حاضر، کلاستربندی دقیق هسته‌ها مشخص نیست، اما می‌توان انتظار داشت یک هسته Cortex-X5 به‌عنوان منبع اصلی، سه هسته Cortex-X4 به‌عنوان هسته‌های میانی و چند هسته Cortex-A725 نقش‌ هسته‌های کم‌مصرف را بازی کنند.

مشخصات فنی دایمنسیتی 9400

اگر اطلاعات و گمانه‌زنی‌ها درست باشد، می‌توان به‌صراحت گفت تراشه هشت هسته‌ای دایمنسیتی 9400 قدرت‌مندترین پردازنده مرکزی را خواهد داشت که قادر به‌مقابله‌با اسنپدراگون 8 نسل 4 و شکست آن خواهد بود. البته نباید از مسائل بسیار مهمی مانند افزایش دمای و کاهش عملکرد پردازنده غافل بشیم! به‌عبارتی‌دقیق‌تر، تمامی سازندگانی که قصد دارند از دایمنسیتی 9400 به‌عنوان قلب تپنده گوشی‌هایشان استفاده کنند، باید از سیستم‌های خنک‌کننده قدرت‌مند دوگانه استفاده کنند تا پایداری دستگاه هنگام پردازش‌های سنگین ثابت باقی بماند.

علاوه‌براین، افشاگر چینی درخصوص تراشه دایمنسیتی +9300 صحبت کرد و مدعی شد کمپانی مدیاتک روی این نسخه کار می‌کند که قدرت بسیار بیشتری از نسل فعلی به‌ارمغان می‌آورد. به‌عنوان‌مثال، وی اشاره کرد پردازنده گرافیکی این تراشه فرکانسی معادل 13000 هرتز خواهد داشت که برای اجرای بازی‌های ویدئویی با بالاترین سطح گرافیکی را به‌نمایش بگذارد. بااین‌حال، نباید از قدرت و عملکرد دایمنسیتی 9400 غافل شویم به‌خصوص زمانی‌که مدیاتک قرار است برای ساخت این پردازنده از نسل دوم لیتوگرافی 3 نانومتری با فناوری N3E بهره‌مند شوند.

اخبار مرتبط: