طبق اعلام رسمی کمپانی تایوانی مدیاتک، پردازنده هشت هسته‌ای دایمنسیتی ۸۳۰۰ با قابلیت پشتیبانی از هوش مصنوعی به‌همراه چندین بهبود پردازشی و گرافیکی معرفی شد تا جنگ با کوالکام در سری میان‌رده آغاز شود.

طی یک سال گذشته، کمپانی‌های بزرگ گوشی‌های هوشمند مانند سامسونگ و شیائومی به‌همراه اپل از قابلیت‌های مختلف هوش مصنوعی به‌صورت محدود برای گوشی‌هایشان استفاده کردند، اما به‌تازگی سامسونگ از مولد هوش مصنوعی Gauss رونمایی کرد که نشان می‌دهد نسل آینده سری اس ۲۴ ویژگی‌های فراوانی را مبتنی‌بر هوش مصنوعی ارائه می‌دهد؛ همچنین، تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ نیز به‌ قابلیت‌های هوش مصنوعی مجهز است که می‌تواند عملکرد دستگاه را دوچندان کند.

ازسوی‌دیگر، هفته گذشته، کوالکام از تراشه میان‌رده هشت هسته‌ای اسنپدراگون ۷ نسل ۳ با قابلیت‌های هوش مصنوعی رونمایی کرد؛ باوجوداین، کمپانی تایوانی مدیاتک برای جنگ و رقابت با سازنده آمریکایی پردازنده دایمنسیتی ۸۳۰۰ را با پشتیبانی از هوش مصنوعی و بهبود قابلیت‌های پردازشی چشمگیر معرفی کرد. مشخصات سخت‌افزاری هسته‌ها نشان می‌دهد این تراشه می‌تواند برای افرادی که قصد هزینه برای خرید گوشی‌های هوشمند مجهز به دایمنسیتی ۹۳۰۰ را ندارد بسیار مناسب خواهد بود.

مشخصات تراشه مدیاتک دایمنسیتی 8300

براساس اعلام رسمی، تراشه مدیاتک دایمنسیتی ۸۳۰۰ از نسل دوم معماری پردازشی ۴ نانومتری TSMC بهره می‌برد که از یک هسته A715 با کلاک اسپید ۳.۳۵ گیگاهرتزی، سه هسته A715 با فرکامس ۳ گیگاهرتزی و چهار هسته A510 با فرکانس ۲.۲ گیگاهرتزی تشکیل می‌شود؛ این کلاستربندی نشان می‌دهد گوشی‌های میان‌رده نسل جدید قدرت پردازشی بالایی خواهند داشت. همچنین، بنچمارک‌های اولیه بیان می‌کند دایمنسیتی ۸۳۰۰ از ۲۰ درصد بهبود عملکرد و ۳۰ درصد بهره‌وری انرژی بیشتری برخوردار هستند.

علاوه‌براین، دایمنسیتی ۸۳۰۰ از یک پردازنده گرافیکی ارتقایافته Mali-615 MC6 بهره می‌برد؛ طبق ادعای مدیاتک این پردازنده از ۶۰ درصد افزایش عملکرد و ۵۵ درصد بازدهی انرژی بالاتری برخوردار است که نشان می‌دهد مدیاتک روی توسعه و بهبود عملکرد این پردازنده میان‌رده کار کرده و قصد دارد در دنیای نیمه‌رسانا جایگاه مناسبی داشته باشد. ازسوی‌دیگر، مدل زبان بزگ هوش مصنوعی تراشه موردبحث از ۱۰ میلیارد پارامتر استفاده می‌کند که به‌لطف شتاب‌دهنده AI 780 میسر می‌شود.

البته باید یادآور شویم، کمپانی تایوانی مدیاتک توضیحات کاملی درباره هوش مصنوعی و قدرت پردازشی آن به کاربران نداد؛ اما به‌زودی تمام جزئیات در بنچمارک مشخص می‌شود و ما خواهیم فهمید دایمنسیتی ۸۳۰۰ درمقایسه‌با اسنپدراگون ۷ نسل ۳ چه‌تفاوت‌هایی دارد. کمپانی‌های سازنده گوشی‌های هوشمند چینی به‌احتمال زیادی اولین مشتریان این پردازنده هستند که از آن برای محصولات میان‌رده استفاده می‌کنند و به‌نظر می‌‌رسد عملکرد خوبی هم به‌نمایش خواهد گذاشت.

مدیاتک دایمنسیتی 8300

افزون‌براین، در زمان معرفی پردازنده مدیاتک دایمنسیتی ۸۳۰۰ اعلام شد این قطعه سخت‌افزاری از فناوری Stable Diffusion بهره می‌برد، اما درباره سرعت و عملکرد آن توضیحات دردسترس قرار نگرفت. بااین‌حال، پشتیبانی از حافظه رم LPDDR5X و سرعت ۸۵۳۳ مگابیت برثانیه باعث می‌شود زمان زیادی برای تولید تصاویر صرف نشود. همچنین، کمپانی سازنده از برای پشتیبانی از مدل زبان بزرگ به‌حافظه رم زیادی نیاز دارد، بنابراین گوشی‌های هوشمند مجهز به این پردازنده حدود ۱۶ گیکابایت حافظه رم را پشتیبانی کنند تا عملکرد پایدار و مناسب مولد را مشاهده کنند.

درجریان معرفی دایمنسیتی ۸۳۰۰، مدیاتک عنوان کرد این تراشه قدرت‌مند می‌تواند از رزولوشن 4K HDR با نرخ ۶۰ فریم برثانیه را پشتیبانی کند؛ همچنین، هوش مصنوعی باعث می‌شود عمق و وضوح رنگ‌ها بیشتر شود. بااین‌حال، این پردازنده نمی‌تواند از رزولوشن 8K پشتیبانی کند که طبیعی به‌نظر می‌رسد؛ حتی باید اشاره کنیم کمپانی‌های سازنده گوشی‌های هوشمند نیز چنین قابلیتی را برای محصولات میان‌رده ارائه نمی‌کنند تا بتوانند قیمت نهایی را پایین نگه دارند. گزینه‌های ارتباطی شامل بلوتوث ۵.۴، وای فای 6E و رزولوشن +WQHD با نرخ به‌روزرسانی ۱۲۰ هرتزی می‌شود.

اخبار مرتبط: