کمپانی مدیاتک به‌صورت رسمی تراشه دایمنسیتی 8250 را با پشتیبانی از شبکه ارتباطی 5G و قابلیت‌های هوش مصنوعی به‌همراه لیتوگرافی 4 نانومتری TSMC معرفی کرد.

طی ماه‌های گذشته، کمپانی تایوانی مدیاتک هیاهوی بسیار زیادی در بازار جهانی با رونمایی از تراشه‌های قدرت‌مند و بهینه برپا کرد! به‌عنوان‌مثال، تراشه دایمنسیتی 9300 پلاس با ارائه فرکانس 3.40 گیگاهرتزی نمایش چشمگیری مشابه اسنپدراگون 8 نسل 3 دارد که برای گوشی‌های پرچمدار Vivo X100s و Vivo X100s Pro مورد استفاده قرار گرفتند. اکنون، مدیاتک برای گوشی‌های میان‌رده پردازنده دایمنسیتی 8250 با پشتیبانی از قابلیت‌های هوش مصنوعی را معرفی کرد که بدون‌شک مورد توجه سازندگان گوشی‌های هوشمند به‌خصوص چینی‌ها قرار می‌گیرد! در ادامه به‌جزئیات سخت‌افزاری این تراشه می‌پردازیم.

براساس برگه مشخصات فنی، تراشه دایمنسیتی 8250 نسخه‌ای پرمیریم از دایمنسیتی 8200 خواهد بود که برای بهبود قابلیت‌های پردازشی گوشی‌های میان‌رده مورد استفاده قرار می‌‌گیرد! ازنظر پردازشی و کلاستربندی هسته‌ها تقریبا تغییر چشمگیری را مشاهده نمی‌‌کنیم، اما اضافه‌شدن ویژگی‌های هوش مصنوعی روی تراشه می‌تواند کمک شایانی به عملکرد گوشی‌های هوشمند و سرعت پردازشی آن بکند. همچنین، باید اشاره کنیم تراشه دایمنسیتی 8250 از لیتوگرافی 4 نانومتری TSMC بهره می‌برد که در کاهش مصرف انرژی تاثیرگذاری به‌سزایی دارد.

Dimensity 8250 از قابلیت های هوش مصنوعی پشتیبانی می کند

کلاستربندی نشان می‌دهد مدیاتک از یک هسته‌‌ ARM Cortex-A78 با فرکانس 3.1 گیگاهرتزی و سه هسته ARM Cortex-A78  با فرکانس 3.00 گیگاهرتزی به‌همراه چهار هسته کم‌مصرف ARM Cortex-A55 با فرکانس 2.0 گیگاهرتزی استفاده می‌کند که در تست‌های تک هسته‌ای و چند هسته‌ای می‌تواند عملکرد خوبی را درمقایسه‌با پردازنده‌های هم‌تراز به‌نمایش بگذارد. مدیاتک برای اجرای بازی‌های موبایلی از پردازنده گرافیکی Mali-G610 MC6 و برای پردازش هوش مصنوعی از APU 580 بهره‌مند شد که علاوه‌براین، دایمنسیتی 8250 از سیستم دوربین با قابلیت‌های چشم‌نواز پشتیبانی می‌کند که برای گوشی‌های میان‌رده فراتر از حدانتظار است! به‌عبارتی‌دقیق‌تر، این پردازنده از سنسور 320 مگاپیکسلی با کیفیت 4K و نرخ 60 فریم‌برثانیه پشتیبانی می‌کند که حتی استاندارد HDR را نیز به‌همراه خواهد داشت. همچنین، نمایشگر گوشی‌های هوشمند با دایمنسیتی 8250 از نرخ به‌روزرسانی 120 هرتزی و رزولوشن +WQHD یا پنل +Full HD با نرخ به‌روزرسانی 180 هرتزی همراه می‌شوند.

هنگام معرفی تراشه دایمنسیتی 8250، کمپانی مدیاتک اعلام کرد شبکه ارتباطی 5G به‌صورت یک‌پارچه پشتیبانی می‌کند که با سرعت دانلود 4.7 گیگابیت‌برثانیه عملکردی بسیار عالی و ماورای انتظار گوشی‌های میان‌رده را دراختیار کاربران قرار می‌دهد. همچنین، سایر استانداردهای ارتباط مانند Wi-Fi 6E، بلوتوث 5.3، Galileo به‌همراه BeiDou در تراشه Dimensity 8250 پشتیبانی می‌شوند. شایعات نشان می‌دهد کمپانی اوپو برای ساخت گوشی میان‌رده Reno 12 برای برخورداری ازاین پردازنده 4 نانومتری پیش‌قدیم می‌شود و باید دید عملکرد آن در دنیای واقعی چگونه خواهد بود.