سرپرست دفتر فناوری گمرک ایران طی نامه‌ای به دانشگاه تهران نرخ تغییر عوارض گوشی‌های مسافری را اعلام کرد و خواستار اعمال این تغییرات برای جلوگیری از پایمال شدن حقوق دولت شد.

طی نامه علی اشرفی سرپرست دفتر فناوری گمرک ایران به دانشگاه تهران درخصوص تغییر در نرخ حقوق ورودی تلفن همراه به رویه مسافری، این نهاد خواستار اقدام فوری دراین راستا و به‌روزرسانی عوارض شد. همچنین اشرفی خواستار اعمال نرخ مالیات بر ارزش افزوده، حقوق گمرکی، سود بازرگانی، نرخ هلال احمر و مبلغ پسماند در محاسبات مذکور شد. براین اساس عوارض گوشی‌های مسافری به این شرح اعلام شده است: حقوق گمرکی برای تمام انواع گوشی‌ها در رده‌های اقتصادی میان‌رده و لوکس 4 درصد خواهد بود. سود بازرگانی برای گوشی‌های اقتصادی با ارزش کمتر از 150 دلار 12 درصد، سود بازرگانی تلفن‌های همراه میان‌رده با ارزش بین 150 تا 600 دلار 2 درصد، سود بازرگانی موبایل‌های لوکس بالای 600 دلار نیز 56 درصد محاسبه شده است. علاوه براین مالیات بر ارزش افزوده 10 درصد، نرخ هلال احمر 1 درصد و مبلغ پسماند هم نیم در هزار ذکر شده است.

عوارض گوشی‌ مسافری

شایان ذکر است که پیش ازاین سود بازرگانی و تعرفه ورودی برای گوشی‌های اقتصادی و لوکس از سوی هیئت دولت به سازمان‌ها و نهادهای مرتبط ابلاغ شده بود که برطبق آن، سود بازرگانی برای تلفن‌های همراه با ارزش بالای 600 دلار 28 درصد و تعرفه ورودی این گوشی‌ها به گمرک 32 درصد اعلام شد. همچنین سود بازرگانی تلفن‌های همراه اقتصادی با ارزش زیر 150 دلار 6 درصد و نرخ تعرفه وردی این دستگاه‌ها به گمرک کشور 10 درصد اعلام شد. نکته دیگر اینکه در این ابلاغ سود بازرگانی و حقوق ورودی تلفن‌های همراه میان‌رده با ارزش بین 150 تا 600 دلار اعلام نشده بود که ازاین موضوع برداشت می‌شد که مبالغ مربوطه نسبت به سال‌های قبل بدون تغییر مانده است.

ناگفته نماند که براساس مصوبه هیئت وزیران در اوایل خردادماه امسال سودبازرگانی برای گوشی‌های آیفون به شرط برداشته شدن قانون ممنوعیت واردات 96 درصد اعلام شده بود که گمانه‌زنی‌ها را برای آزاد شدن واردات این برند آمریکایی به‌همراه داشت.

اخبار مرتبط:

سود بازرگانی گوشی‌های موبایل اصلاح شد

سود بازرگانی واردات آیفون ۹۶ درصد! عرضه گوشی‌های اپل با قیمت‌های فرانجومی در بازار ایران