آنتروپیک از هوش مصنوعی جدیدی به‌نام کلود ۲ رونمایی کرد که می‌تواند کمتر از پنج دقیقه خلاصه رمان‌های هزار صفحه‌ای را به کاربران تحویل دهد.

شرکت هوش مصنوعی انتروپیک به‌تازگی ربات کلود ۲ را به‌عنوان رقیبی جدید برای چت جی‌پی‌تی رسما معرفی کرد؛ این ربات می‌تواند هر مطلب یا کتابی قطوری را در مدت‌زمان کمتر از پنج دقیقه خلاصه کند. ربات کلود ۲ تنها در کشورهای ایالات متحده آمریکا و بریتانیا فعال است؛ اما برای ورود به اتحادیه اروپا باید از فیلترهای زیادی عبور کند تا بتواند مجوز ورود را بگیرد.

ربات‌های هوش مصنوعی با یادگیری ماشینی می‌توانند عادات انسانی را به‌خوبی تقلید کنند و نحوه نوشتار آن‌ها در پاسخ‌ به سوال‌ها به‌گونه‌ای مشابه انسان است. موسسه تحقیقاتی هوش مصنوعی اوپن ای آی، پس از گذشت دو ماه از عرضه اولیه ربات چت‌ جی‌پی‌تی چنین قابلیتی را دردسترس کاربران قرار داد؛ چندی بعد این ویژگی به بینگ مایکروسافت و گوگل بارد اضافه شد.

هوش مصنوعی کلود ۲ درمقایسه با نسل قبلی خود از عملکرد و قابلیت‌های بهتری بهره‌مند می‌شود که می‌تواند الگوریتم‌ها و مدل‌های پیشرفته زبانی را برای پاسخ‌گویی سریع‌تر و یکپارچه‌تر استفاده کند. علاوه‌براین، آنپروپیک از قوانین سازمان ملل متحد مصوب سال ۱۹۴۸ برای حفظ حریم خصوصی اشخاص حقیقی پیروی می‌کند و براساس الگو‌های از پیش‌ تعیین‌شده عمل می‌کند تا خطر تولید محتوای مغرضانه به حداقل‌ترین سطح ممکن برسد.

اپلیکیشن چت جی پی تی

یکی از مزیت‌های قابل‌توجه هوش مصنوعی کلود ۲ مقرون‌ به‌صرفه بودن آن است؛ این ربات می‌تواند حدود ۱۰۰ هزار توکن (حدود ۷۵ هزار کلمه) را پردازش کند که درمقایسه با ۳۲ هزار توکن چت جی‌پی‌تی ۴ عددی بسیار معقول به‌نظر می‌رسد. بنابراین، کاربران با استفاده از کلود ۲ می‌توانند به محتوای بیشتری دسترسی داشته باشند و همچنین قیمت بسیار پایین‌تری بپردازند.

افزون‌براین، کاربران برای هریک میلیون توکن در ربات کلود ۲ تنها ۱۱ دلار پرداخت می‌کنند، درحالی‌که این رقم برای چت جی‌پی‌تی ۴ به ۶۰ دلار می‌رسد. برهمین‌اساس، می‌توان گفت هوش مصنوعی کلود گزینه‌ای بسیار مقرون‌به‌صرفه برای کاربران محسوب می‌شود که بدون به‌خطر انداختن حریم خصوصی و کاهش سطح عملکرد می‌تواند سرویس‌دهی کند.

ویژگی‌های هوش مصنوعی کلود ۲

ویژگی‌های هوش مصنوعی کلود ۲

هر دو مولد هوش مصنوعی کلود ۲ و چت جی‌پی‌تی ۴ از قابلیت‌های ویژه‌ای بهره می‌برند که به هر کدام برتری خاصی در بخش‌های مخلتف می‌دهد. برای مثال، چت جی‌پی‌تی در آزمون‌های GRE و USLME توانسته امتیازها بالاتری را کسب کند؛ اما هوش مصنوعی کلود با کسب امتیاز ۵ توانست از هوش مصنوعی اوپن ای آی پیش بگیرد. این موضوع نشان می‌دهد پاسخ‌های هوش مصنوعی کلود ۲ از ساختارهای مسنجم‌تری نسبت به همتای خود برخوردار است و می‌تواند بهترین پاسخ را به کاربران بدهد.

موسسه آنتروپیک می‌گوید قابلیت‌های ربات کلود ۲ در نوشتن زبان‌های برنامه‌نویسی افزایش یافته و توانست امتیاز ۷۱.۲ در بنچ‌مارک «Codex HumanEval Python» و امتیاز ۸۸ در بنچ‌مارک «GSM8k» کسب کرد و نشان داد مهارت‌های ریاضی و کدنویسی می‌تواند به انتخاب اول کاربران تبدیل شود.

از نظر تئوری، کلود ۲ می‌تواند در هر نشست حدود ۲۰۰ هزار توکن (معادل تقریبی ۱۵۰ هزار کلمه) را پشتیبانی کند؛ اما موسسه تحقیقاتی هوش مصنوعی آنتروپیک بیان کرد برنامه‌ای برای به‌روزرسانی‌های لازم برای چنین کاری ندارند. علاوه‌براین، کلود ۲ در پردازش‌های متنی بسیار سریع‌تر عمل می‌کند و قادر است خروجی‌های مناسب‌تری با فرمت‌های «JSON»، «XML» و «YAML» ارائه کند.

پس از ظهور مولد‌های هوش مصنوعی، کاربران زیادی با استفاده از ترفند‌ها و جیلبریک‌های رایج اقدام به دور زدن محدودیت‌های چت‌بات می‌کردند؛ اما آنتروپیک می‌گوید ۳۲۸ روش مختلف برای ربات تعریف کرده تا بتواند از سواستفاده‌ها جلوگیری کند.

اخبار مرتبط: ایلان ماسک رسما کمپانی هوش مصنوعی xAI را معرفی کرد