یک شرکت نوپا چینی به نام SpacemiT با رونمایی از پردازنده‌ سفارشی جدیدش به نام SpacemiT Key Stone K1، که مبتنی بر RISC-V است، گامی جسورانه در جهت تصاحب بازار محاسبات هوش مصنوعی برداشته است.

استارتاپ اسپیس‌میت (SpacemiT) با پردازنده جدید K1 و اتکا به RISC-V، به دنبال فتح بازار داغ محاسبات هوش مصنوعی است. موفقیت چشمگیر موتورهای اختصاصی هوش مصنوعی در پردازنده‌های شرکت‌هایی مثل اینتل با سری Meteor Lake، نشان می‌دهد که این فناوری در بازار مدرن CPU طرفداران زیادی پیدا کرده است. به‌همین دلیل، شرکت‌های دیگر هم به این رقابت پیوسته‌اند که SpacemiT یکی از آن‌هاست.

شرکت اسپیس‌میت از پردازنده نوآورانه خود به نام SpacemiT Key Stone K1 رونمایی کرد که گفته می‌شود بر اساس استاندارد جدید هوش مصنوعی RISC-V ساخته شده و اولین نمونه‌ای است که وارد بازار می‌شود. در ادامه به برخی از مهم‌ترین مزایای این فناوری ارتقا یافته می‌پردازیم.

بر اساس اظهارات جیسون‌ویل، پردازنده هشت هسته‌ای K1 به منظور نمایش قابلیت‌های فوق‌العاده RISC-V در حوزه هوش مصنوعی طراحی شده است. گفته می‌شود این چیپ‌ها به دلیل عملکرد پیشرفته‌تر از تراشه‌های ARM کنونی، به سرعت در حال جلب توجه و افزایش محبوبیت در بین توسعه‌دهندگان و متخصصان هوش مصنوعی هستند.

First RISC-V Based AI CPU specs

در مقایسه‌ پردازنده‌ K1 شرکت اسپیس‌میت با ARM Cortex-A55، پردازنده RISC-V موفق به دستیابی به عملکرد تک هسته‌ای ۱۳۰ درصد بالاتر و مصرف انرژی کمتر، در حدود ۶۰ تا ۸۰ درصد شده است. این نتایج که نشان‌دهنده‌ پتانسیل RISC-V برای تصاحب جایگاه برتر است، به‌خصوص با توجه به استقبال گسترده‌ای که از آن می‌شود.

برای ایجاد اکوسیستم مناسب، اسپیس‌میت علاوه بر پردازنده K1، از اولین نسل لپ‌تاپ Muse Book خود نیز رونمایی کرده است. این لپ‌تاپ طبق گزارش ها از سیستم‌عامل اختصاصی Bianbu و پشتیبانی از رم LPDDR4X تا سقف ۱۶ گیگابایت بهره می‌برد.

از مشخصات فنی لپ‌تاپ Muse Book 1st Gen می‌توان به پشتیبانی از سیستم‌عامل Bianbu OS (بر پایه دبیان)، پردازنده SpacemiT K1 هشت هسته‌ای X60 RISC-V مطابق با استاندارد RVA22 و قدرت پردازش هوش مصنوعی 2.0 TOPS اشاره کرد. حافظه رم این دستگاه 16 گیگابایت LPDDR4-2400MT یا LPDDR4X-2666MT 32 بیتی است و از حافظه فلش eMMC با قابلیت ارتقا تا 128 گیگابایت و تا 1 ترابایت و اسلات کارت حافظه microSD بهره می‌برد.

صفحه نمایش لپ‌تاپ مذکور هم 14.1 اینچ IPS با رزولوشن 72 درصد، طیف رنگی NTSC (≈100% sRGB) و روشنایی 250 است. اتصالات ماژول Wi-Fi 6 مبتنی بر RTL8852BE و پورت USB PD 3.1 Type-C و همچنین آداپتور برق 65 وات است از ابعاد 322.6 x 209.2 x 17.8 میلی‌متر و وزن 1.36 کیلوگرم برخوردار است.