براساس اعلام رسمی کمپانی OpenAI، مولد هوش مصنوعی GPT-4o معرفی شد که با سرعت و قدرت شگفت‌انگیز به‌شکل کاملا رایگان به‌همراه رابط کاربری بهبودیافته دراختیار کاربران قرار می‌گیرد.

طی دو سال‌گذشته، چت‌بات هوش مصنوعی ChatGPT توانست شگفتی‌های بسیار زیادی برای کاربران و نحوه تعامل آن‌ها با دنیای مجازی خلق کرد که نمی‌توان به آن‌ها به‌صورت خلاصه اشاره کرد. تاکنون، مدل ChatGPT 3.5 به‌شکل رایگان و مدل ChatGPT 4.0 با اشتراک 20 دلاری دردسترس کاربران قرار می‌گرفت که نشان می‌داد این مدل زبان بزرگ با ویژگی‌های چشمگیر و فراوان تنها برای مشترکان پریمیوم فعال می‌شود. باوجوداین، کمپانی OpenAI با معرفی هوش مصنوعی پرقدرت و رایگان GPT-4o این فاصله بین کاربران عادی و پریمیوم را کمتر کرد، اما هنوز برخی ویژگی‌های جذاب هزینه دارد.

پیش‌ازشروع باید خاطرنشان کنیم، اواخر سال 2022 با شروع فعالیت ChatGPT، موج جدیدی از محصولات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برپایه مولد هوش مصنوعی معرفی شدند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به استارت‌آپ آنتروپیک اشاره کرد؛ همچنین، موتور جست‌وجوی گوگل و مایکروسافت جهش عظیمی را با هوش مصنوعی تجربه کردند. ازسوی‌دیگر کمپانی‌های Rabbit و Humane نیز ابزارهای جدیدی را مبتنی‌بر مدل‌های هوش مصنوعی ساختند که علی‌رغم استقبال کم کاربران از قابلیت‌های فوق‌العاده پیشرفته‌ای برخوردار هستند.

GPT-4o

نکته بسیار جالب درخصوص معرفی مولد GPT-4o آن‌است‌که کمپانی OpenAI یک روز پیش‌از برگزاری کنفرانس Google I/O ازآن رونمایی کرد که می‌تواند برای مقابله با هوش مصنوعی گوگل و موتور جست‌وجوی پیشرفته آن باشد. درحقیقت، گوگل می‌خواهد تجربه کاربری جدیدی را با مولد هوش مصنوعی Gemini به‌ارمغان بیاورد؛ همچنین شایعات تایید می‌کنند گوگل برای افزایش بازدید سایت‌ها الگوریتم‌های تازه‌ای مبتنی‌بر هوش مصنوعی معرفی خواهد کرد که برای مجموعه‌های کوچک‌تر کاربردی خواهد بود.

مدیر ارشد فناوری کمپانی OpenAI، میرا موراتی، در یک برنامه تلویزیونی اشاره کرد مولد رایگان GPT-4o از سطح GPT-4 برخوردار است که ویژگی‌های جذاب را به‌صورت رایگان به‌ارمغان می‌آورد؛ همچنین، وی اشاره کرد این مولد از هفته آینده عرضه خواهد شد و تمام کاربران می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. دربخش دیگری از صحبت‌های موراتی، متوجه شدیم کاربران پریمیوم پنج برابر توکن بیشتری درمقایسه‌با کاربران عادی خواهند داشت که نکته‌ای بسیار حائز اهمیت است. مدل هوش مصنوعی GPT-4o حدود دو برابر سریع‌تر از GPT-4 Turbo و تقریبا 50 درصد ارزان‌تر خواهد بود که برای کاربران چشمگیر به‌شمار می‌رود.

در گامی بسیار مهم و قابل‌توجه، کمپانی OpenAI از رابط کاربری جدیدی رونمایی کرد که برای افزایش سطح توانایی مکامله با هوش مصنوعی و اشتراک‌گذاری ویدئوها استفاده خواهد شد و عملا نقطه عطفی برای ChatGPT محسوب می‌شود. موراتی می‌گوید با پیچیده‌تر شدن مدل‌های زبانی، ما قصد داریم تجربه کاربری و نحوه تعامل کاربران با هوش مصنوعی طبیعی‌تر و جذاب‌تر شود. درحال‌حاضر، اشاره‌ای به تعداد پارامترهای GPT-4o نشده، اما GPT 3.5 با 175 میلیارد پارامتر و GPT-4 با پشتیبانی از یک تریلیون پارامتر از قدرت‌مندترین مولدهای جهان هستند.